• Mira26

Glasögon och 4,5 år...

Vår son ska få glasögon.
    Han hade svårt med syntestet på 4 årskontrollen men inget gjordes.
    Nu frö någon vecka sedan upptäckte vi att han började skela med sitt högra öga.
    Fick remiss till ögon och han syn är kass.
    Högerögat har i princip lagt av och därav skelningen.
    Ska in i morgon igen och få droppar i ögonen och sedan ska de kunna göra rättvisa mätningar.
    Sedan blir det glasögon.

Någon här som har erfarenhet av glasögon på småttingar ??
    Hur har det gått ??
    Svårt att få dem förstå att de måste sitta på ??

Han är mä på det nu när vi pratar om det men frågan är hur det blir sedan.

• Svar på tråden Glasögon och 4,5 år...
  • mumlan1

Hej! Min systerdotter fick glasögon då hon var drygt två år p g a skelning. Det gick jättebra och de hade inga problem med att få henne att använda dem på. Idag har hon inga glasögon och skelar inte. Lycka till!

• Linda1976

Hejhej!

Jag jobbar i en optikaffär och vi säljer massor av glasögon till småttingar, och det brukar i de allra flesta fall funka ypperligt, även om det är en tillvänjningsperiod.

Se bara till att få bra hjälp med att hitta en båge som passar och få sk ridtoppar monterade, så att de sitter bra bakom öronen. Moomin (Mumin) har många kanonfina bågar, mitt favvomärke bland barnbågar.

Ofta brukar barnet, även ett litet, märka att det faktiskt ser väldigt mycket bättre med glasögon, och faktiskt behålla dem på!

Plastglas har man alltid till barn (och vuxna också till 95%), se till att få en hårdhetsbehandling på dem. Heter lite olika beroende på glasleverantör (Hard-Hoya, Duralux-Rodenstock, Supra- Essilor). Antireflex har man inte till barn, eftersom minsta lilla prick syns och man får putsa till förbannelse.

Om han har höga styrkor i plus, så be om RX-glas med nollkant. Kostar lite mer, men blir SÅ mycket tunnarre och finare. Med det menas att glasen ritas direkt efter bågens form och specialgörs utefter den.

Fler frågor så hojta!!

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Little Ms Chatterbox

Jag vill bara berätta en sak om glasögon på barn.
    På min sons dagis går det ett barn som har fått glasögon, blev helt anorlunda efter det, inte samma unge alls. Förut var h*n som ett bowlingklot, mejade ner allt som var i vägen för framfart. Stolar, dagiskompisar, mindre barn från andra avdelningar osv. Nu kommer h*n sakta och lugnt, ser sig för och visar hänsyn. Jag tror att h*n faktiskt inte såg saker förut, har bara varit gott med glasögon på det barnet. Kan ju inte varit lätt att hela tiden få höra att man ska akta och vara försiktig när man faktiskt inte ser.

Om jag skulle tappa några hekto, låt dom ligga, jag behöver dom inte!
  • Mira26

Tack..

Ja jag hoppas han märker själv att det faktiskt hjälper honom.
    Har inte velat åka slalom i vinter och det har han älskat innan, hoppas det kommer tillbaks.

• Pingvinlakrits

Hej!
    Min dotter fick sina första glasögon lagom till ettårsdagen. Idag är hon 2 år och 10 månader.
    Vi upptäckte också hennes synfel genom att hon började skela. Skelningen kom av att hon är översynt som tusan (+8 dioptrier) och försvann så fort hon fick på sig brillorna. Tar hon av sig dem så skelar hon fortfarande lite, men nu efter snart två år så har vi äntligen fått fram rätt styrka på glasen. Det är väldigt svårt att mäta på små barn som inte själva kan tala om hur de ser. Det är nog tur där att er kille är lite äldre!
    I början tyckte hon att det kändes lite konstigt att ha dem på sig, men vande sig snabbt, och nu _vill_ hon ha sina glasögon på sig, eftersom hon märker hur mycket de hjälper henne. Hon sköter dem jättebra och tar av och tar på själv. Hennes ögonläkare säger att det nästan alltid är så, speciellt med översynta barn, att de vill ha brillorna.

Vi märkte inte direkt av vår dotters synfel förrän hon började skela, men något vi märker idag är att hon ibland har svårt med avståndsbedömning, tex att gå ner för trappor.

Jag hade och har ibland fortfarande lite känslomässigt svårt med att min dotter har glasögon, eftersom jag själv blev svårt mobbad för samma sak när jag var liten, men jag har stort stöd och mycket pepp av omgivningen, och då det inte är något som går att ändra på, så är det bara att acceptera. Jag har aldrig visat min oro inför henne och kommer aldrig att göra det heller, utan det jag visar är att det är självklart att ha brillor. Inget konstigt alls med det alltså. :)

• Mammann

Hej!
    Min dotter fick glasögon i höstas, var då 3,5. Frågade samma då på en tråd:
    familjeliv.se/Forum-3-169/m14645940.html
    kanske lönt att kolla?!
    Det har gått bra iallafall! Har preppat på dagis, fröknarna hjälpte till, och alla barn var jätteavundsjuka på vår dotter för att hon fick glasögon och inte dom. Har fått svagt motstånd när vi sa att det inte bara var att ta av sig dom efter en halvtimme när man tröttnade. förklarade att hon behövde ha dom jämt. Att hon ser bättre då, och det gick hon väl med på då. Sen inget motstånd. När vi kommer på att vi glömt så gör vi stor sak av att vi var tokiga ju som glömde!!!!!!! Men ibland när hon ska vara prinsessa så säger hon "Vi låtsas att jag inte har glasögon!" ... Det är lite sorgligt förstås.. För hon är ursöt i dom! Och jag tror hon egentligen tycker hon är fin, det är bara det att prinsessorna i sagoböckerna sällan porträtteras med glasögon tyvärr.

• Blåväder
    Mammann: jag vet hur det är! Har oxå en prinsessa med glasögon som tar av dom ibland just därför , min flicka tycker oxå att hon inte är nån prinsessa eftersom hon inte har ljust hår...., Men då kom jag ju på att Sveriges kronprinsessa faktiskt har mörkt hår OCH GLASÖGON! Så när hon får för sej att ta av brillorna för att va prinsessa så brukar jag påminna henne om hur Victoria ser ut, och visa bilder på henne. Det har faktiskt funkat, och nu ser prinsessor (oftast) ut som Victoria i hennes lekar
  • Mammann

var finner du bilderna?? Har letat, precis som jag letat efter bilder på prinsessorna med långbyxor.

• Blåväder

Jag får "skvallertidningar" av min mormor, där har jag hittat bilderna på Victoria , det finns ju en tidning som bara handlar om kungligheter men jag minns inte vad den heter.

Svar på tråden Glasögon och 4,5 år...