• lillloppan

Börja läsa vid 35?

Vill gärna höra dina erfarenheter om att börja studera sent i livet. Jag är 35 år och funderar i de banorna. Vill läsa en utbildning på 3,5 år.

-Hur har du klarat ekonomin?
    -Har du svårare att lära än tidigare?
    -Läser du endast med yngre, betraktas du som mamman i gruppen?
    -Andra synpunkter!

• Svar på tråden Börja läsa vid 35?
  • kramelikram

Har läst i 2,5 år nu, är 33 och stormtrivs!! Eftersom läsandet är frivilligt och bara om sådant som jag tycker om fungerar det mycket bättre nu än förr.
    Har ett år kvar och vet inte om jag är redo att återgå till arbetslivet
    Jag läser på distans och det fungerar ypperligt med tanke på familj och hushåll. Det betyder att jag kan disponera min tid i stort sett hur jag vill och det är alltid en fördel. Nackdelen är när diciplinen tryter och jag surfar in här istället för att läsa
    Ekonomin har inte varit något problem för min. Du kan ta fullt lån och får då ut ca.7000:-/månad, och du kan även söka utökat lån och får då drygt 8000.-/månad tror jag. Har du barn får du ett litet bidrag/barn.

Lycka till!!!

• Peand

Jag började läsa nu vid årsskiftet och fyller 35 i sommar.... Även om jag försöker förneka det...
    Precis som kramilikram skrev så är det ju frivillig och något man vill vilket gör det både roligt och intressant.
    Även jag läser helt på distans och har inga "klasskompisar" och bestämme helt själv när jag vill ha min läsatid. Funkar perfekt för mig och hela familjen. Och det är jätteroligt....
    Tar CSN med lån (normalnivå) och bidrag, har två barn och får 8148:- i månaden. Visst känns det men samtidigt så har jag och maken kommit fram till att det är värt det. Jag får göra något som jag känner är rätt och en investering i mig själv. Med andra ord, jag är super nöjd och rekommenderar alla att ta chansen om de känner för det...

• Mrs Moneybags

Jag läser de sista åren på juristlinjen och jag är 36!
    Inga problem. Go for it! Vi ska ju jobba tills vi är 65 eller t om 70 enligt vissa...
    Jag jobbar deltid med mitt eget företag och klarar mig på det.

• NickiA

Jag är inne på min andra akademiska utbildning nu

Första gången jag pluggade var jag 19-23 år. Den här gången är jag 40 och eftersom jag pluggar till lärare nu så är jag definitivt inte äldst. Medelåldern är nog ca 30 år med en hel del studenter som är 23-24 år, några som är 19-20 och väldigt många som är mellan 30-35. Sedan finns det (beroende på inriktning)ca 15-20% som är mellan 35-45 år. Ca hälften av den gruppen jag läser med just nu (vi är 30st) har barn sedan tidigare och minst 2 är gravida.

Ekonomin klaras av genom att min man jobbar plus att jag får studiebidrag (tar ej lån). Sedan har vi en ganska stor buffert också eftersom vi jobbat under många år, båda två som högavlönade.

• Maria70

Är också inne på min andra akademiska utbildning, är lärare sen tidigare och läser nu till civilekonom. Jag började läsa som 35-åring nu i höst. Läste också som ung sist (19-24) och det är stor skillnad. Rent studiemässigt är jag mycket mer intresserad, ambitiös och inte lika splittrad som ung 20-åring. Jag har en 2-årig son, så det gäller att vara disciplinerad och verkligen använda tiden han är hos dagmamman.

Jag är helt klart bland de äldstas på min utbildning. Vi är kanske 7 inskrivna av 320 som är över 30 år och det märks. Så socialt är det inte alltid så roligt, man hamnar utanför, inte bara pga ålderskillnaden, utan även för att man lever så olika liv. Men det positiva med att få chans att plugga och utveckla sig själv överväger att vara "mamman"...

