katten har urinsten
ska till vet snart musseman har ont o kissar blod det lilla han kissar ut,,,,har ni något tips på hur man kan hjälpa o motverka så han får urinsten?va ska jag göra???
ska till vet snart musseman har ont o kissar blod det lilla han kissar ut,,,,har ni något tips på hur man kan hjälpa o motverka så han får urinsten?va ska jag göra???
Inte salt mat...Måste kanske ha special foder...Alltid tillgång till vatten...
Katter som har fått urinsten får gå på en speciell diet för att inte riskera att dom får det igen. När min katt fick det så fick han först ett torrfoder som fungerade som medicin+antibiotika och sedan när fodret var slut så fick vi ett annat som han skulle äta livet ut (väldigt dyrt, men värt det). Tyvärr så levde inte min katt så länge efter det, vi fick ta bort honom för han började att kissa överallt. Det är svårt att se hur mycket en katt dricker och att få dom att dricka, men det är viktigt att dom dricker en viss mängd vatten varje dag.
men då tillgång till färskt vatten har han hela tiden, han äter pussi blötmat o friskis torrfoder!! men ändå ska han dricka vatten från badkaret kranen??
Det är bra att han dricker. Mat med mycket biprodukter är inte bra för djur, innehåller mycket salter som tyvärr kan slå ut njurarna och så. Kastrerade hankatter löper större risk för urin/njursten. Därför är det viktigt att dom får rätt mat. Ju mindre biprodukter dess bättre. (Förr stod det på burkarna hur mycket % biprodukter det var i, men nu vet jag inte hur det är). Mina katter fick bara torrfoder då (vad jag har hört) burkmat inte är bra för deras magar. Och får dom burkmat så äter dom mindre torrfoder och torrfoder är bra för tänderna deras. Men om man tar bort burkmaten så är det ännu viktigare att dom dricker mer vatten.
Friskis torrfoder är nog tyvärr inte det bästa! Men du måste genast ta katten till vetrinären, urinsten kan vara farligt att gå med!
åh, så jag kan ge han bara torrfoder??? men han äter faktiskt mest torrfoder inte så mkt blötmat!tack för dina svar, jag uppskattar det mkt
det var idag jag märkte han hade urinsten, då han kissade i tvättkorgen å när jag torka så såg jag att det var blod...
Lycka till med katten! Det går nog bra ska du se. Men tänk på kosten. Har dom en gång fått urinsten så kan dom lätt få det igen.
Sök på urinsten på kattforum.se så ska du se att det finns massor med råd. Om man nu absolut måste ge torrfoder (som inte alls är det bästa) så finns det speciellt torrfoder för katter som har problem med urinsten.
Blötmat är inte alls farligt för kattens mage. Det handlar bara om att vissa veterinärer är alltför oupplysta samt att katter som inte är vara vid proteinhalten i blötmat lätt kan få diarré innan dom är vana, och då dras lätt parallellen att blötmat är dåligt. Annars är ju blötmat skitbra eftersom dom får i sig massor med vätska genom den, och mycket vätska minskar risken för urinsten. Allra bäst är dock barf, har läst om många som har katter med urinproblem som försvinner helt med barf. Men det beror på vad man som ägare är beredd att göra för att få katten frisk. Och så beror det ju såklart på vad ens veterinär säger, många veterinärer är faktiskt inte så bra på just katters matsmältning som dom gärna vill tro