• MammasÄlsklingar

Kan man köpa recept fri hostmedicin till en 14 månaders?

Min dotter är snorig och hostig och vaknar och e ledsen över hostan om natten .
    Finns d någon host medic jag kan köpa som e bra ?
    ALvedon hjälper inte tycker jag .

• Svar på tråden Kan man köpa recept fri hostmedicin till en 14 månaders?
  • Dino78

Bromhexin eller vad det heter, det är receptfritt.

DIF i själ och hjärta
  • Dino78

Bromhexin ACO står det på flaskan, ja.

DIF i själ och hjärta
  • Linnea och Mamma

Hej!

Den frågan ställde jag till sjukvårdsrådgivningen och dom sa aboslut NEJ, barn under 2 år ska inte ta hostmedicinen som finns på apoteket det var något med att den inte var bra för dom eller dylikt. Jag tyckte att jag kanske kunde ta eller rättare sagt apoteket sa åt mig att köpa en och sen ringa sjukvårdsrådgivningen och fråga hur mycket jag skulle ge men ja... jag fick ju inte.

Ring ditt läns sjukvårdsrådgivning och tala om hur det är, JAG fick mollipekt till min dotter (utan att behöva komma in) och talade om att hon har svårt att sova för att hon hostar.
    Så jag tycker du ska ringa och fråga så att din ditter får sova ordentligt :)

Lycka till!

Linnea 050512 & Lill knodden BF 070524
  • MotherOfTwo

Men det beror lite på vad man pratar om för hostmedicin.
    Bromhexin är slemlösande det får man ge.

Noskapin är hostdämpande det får man INTE ge.

• Linnea och Mamma

På dom lät som om det gällde alla hostmediciner... alltså receptfria.

Numera om hon får sån hemsk hosta ringer jag vårdcentralen, iof får man en stor flaska som räcker ett tag så det är bra med Mollipekt.

• Dino78

Jag köpte Bromhexin på bvcs inrådan (heter det så?).
    När hostan inte gav med sig så var vi hos läkaren som skrev ut en annan medicin, en starkare hostmedicin. Kan ha varit Mollipekt.
    Min dotter är inte två år än.

DIF i själ och hjärta
  • Catchie80

Barn under 2 år ska man INTE ge hostmedicin om inte läkare ordinerat det. Detta pga hostmedicin påverkar hostreflexen i hjärnan. Tar man hostmedicin så är det den reflexen i hjärnan som "stängs av".

All medicin som påverkar hjärnan tycker jag man ska vara väldigt restriktiv med...

• Catchie80

Dino78

Men både Bromhexin och Mollipect är slemlösande. Noskapin finns för barn ÖVER 2 år, som är hostdämpande. Vi hade det till vår son (1 år) MEN det var på läkares ordination då hostan påverkade hans tillstånd så till den grad att han inte kunde fungera normalt.

• Linnea och Mamma

Mollipekt kan man ge från 6 månader enligt flaskan.
    Jag använder hellre något en läkare har gett mig än att köpa något recepfritt som kanske dessutom inte funkar, men som sagt alla barn reagerar olika också.

Ja oftast får barn Mollipekt, vet inte om det finns något annat, men den hjälper. (synd bara att den inte hjälper mig mer i dagsläget, är gravid och får inte dricka något annat än det).

Svar på tråden Kan man köpa recept fri hostmedicin till en 14 månaders?