• Bundle

Utevistelse på förskola? Alla har inte kläder för att vara ute?!

Jag undrar varför inte alla barn har kläder o skor för att vara ute på förskolan? man behöver inte ha märkeskläder, bara varma kläder för Svensk kall vinter. Vi klär vår son varje dag efter den temperatur som råder ute och han älskar att vara ute, men då har dom flesta barn inte kläder att vara ute i -11 grader och strålande sol(vi bor i Sverige)Ska vi som klär våra barn för utelek bli drabbade av dom som inte tar på sina barn varma kläder?????? Någon med tips på hur man ska göra?

• Svar på tråden Utevistelse på förskola? Alla har inte kläder för att vara ute?!
  • annki72

På vårt dagis är alla som har kläder ute och de som inte har får antingen låna eller vara inne.

• Bundle

Det är ju en bra lösning, ska fundera ut att på nåt smidigt sätt säga det till fröknarna. Det är känsligt och kan tas som kritik, samtidigt måste man tala om för att dom ska veta vad man tycker.

• nelie

klart att du ska prata med fröknarna. tar dom det, mot förmodan, som dålig kritik och blir sura tycker jag att du ska gå till förestådaren. man ska väl som förälder kunna föra en diskussion med fröknarna utan att det blir knas... tycker jag

• annki72

Håller med,prata med dom det kan inte skada.
    Alla barn har rätt att vara ute varje dag, tycker jag.

På vårt dagis så efterlyser de varje år begagnade åkpåsar, overaller, vantar, mössor, skor/stövlar och även vagnar.

Så den som vill och kan lämnar in försmå kläder som andra barn kan få låna om det behövs, jätte bra tycker jag, samtidigt ett bra sätt att bli av med gamla grejer

• AE77

På vissa dagis går de inte ut med småbarn om det är kallare än -15, för att det är så lätt för dem att förfrysa sig eftersom de inet rör sig på samma sätt som de lite större barnen.
    Men jag tycker såklart att alla barn som går på dagis ska ha möjlighet att kunna gå ut och därmed ha passande kläder för de olika väderleken.

På min minsta dotters dagis går de ut ca en halvtimme om det är kallare än -10 just för att det inte ska bli för kalla.

• Cissi2005

Det är klart att man skall vara klädd för rätt väder, det behöver inte vara den vackraste och dyraste overlallen, men om det inte är alltför kallt, typ -20 grader, så bör man väl kunna vara ute en stund. Vi lever ju i ett vinterland, så vinter är väl inte nåt nytt ????

• Moparwoman

Vårt dagis är ett Föräldrakooperativ så där har man barnpass i gång i månaden då man är med och passar barnen.
    Där är de alltid ute minst en gång om dagen men om det är kallt och barnen nu har dåliga kläder på sig så säger de minsta barnen till. Eftersom de inte rör sig så blir de fortare kalla och då gnäller de lite. Då går någon in med de barnen som fryser.

Sist jag jobbade (i tisdags) var det kanske -4 men det blåste så jag tog med mig 3 barn in och de var verkligen jättekalla om händer och fötter. Fast det var Pax skor och POP vantar.. även de utan märkeskläder frös. De hade väl varit ute ca 1 timme.

• AnneSophie

Men hur kan fröknarna ta det negativt, det är ju inte deras fel att barnen har föräldrar som inte tänker till.
    Mina barn går på ett semi-Ur&Skur-dagis där bra utekläder som är anpassade efter årstiden är A och O. Och har man inte med sig det som krävs så säger fröknarna till direkt (ringer tom till jobbet).
    Dom har en låda med kläder som barn kan få låna, om nu någon har glömt extra tröja eller vantar etc.

You are like a bunch of drunken monkeys with chainsaws!
  • Stora

Självklart ska man ha kläder för väder. jag jobbar själv på förskola och alla har inte bra utekläder...
    Som du skriver det behöver inte vara finaste o dyraste. I de lflesta fall duger en H&M overall o ett par galonbyxor. Det är nog väldigt få som kan skylla på dålig ekonomi. Det finns billiga barnkläder och det finns jättemycket bra o fint begagnat.
    Sen ska man nog inte gå ut med de allra minsta då det är under 10 minus. De har svårt att röra sig ute och blir snabbt avkylda. De märker inte om de förfryser sig. Som det blåst här så tar det kanske 10 minuter innan man ser frysskadetendenser på ansiktshuden.
    Och då hjälper varken Reima eller Pop. Att köpa "dyra" barnkläder är ju kanske bara för att man vill vara extra säker på att de inte fryser,att de är smidigare, håller torrt bättre osv men för vanligt utevistelse så funkar billigare kläder så de flesta borde har råd. Tyvärr har jag sett familjer där man prioriterar sig själv, dyra resor mm istället. Lånekläder är bra - så länge de inte missbrukas. jaghar varit med om familjer där man struntar i att köpa galonbyxor för det fanns ju på förskolan att låna.....
    Om problemet är att ingen kan gå ut för att några inte har ytterkläder så ligger probelmet i att ingen tagit upp det med de familjerna. Alla ska ju inte lida för att några inte ha ytterkläder. I svensk förskola ingår att man är ute alltså ska barnen ha kläder för det.

• Maggiepuh

På mitt dagis (jobbar i en syskongrupp) åker alla ut oavsett om de har kläder till det eller inte. Kanske lite taskigt men det brukar hjälpa för att få föräldrarna att ta rätt kläder till barnen när de ska på dagis.

Svar på tråden Utevistelse på förskola? Alla har inte kläder för att vara ute?!