• Kimster

Pålägg på mackan

Jag har flera kompisar som tycker att jag har valdigt konstiga smorgasvanor, framforallt nar det galler kombinationen av olika smorgaspalagg. Jag har atit mackor sa har i hela mitt liv och hela min familj gor det men det vore roligt att veta om andra har liknande smorgasvanor.

Detta ater jag pa mina smorgasar:
    Ost och marmelad
    Ost och kaviar
    Kokt potatis och salt (pa knackebrod)

PS. Uppvaxt i Stockholm med norrlandsk far, ifall det skulle rora sig om landskapliga skillnader.

• Svar på tråden Pålägg på mackan
  • Maria70

Både ost och marmelad samt ost och kaviar brukar jag äta också. När jag var liten åt jag kokt potatis och kaviar på macka.

• imsel

jag äter oxå marmelad å ost, kaviar å ost vet jag flera som äter..(för jag gillar inte kaviar) men potatis och salt vet jag inte..kanske med något annat på oxå..men inte bara det.
    så för mig låter det inte helt konstigt iaf.
    kan säkert vara nåt från norrland. jag är från kiruna.

• kaksmulan

Jag äter samma här!
    Också med kokt (kall) potatis och Kaviar på! Mums!

Köttbullar och messmör brukar folk rynka på näsan åt. Men det är supergott! Lika så messmör och bananskivor!!!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • 704regan

Ost o marmelad äter jag nästan varje morgon, ost o kaviar o potatis o salt åt jag som barn, ockå uppvuxen i Sthlm med norrländska föräldrar(har fått för mig att potatis på mackan kommer norrifrån!)

• Kimster

Kul att hora att jag inte ar ensam! Potatis och kaviar har jag aldrig provat men det later spannande. Kottbullar och messmor har jag da aldrig hort talas om! Later helt osannolikt men nu maste jag ju prova, trist att jag inte kan fa tag pa messmor har, det ar annars en av mina favoriter.

• Maria70

Är uppvuxen i Norrland, så det kan helt klart vara norrländska vanor!

• kaksmulan

Ja, helt klart kan det vara en norrlänsk företeélse, jag har också rötter uppe i norr...

• Tinkerbelle

Vad skulle det vara för konstigt eller särskilt norrländskt med det? Så äter vi hemma med, och min mamma är från Skåne och pappa från Västergötland där jag växte upp.....

Allt funkar väl på macka. Vi äter tex alltid riven morot eller potatismos på knäckemackor om det serveras. Sen är ju jordnötssmör och banan eller sylt gott också, men inte så konstigt...

• kaksmulan

Tinkerbelle: Eller så har du norrländska vanor eller gener som du inte är medveten om

• Tinkerbelle

Noop, inte en norrläning i släktleden så långt vi kommit i forskningen!!!
    Ost och marmelad skulle jag helt klart säga är typiskt engelskt! Bor i norrland nu och tycker inte min käre sambo har några konstigare pålägg på mackan än mig. Mer än att han gillar makrill då, blä!

• Razzla

Å vad glad jag blir nu då..

Finns de fler som äter ost OCH kaviar på sina mackor?
    Alla runt omkring mig tittar med stora ögon när jag gör mina mackor med först smör, sen kaviar och sist ost.. mycke ost..

Kan de vara norrländskt? är ju norrlänning (norrbottning) men bor i halland nu..

Se i mina ögon att jag ler
  • annca
    AntonÅNina skrev 2007-02-21 10:21:55 följande:
    Å vad glad jag blir nu då.. Finns de fler som äter ost OCH kaviar på sina mackor? Alla runt omkring mig tittar med stora ögon när jag gör mina mackor med först smör, sen kaviar och sist ost.. mycke ost.. Kan de vara norrländskt? är ju norrlänning (norrbottning) men bor i halland nu.. Se i mina ögon att jag ler
    Gjorde det när jag var liten, men nu tycker jag det smakar hemskt! (Sörmlänning)

Kall kokt potatis och kaviar däremot är mums. Gärna med lite finhackad purjolök också!
    Och ost och marmelad,
    och ost och salami.

Däremot kan jag bara inte för mit liv få mer ost och rökt skinka samtidigt. Inte på en kall macka, på varma mackor däremot.

Jag gillar däremot leverpastej och rödbetssallad på smörgås. Jättemums!

Ska det vara når sött på mackan måste det vara syrligt också - så som marmelad.
    Jordnötssmör, smörgåschoklad, messmör - Uuuuuurk!

Nåt mer jag inte tycker om på smörgås är grönsaker. (Om det inte är som rödbetssallad, cole slew, inlagd gurka etc). Rå gurka, paprika, tomat plockar jag av och äter bredvid.
    ~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • luna matte

Mina nära och kära tycker jag har lite skumma vanor när jag äter rostat bröd med skivad banan på... supergott!

När jag var yngre var det standard mellis, då toppat med chokladströssel... vet inte riktigt hur jag tänkte där... blir mest bara sött!

• Vårkänslor

Vad jag vet så är det vanligt med dom tre påläggen.. Iallafall för mig ich min mamma.. Men mim pappa sa alltid att det va lyx att ha två pålägg på mackan..

Min NYA favvo macka är, fullkornsbröd med smör, böcklingpastej, rödlök och salladsblad på!.. Mycket gott!

Rostad macka med messmör och gurka på e jätte gott!!

Hårt eller mjuktbröd med smör, keso och aromat eller persillade!

• Lindblomman

Jag förstår inte vad dina kompisar tycker är konstigt TS, ost och marmelad och ost och kaviar är väl bland det vanligaste att ha på mackan? Gott!

• prinsessa05

Behövs det? Du har ju överläpp

• dalkulla85

Äter ofta ost och kaviar på mackan, och andra i min familj äter ost och marmelad, men själv gillar jag inte det. Men potatis på mackan....nej, det har jag inte testat.

• AasaC

Jag brukar också äta ost och marmelad (på lördagmorgnar, när vi äter rostat bröd). Min man tycker det är jätte konstigt, men min pappa brukade göra så när jag var yngre, så jag tycker inte det är konstigt.
    Pappa brukade äta ost- och kaviarmackor också, men jag gillar inte kaviar nåt vidare, så det började jag inte äta.

Något som är jätte gott, är rostat bröd med jordnötssmör och bananskivor. Det tycker min man är konstigt, men det är verkligen supergott. Åt massor sist jag var gravid.

Svar på tråden Pålägg på mackan