• 704regan

Vad är behovsanställning?

Min dotter blev för ett halvår sedan anställd med stöd från af, arbg fick alltså ersättning för att hon fått vara där. Hon har under tiden inte fått något anställningsbevis men har jobbat heltid.

Nu när tiden gått ut säger arbg att hon kan inte få heltid utan bara få jobba när det behövs. Kan det vara rimligt att vara anställd så att man inte vet från dag till dag om man ska jobba eller inte? Att komma till jobbet och inte veta om man ska jobba hela dagen eller halva?

Måste man inte få ett schema månad för månad med arbetstiderna.

Blir så arg när arbg bara utnyttjar, tycker att af:s pengar borde användas mer kontrollerat.

Till saken hör att när arbg var på semester i tre veckor(karibien) så fick min dotter sköta allt själv.

Hon vill inte jobba svart men känner sig nästan tvingad då arbg säger att hon kommer att säga att hon erbjuder fortsatt anställning(men skriver inget anställningsbevis) om min dotter i st vill börja stämpla.

• Svar på tråden Vad är behovsanställning?
  • Novus

Tja, en stooor del av befolkningen jobbar nog så. Gör det själv och flera andra jag känner. Så visst är det möjligt att göra det. Det är inte alla företag som kan sätta upp ett schema, vilket hade kostat dem pengar i onödan om de inte behöver folk just då. Antar at hon får hoppa in när någon är sjuk och liknande?

• Jontes mamma

När man behovsanställd får man inget fast schema utan man blir inkallad vid sjukdom, semester, etc. Det är ungeför detsamma som att vara springvikarie, men att man kan få ett anställningskontrakt på det istället.

Arbetsgivaren måste skriva arbetsgivarintyg på den arbetade tiden så att din dotter kan skicka in det till a-kassan. Arbetsgivaren är tvingad enligt lag att göra det.

Jag jobbar som springvikarie inom förskolan och jag vet oftast inte i förväg när jag ska jobba. Oftast ringer de några dagar i förväg men gäller det sjukvik kan dom ringa samma morgon och då ska jag vara där inom 30 min. På dagens arbetsmarknad måste man vara flexibel om man vill ha ett jobb. Många av jobben som finns är just behovsanställning. Arbetsmarknaden är inte det samma som den var för några år sen.

• Novus

Men är det något genom AF som de betalat "lön" för? Det är inte FK som betalat aktivitetsstöd som en praktik? Då baseras inte Akassan på det och hon har ju aldrig vart anställd som en "riktig" anställd...?

• AnnaGBG

Arbetsgivare uttnyttjar inte "bara" om de anställer folk vid behov. En arbetsplats som lever på säsonger eller är beroende av uppdrag osv kan ju inte ha en hel hög med fastanställda - då finns inte det företaget kvar särskilt länge.

• 704regan

Ja, men denna plats fick hon med överenskommelsen att det sedan skulle bli en tillsvidareanställning. Det är alltså inte vikarie utan om det finns jobb så ska hon jobba. Det är arbg som betalt ut lönen, och sedan har de fått ers fr af. Om detta räknas som arbete så sjunker ju hennes akasseers katastrofalt då hon nu jobbat för låg lön under denna tid bara för att hele tiden fått höra att när hon blir riktigt anställd så kommer lönen att höjas.

Förstår ju säsongsarbete/vikarier att det inte kan anställas annat än tidsbegränsat men inte såna här jobb som finns hela tiden.

Om hon nu väljer att börja stämpla så kommer arbg att skriva på arbgintyget att hon varit erbjuden fortsatt anställning -> karens i 40 dgr hos akassan.

Om hon jobbar kvar så ska det vara svart lön/behovsanställning, får inget anställningsbevis.

• Carisma95
    704regan skrev 2007-02-21 10:01:24 följande:
    Ja, men denna plats fick hon med överenskommelsen att det sedan skulle bli en tillsvidareanställning. Det är alltså inte vikarie utan om det finns jobb så ska hon jobba. Det är arbg som betalt ut lönen, och sedan har de fått ers fr af. Om detta räknas som arbete så sjunker ju hennes akasseers katastrofalt då hon nu jobbat för låg lön under denna tid bara för att hele tiden fått höra att när hon blir riktigt anställd så kommer lönen att höjas.Förstår ju säsongsarbete/vikarier att det inte kan anställas annat än tidsbegränsat men inte såna här jobb som finns hela tiden.Om hon nu väljer att börja stämpla så kommer arbg att skriva på arbgintyget att hon varit erbjuden fortsatt anställning -> karens i 40 dgr hos akassan.Om hon jobbar kvar så ska det vara svart lön/behovsanställning, får inget anställningsbevis.
    Vill absolut inte moralisera... Men när hon blev erbjuden jobbet, varför inte be om anställningsavtal med timlön m.m. från början ?
    Det är alltid svårt att påvisa sånt i efterhand, särskilt i såna här fall där arb.givaren har börjat "krångla".
    Det är inte så att arb.förmedlingen känner till de ursprungliga villkoren eftersom de ändå hade annons och kontakt med arb.givaren från början ?

Hoppas det löser sig.
    Be true to yourself and you will never fall...
  • pratglada tjejen

Inte läst hela tråden,.. men kort och gott har din tjej fått:

TIMANSTÄLLNING! Men se till att hon får kontrakt på det!

Svar på tråden Vad är behovsanställning?