• jagälskarallaminabarn

Libero Up & Go och blöjstorlekar

Hejsan!

Har precis börjat testa Libero Up & Go på min tvillingar som är 20 mån. De får märken av resåren, dock inte röda och efter vad jag och sambon har märkt så lider de inte av märkena heller, ska man ändå gå tillbaka till Libero Discovery eller är det ok så länge huden inte blir irriterad?

Att vi provar Up & Go är i huvudsak för att storleken vi har på Libero Discovery (12-22 kg) inte håller tätt på nätterna men då vi provat att byta till större storlek av den och den visat sig på tok för stor valde vi att prova Up & Go istället. Av Libero Up & Go tog vi 10-14 kg och kan omöjligtvis ha större på dem för då skulle blöjorna bli för stora istället. Michelle och Jennifer väger förresten ca 11 kg.

En annan fråga angående Up & Go:

På baksidan av blöjan är det en tejp mitt på, vad har den för funktion? Blir inte klok på det ens efter att ha tittat på förpackningen, vore jättetacksam för svar.

M V H Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005

• Svar på tråden Libero Up & Go och blöjstorlekar
  • Nattsuddaren

Jag tycker att det är väldigt olika vilka blöjor som barn får märken av, här funkar up and go blöjorna bättre i det syftet just nu, men det skiftar lite tycker jag. Det är säkert väldigt olika från barn till barn. Prova ett annat märke, jag gillar Icas. Tejpen är till för att fästa i hop blöjan när man tagit av den och rullar i hop den.

• jessie79

Jag har en son på 16 månader som väger 12.4 kg och vi använder up&go 13-20, tror jag det är. De funkar superbra på honom för han har ganska knubbiga lår.

Tejpen på baksidan är så att du kan klistra igen blöjan när den är använd. Du rullar alltså ihop blöjan o drar sen ut tejpen o klistar ihop, såå smidigt!

• Albasmamma

Jag svarar på din andra fråga, jag tror att tejpen är till för att du ska kunna rulla ihop blöjan. Jag brukar i alla fall göra så att jag "river isär" blöjan på sidorna och sen rullar ihop den med hjälp av tejpen.

• twinflower

Tejpen är till för att försluta blöjan när man har rullat ihop
    den för att kastas. Man river ju isär resåren vid höfterna enklast när man ska byta.
    Apropå byxblöjor; vårat dagis vill ej ha byxblöjor på barnen eftersom de måste ta av alla kläder på barnen vid byte (om de tex är utomhus med fem tjocka lager kläder på sig och ska yt igen.) Lite lathet kan jag tycka men samtidigt förstår man de, många blöbyten blir det...

• zazla

Alltså de där storlekarna är helt galna. Min dotter började få märken av den minsta storleken (7-11 kg) när hon vägde typ 8 kg. Nu börjar hon få märken efter 10-14 kg's blöjorna och hon väger 10,3 kg. Så jag kommer snart få byta till 13-20 kg's blöjorna fast att hon bara väger 10 kg. Men det är ju bara riktlinjer iofs. Så prova du storleken större, det är inte så jättestor skillnad på dem. Eller kolla om någon du känner har barn som använder 13-20 kg blöjorna så att du kan få låna någon och testa. Någon på ÖF eller dagis kanske?

Ja och tejpfrågan har du redan fått svar på ser jag

• nicke nyfiken76

Min lilla kille har fortfarande 10-14kg fastän han väger lite drygt 15kg nu.

Har provat den större storleken men det funkar inte alls.

• SysterYsster

hett tips!! testa icas up and go, lika bra som liberos men mycket mjukare i resåren! superbra blöja!! Jag tyckte med att liberos var ganska hård och jag har en smalis till dotter

• Åsa78

Jag tycker inte att libeors Up´n go blöjor sitter spå bra..testade Ica,s och de funkade bättre men den UP´N GO som jag VERKLIGEN rekommenderar är pampers.. den sitter som en gjutet och bättre passform får man nog leta efter. Den är väldigt mjuk etc i resåren..så prova den.

Min tjej väger 11.5 kg och vi använder pampers byxblöja i storlek
    8 - 15 kg. Byxblöjan använder vi dagtid...nattetid använder vid Bambo blöjan.

• zazla

Det är ju uppenbart väldigt olika det här

Jag testade icas byxblöjor och de satt ju bra och så men de läckte så fort hon bajsade - varje gång! De var ganska stora i benen tror jag. Pampers har jag också provat men de var ju så långa att de hängde ner till knäna. Så Liberos har alltid funkat bäst för oss. Men det är säkert olika från barn till barn.

• jummie

Tycker inte Up & Go är så bra som nattblöja ärligt talat utan har "vanliga" blöjor på mina barn om natten ist!

Tejpen på blöjan är till för att fästa ihop blöjan när du rivit loss den på sidorna o rullat ihop den. Detta för att du ska "låsa" inne kalaset som är i blöjan när du slänger den

• jagälskarallaminabarn

1000 tack för alla svar! Nu har Up & Go t o m gett röda märken på tvillingarna så nu blir det blöjbyte helt och hållet till nätterna. Ska absolut testa Icas och/eller Pampers, jättesnällt att ni gav mig tips, nu känns det inte längre som någon riktig djungel som det gjorde innan.

Saken är den att vi använt Libero sedan BB (de hade det där) och aldrig behövt fundera förrän nu. Storleken över "dagblöjan" har alltid gått bra på natten men är nu som sagt var alldeles för stor. Både Michelle och Jennifer sover hela nätterna om blöjan håller tätt, känns jobbigt framförallt för dem förstås men självklart för en annan också att behöva gå upp och byta blöja mitt i natten om det går att ordna ändå.

Återigen: Varmt tack!

• Amazona

Alla barn har ju olika kroppsform, en del är långsmala, en del knubbiga. Skicka efter några prover från olika märken och testa vilket märke som passar dina småttingar, eller låna andra blöjor av kompisar. Finns inget märke som är bäst för alla men för min son på 18 månader som är rätt långsmal så sitter Libro bättre än Pampers. Ett tips är att stretcha ut blöjan innan du drar på den, det funkar bra för mig.

Svar på tråden Libero Up & Go och blöjstorlekar