Ekonomiskt fungerar det, men det är helt klart ett avbräck att jag pluggar. Vi får prioritera på ett annat sätt, bor i hyresrätt och försöker hålla kostnaderna nere. Min sambo är iof högavlönad, men vi försöker spara eftersom jag inte alls kommer att få ta studiemedel för de sista 1,5 åren (har ju redan tagit studiemedel). Men nu tar jag både lån+bidrag+tilläggslån+barntillägg och får drygt 9 000 i månaden. Helt ok!

• Nea02

Jag är 35 och började plugga i höstas, en treårig utbildning. Jag är jättenöjd med mitt beslut. Ibland kan jag tänka att jag borde ha gjort det här när jag var yngre, men det är nog först nu som jag verkligen vet vad jag vill, så jag känner mig verkligen motiverad.

Ekonomin är väl det värsta. Jag jobbar lite extra och försöker klara mig utan studielån, vi får se om jag orkar det hela utbildningen.

Jag är klart äldst på min utbildning, de flesta ligger nog mellan 20-25. För det mesta tänker jag inte så mycket på det, men ibland märks det ju. En gång var det faktiskt en i min grupp som sa att "du får ju vara vår mamma nu". Hmm, jag har redan två barn och behöver inte fyra nya.

Jag har inte pluggat sedan gymnasiet och var lite orolig att jag skulle göra bort mig totalt, men det har gått över förväntan. Känner man att det är rätt så tror jag inte att det är något problem.

En bonus om man har barn under fyra år och tidigare har haft en hyfsad lön är att man tjänar in pension på samma sätt som när man jobbade, i alla fall allmän pension. På det sättet är det ju ett plus att plugga som småbarnsförälder.

• Nea02

Jag är 35 och började plugga i höstas, en treårig utbildning. Jag är jättenöjd med mitt beslut. Ibland kan jag tänka att jag borde ha gjort det här när jag var yngre, men det är nog först nu som jag verkligen vet vad jag vill, så jag känner mig verkligen motiverad.

Ekonomin är väl det värsta. Jag jobbar lite extra och försöker klara mig utan studielån, vi får se om jag orkar det hela utbildningen.

Jag är klart äldst på min utbildning, de flesta ligger nog mellan 20-25. För det mesta tänker jag inte så mycket på det, men ibland märks det ju. En gång var det faktiskt en i min grupp som sa att "du får ju vara vår mamma nu". Hmm, jag har redan två barn och behöver inte fyra nya.

Jag har inte pluggat sedan gymnasiet och var lite orolig att jag skulle göra bort mig totalt, men det har gått över förväntan. Känner man att det är rätt så tror jag inte att det är något problem.

En bonus om man har barn under fyra år och tidigare har haft en hyfsad lön är att man tjänar in pension på samma sätt som när man jobbade, i alla fall allmän pension. På det sättet är det ju ett plus att plugga som småbarnsförälder.

• lillloppan

TACK för alla svar! Jag vill läsa till socionom, något jag velat i 10 år. Annat har kommit emellan, t.ex utomlandsjobb och annan utbildning. Ska fundera vidare.

Tänkte anmäla mig till Högskoleprovet i vår. Har för mig att alliansen nyligen beslutat att inte gynna äldre sökande. Det borde innebära att jag inte får räkna till 0,5 i arbetslivserfarenhet. Någon som vet mer säkert? Någon idé att göra provet?

• Maria70

Gör högskoleprovet! Om inte annat så får du en yill urvalsgrupp att söka inom. Jag gjorde högskoleprovet och det gick över förväntan. Det är tack vare mitt oväntade höga resultat som jag kom in på min utbildning och som fick mig att fatta beslut att ta tjänstledigt för att plugga!

Nea02: Oj, visste inte att mina studier var pensionsgrundande! Vilken bonus!

• Indianica

Jo, alliansen vill göra det svårare för äldre att komma in på extra poäng (de vill slopa det systemet) men än är det bara ett förslag. Tycker du ska chansa och göra hp, det kan ta ett tag innan förslaget går igenom.

Min man började läsa till läkare vid 38, det gick utmärkt

Svar på tråden Börja läsa vid 35?