Koksaltlösning?? Recept?
Någon som vet hur mycket vatten resp salt man ska ta för att göra egen koksaltlösning??
Någon som vet hur mycket vatten resp salt man ska ta för att göra egen koksaltlösning??
1 tsk salt på en halv liter vatten
1dl vattten kokt
1 krmått med salt
BVC där jag går med min dotter tyckte det va bättre att köpa färdigt på apoteket så man inte får i för mycket salt.
Vi gör alltid själva. Jag tar 1dl kokt vatten och 1 krm salt som delifi2 skrev. Jag har lärt mig att det inte ska bli stående för länge och vi har inte gjort åt så mycket åt gången de gånger vi har behövt det.
Gör oxå det själv...Precis så som delfi2 & cinah75 har skrivit!!
låter vattnet & saltet koka i typ en 20 sek, så det kokar ihop!!
Jag vet inte riktigt var ni har fått era recept ifrån och jag kan ha fel, men på Vårdguiden så finns följande recept: 1/2 tesked salt och 6 teskedar socker till 1 liter vatten.
Det skulle innebära att era recept innehåller 4 gånger så mycket salt...
Något stämmer inte, och BVC har kanske rätt i att det är bäst att köpa på apoteket.
Förlåt, det gick lite snabbt. Läste vätskeersättning istället för koksalt. Glöm allt jag skrev.
Hej!
Tack för alla svar!!
Pratade med BVC idag!! Receptet är som ni sade...
1kryddmått salt till 1dl vatten!!
Om du ska göra en större mängd koksalt, så är måtten 1 tsk till en halv liter vatten. Har gjort massor med koksalt själv, eftersom jag opererat näsan och var tvungen att skölja den 2 ggr om dagen med koksalt. Fast på mitt recept från sjukhuset står det att vattnet ska vara ljummet när man blandar i saltet.
Så jag har kokat vattnet, låtit det svalna till ljummet, sen blandat i saltet ( som helst ska vara fritt från jod) och skakat. Klart!