• Bergtuvan

Min hund har en kal fläck på frambenets armbåge.

På min hunds ena ben, på frambenet vid armbågen så har han en kal fläck. Det är lite skorvigt i huden men han är inte på det och kliar eller så, så det är inte rött eller irriterat men jag bara undrar vad det kan vara. Tycks minnas att han en gång fått ett sår där och efter att det läkt har det inte kommit ngn päls men nu är det större, som en 1-krona ungefär... Säkert inge farligt bara en liten undran???

• Svar på tråden Min hund har en kal fläck på frambenets armbåge.
  • ALJO

Det är inget ovanligt, det har min oxå och han får det för att han ligger hårt och det blir skav där på den vassa armbågen.

• skånenettan

Liggsår som de andra säger.. om det blir väldigt hårt och spricker så kan du smörja med en mjukgörande salv som typ Helosansalva.

• Bergtuvan

Ok, då vet jag... det är det säkert. Svamp tror jag inte för då kliar det väl och är lite irriterat. Huden är ju torr och bara lite fnasig..

• Bergtuvan

Ok, då vet jag... det är det säkert. Svamp tror jag inte för då kliar det väl och är lite irriterat. Huden är ju torr och bara lite fnasig..

• Thegran

är garanterat liggsår, så inget att oroa sig över
    som någon annan skrev, smörj in det med någon mjukgörande salva

• Bergtuvan

Det ska jag göra...kommer det växa ut päls så småningom eller kommer det alltid vara sådär kalt?

• skånenettan

Det kommer alltid vara så kalt. Har ivarjefall aldrig växt ut på ngn av mina hundar som har haft det...

• Bergtuvan

Ok, det sitter liksom på sidan men men hon har väl legat på ngt konstigt sätt så att det har uppkommit

• Fiffis

Ja mina föräldrars hund har då alltid haft det så länge jag kommer i håg iaf och han är 14 år!

• ALJO

Är det på bägge benen hon har det? Om det är på ena och det har varit ett sår så kan det nog växa ut, men om det sitter på själva armbågarna så skavs det hela tiden när hunden ligger, och håret får aldrig chans att växa ut.

• Tildablue

våran hund fick de när hon hade valpar för att hon låg så mycket (liggsår) o det växte aldrig ut nån päls där sen för det vart som en liten hårdare yta där, så hon fick ärr där som gör att de inte växer ut ny päls.

Väntar bebis nr: 2
  • Vargtass

Låter ju som ni andra skriver som ett liggsår. DEt är ganska vanligt, det blir liksom som en förhårdnad i huden och den biten är utan päls. För att det inte ska bli värre så se över hur din hund ligger. Vilka platser och underlag det är på favoritplatserna.

Svar på tråden Min hund har en kal fläck på frambenets armbåge.