Är också inne på min andra akademiska utbildning, är lärare sen tidigare och läser nu till civilekonom. Jag började läsa som 35-åring nu i höst. Läste också som ung sist (19-24) och det är stor skillnad. Rent studiemässigt är jag mycket mer intresserad, ambitiös och inte lika splittrad som ung 20-åring. Jag har en 2-årig son, så det gäller att vara disciplinerad och verkligen använda tiden han är hos dagmamman.
Jag är helt klart bland de äldstas på min utbildning. Vi är kanske 7 inskrivna av 320 som är över 30 år och det märks. Så socialt är det inte alltid så roligt, man hamnar utanför, inte bara pga ålderskillnaden, utan även för att man lever så olika liv. Men det positiva med att få chans att plugga och utveckla sig själv överväger att vara "mamman"...
Ekonomiskt fungerar det, men det är helt klart ett avbräck att jag pluggar. Vi får prioritera på ett annat sätt, bor i hyresrätt och försöker hålla kostnaderna nere. Min sambo är iof högavlönad, men vi försöker spara eftersom jag inte alls kommer att få ta studiemedel för de sista 1,5 åren (har ju redan tagit studiemedel). Men nu tar jag både lån+bidrag+tilläggslån+barntillägg och får drygt 9 000 i månaden. Helt ok!