• amazonsvea

Sköldkörteln, levaxin och övervikt på barn

Jag har en dotter som är 8 och som precis fått besked om att hon har låg ämnesomsättning. Hon är överviktig och vi kämpar mot vågen både hon och jag. Jag själv äter sedan många år levaxin för samma åkomma men undrar nu om det finns någon därute som har samma problematik som kan berätta om erfarenheter kring levaxin och barn...

*Är det lättare att gå ner för barn när de medicineras med levaxin?

*Har behovet av levaxin minskat eller ökat med åren hos barnet?

All information är värdefull...

• Svar på tråden Sköldkörteln, levaxin och övervikt på barn
  • Kängu

Har inget svar om barn...men levaxin ökar ju ämnesomsättningen, så då är det ju rimligt att även barn går ner lättare. En amatörmässig gissning är att den låga ämnesomsättningen kan vara orsak till övervikten...

Lycka till,

• zazzi

Hejsan amazonsvea:

Jag fick själv struma och Hypotyreos när jag var 8 år.

Klart att ämnesomsättningen förändras en del med levaxin. Men den gör ju inte självmant att hon kommer gå ner i vikt. Där emot kanske hon nu blir piggare och orkar röra på sig mer. Vet själv hur det var som lite och kunde inte fatta varför jag var så slut jämt. Jag bara grät om jag hade typ spelat fotboll eller gjort något annat som var fysiskt ansträngande.

Till mig sa de alltid att det kommer växabort när jag blir större. Typ tonåren. Så när levaxinet tags bort för mig när jag var runt 15-16 år. Detta gjorde att jag fick kämpa mig till tabletterna i nästan ett år (+ 10 kg) innan doktorena trode mig. Då mina värden låg på "gränsen" till lågt. Nu är jag 27 år och tar regelbundet prover och ser så att värdena ligger rätt. Vilket de inte har gjort de senaste året utan håller på att prvar nya doser lite då och då. Men i regel ligger jag på samma dos som jag gjorde som liten.

Och som du säkert vet är det ju inte lätt att bli av med över flödigt hull. Jag vet själv om att jag äter för lite och för sällan. Men vad skall man göra när man näöstan aldrig är hungrig. Enda gångerna som jag har gått ner i vikt var i början på mina graviditeter. Då man äntligen blev hungrig och åt som vanligt folk

• amazonsvea

Tack för svar, jag inser när jag surfar runt att det inte finns så mycket skrivet om barn och hypotyreos./Amazonsvea

Svar på tråden Sköldkörteln, levaxin och övervikt på barn