• P yret

tips på vad man kan sy själv tills bebis kommer..?

jag tänkte börja sy lite saker tills bebis kommer.. är i v31nu.. så om jag gör nåt om dagarna kanske tiden går fortare..
    så skulle behöva tips på vad man kan sy.. lite mått på de sakerna.. kanske om ni vet var man kan hitta mönster..?
    badcape..? mått.. hur gör man..?
    tack för mkt förslag..

• Svar på tråden tips på vad man kan sy själv tills bebis kommer..?
  • jmmm

jagsydde ett lapptäcke med barnmotiv o glada färger. sydde sen ihop de med ett lakan=blev ett påslakan som man stoppar madrass_7filt i när de börjar vara på golvet. de tog tid

• lubenica

Jag sydde sängkläder när jag väntade på lillen. Mycket roligare än att köpa. Måtten tog jag rakt av de filtar och kuddar vi köpt, plus att man lägger till sömsmån. Söta kräklappar kan man också fixa till, det kommer att behövas...

• Smultronet84

amningskudde, gardiner, tvättlappar, kommer inte på nått mer just nu.

• Smultronet84

tvättlapar kan du sy t.ex av gamla handdukar, klippa sönder o göra flera stycken.

• Camilla1977

Jag sydde mycket i somras innan jag fick min lilla Nåmi - kolla i mitt galleri :)

• Anna och Per

Varför inte sy ett babynest?? Det gjorde jag och det har min dotter älskat hon är 13 månader nu och har växt ur det så jag fick lov att sy en "korv" att bädda runt henne!
    Jag hittade mönster och beskrivning på nätet.

• car

Jag sydda haklappar i frotte´som jag sedan kantade med band. Sydde också på fleeceapplikationer för att de skulle bli lite gulligare. Modellen tog jag från en haklapp som jag tyckte var bra

• zigge4ever

Åkpåsar finns i många olika designs, en del otoligt lätta att sy. Jag gjorde egna frottéhaklappar. Kantade plastad frotte med fina bomullsband och sen skrev jag ut fina motiv på T-shirtpapper och förde över på haklappen. Funkar också som present till nyfödda bebisen :D

• Coursell Hoberg

www.stoffochstil.se

massa färdigklippta mönster med beskrivning från 16kr till 44kr

men man måste nog beställa hem katalogen.

dom har till baby barn och vuxna och gravida.

//Jenny

• car

Rolig idé med haklappar med motiv på. Plastad frotté behöver man ju inte sicksacka heller-det uppskattas

• Miclin

kläder till bebisen, filtar, tryck på bodyn, haklappar, amningskudde, mjuka små filurskallror osv

• Bettangarbo

Jag sydde en kombinerad åkpåse/lekfilt, den har verkligen använts flitigt! Jättesvårt att förklara modellen, men jag hittade den i en "sytidning" på biblioteket. Den ser ut som en "svamp" längst upp på "hatten" är det resor i kanten. Sen viker man upp "svampfoten" och sidorna överlappar varandra så blir resorkanten som en huva...

Haha, jättedålig förklaring - men om du dyker på beskrivningen så rekommenderar jag att sy den! Fleece på ena sidan och mjuk flanell på andra, tunt foder emellan.

Annars tycker jag att du fått bra förslag, haklappar osv önskar jag att jag hade sytt. Man får inte alltid tiden sen när bebisen väl har kommit!

• Kerstin

Den där åkpåsen/lekfilten låter helt underbar. Men jag håller med, det är inte riktigt lätt att föreställa sig hur den ser ut och hur den fungerar egentligen. Du råkar inte komma ihåg vilken tidning du hittade mönstret i?

• LuRiGaBlAdLuSeN

Badrock till lill'n, i tex gult och grönt, fint.

Gosedjur

Mjukiskläder (finns ju mycket enkla möster om man inte känner sig så haj på att sy kläder)

TRYCKA på kläder och tyg! Gulliga ord som tex "sötnos", "tuffing", "mammas älskling" osv...
    Tryck blommor, hjärtan, stjärnor, djurmotiv osv...

Kuddar till soffa, att ha på bäddade sängen, att ha att sitta på på golvet.

Svar på tråden tips på vad man kan sy själv tills bebis kommer..?