Potatissoppa
Efterlyser recept på soppor där huvudingrediensen är potatis!!!
Allt av intresse....
Efterlyser recept på soppor där huvudingrediensen är potatis!!!
Allt av intresse....
Potatis och purjulöksoppa. Har inge recept men an försöka förklara.
Först så kottar du upp den skalade potatisen i så stora bitar som du vill ha, låter dom koka nästan klart.
Skölj av dom och häll i dom i en ny kastrull, ha i vatten så att det täcker potatisen. Smula i en grönsaksbuljong eller så mycket som du vill ha (beroende på mängd, jag har en buljong till nästan en vanlig stor kastrull). Låt puttra tills buljongen smällt (om du använder tärning d.v.s)
Smaka av och tillsätt vitpeppar, kanske lite salt men var försiktig då det är lätt att krydda för mycket.
Till sist så har du i purjolöken och när den har mjuknat lite så är soppan klar!
Jag har en annan variant av potatis o purjolöks soppa
Jag sauterar gul- och purjolök i en kastrull, skär ned potatisen i små bitar och lägger i. Sedan på med vatten så det mer än täcker potatisarna. I med t.ex grönsaksbuljong( och en skvätt vitt vin om man har lust). Låt koka till potatisen är helt klar o nästan faller sönder. Mixa allt, så det får en slät krämig konsistens. Tillsätt mjölk, ha i vitpeppar o smaka av.
Var försiktig med saltet från början då buljongen är väldigt salt.
Glömde att säga att det måste koka upp efter man tillsatt mjölken.
Jag brukar göra ungefär som oOMayaOo, fast jag har i hönsbuljong. Mixar sen allt med mixerststav och häller i 1 förpckning matlagningsgrädde (2,5 dl). Den soppan är en av makens (och även barnens) favoriter.