• Anonym (orolig)

amfetaminmissbruk

Hej! Har en nära vän som missbrukat alkohol i många år, är verkligen nergången, har nu också börjat med amfetamin nästan dagligen + alkohol, jag undrar bara, tror ni det kan vara tillräckligt för lvm? Människan överlever inte länge till..
    Jag vet ej var de drar gränsen för att låsa in ngn, undrar om jag ska ringa soc imorgon bitti? El vad ska jag göra?

• Svar på tråden amfetaminmissbruk
  • Anonym (bror)

Du jag är i samma situation som du... Min lillebror håller på med Hasch o alkohol... han blir bara värre o värre... jag ska ta o ringasoc imorrn... O han pratar om att det inte är värt att leva o sånt oxå.. blir så räddd!!!

Vart vänder man sig som sagt!?

• jennypennypannkaka

Givetvis ska man kontakta soc. Dessvärre ska det väldigt mycket till innan de sätter LVM på någon. Då ska man vara väldigt nergången.

• jennypennypannkaka

Det är missbruksenheten som ska kontaktas, om jag inte minns fel. Ring till växeln så blir ni vidarekopplade till rätt ställe!

• Anonym (beror)

Det beror på en rad olika faktorer om man ska ta till ett LVM. Det är en itnegritetskränkande tvångshandling av samhället som ska användas i allra sista hand när inga andra åtgärder fungerat.

med andra ord beror det på om personen fått några insatser på frivillig väg tidigare? Hur många i så fall? Om inte så är inte ett LVM troligt såvida det inte är en väldigt akut fara för personens liv, att hon i princip skulle avlida de närmaste dagarna utan hjälp.

Sen har tyvärr åldern också betydelse, man är betydligt mer benägen att sätta in åtgärder till en ung människa en en i t ex medelåldern, det behöver inte ha gått lika långt med en 20-åring innan man sätter in hjälp än med t ex en 45-åring.

• Anonym (orolig)

Ok tack för era svar, personen har fått mkt hjälp på frivillig väg de senaste 7-8 åren, åkt fram o tillbaka på behandlingshem i hela sverige, hur många ggr som helst, drar alltid hem o börja dricka efter ett tag, åkt ambulans flera ggr på grund av alkohol o tabletter. En annan fråga? Får soc reda på sånt, talar sjukhuset el polisen om det att de varit in på sjukhus?

• Anonym

blanda tjo och alkohol hehe... det är inte för effektens skull han gör det iaf. =P

• Anonym (min bror)

Är i liknande situation

Min bror missbrukar amfetamin och är djupt deprimera

Han vill ha hjälp, vill komma till ett Behandlingshem men ingen hjälper...
    Hittade härromdan ett papper på hans rum där han mkt snyggt hade målat sin egna gravsten

• OneAndTwins

"Får soc reda på sånt, talar sjukhuset el polisen om det att de varit in på sjukhus?"

Socialtjänsten där personen bor får in polisrapporter och anmälningar. Men inte nödvändigtvist alla... det beror lite på vad det gäller. Om personen flyttat så överförs inte den information per automatik till nästa socialkontor. Om en LVM utredning inleds har dock socialtjänsten möjlighet att hämta in den informationen. Den sekretess som normalt finns mellan tex sjukhus och socialtjänst bryts då. Alltså socialtjänsten har rätt att hämta in information som normalt är sekretessbelagt, inte lämna information.

Det går inte att göra någon bedömning om huruvuda en person är LVM mässig eller ej på det som skrivs här... Däremot så tycker jag absolut att du ska göra en anmälan om du anser att någon far illa. Man behöver inte göra någon bedömning innan man anmäler. Bedömningen gör socialtjänsten.

• DeAMiB

Tyvärr kan man inte abra få LVM hur som helst, personen i fråga måste nästan ligga o vara döende. Jag & Mina syskon har försökt få detta på vår mamma, hon sysslar emd amfetamin. Har rätt många i slöäkten som håller på med skiten så vet hur jobbigt det är att se en människa förstöra sitt liv o inget kunna göra.. Men du kan alltid försöka, det är värt ett försök iaf. men vi fick svaret att hon måste nästan ligga o vara döende innan dom sätter in henne på LVM. Sen bross det på vilken ålder personen i fråga är, under 18 går det lättare.. Lycka till

• mina45

För att få ett LVM på någon ska dom göra bedömningen att människan ifråga ska vara i ett sådant tillstånd att han/hon är en fara för sej själv eller andra.
    Det är soc som gör utredningen och dom är tvugna att göra utredning om en närstående gör en anmälan och ansökan om LVM.
    Det är ju helt klart så att personen nästan måste va döende för att man ska få igenom sin ansökan.
    Dessutom är det så att dom kommer att prata med personen i fråga och höra vad han/hon själv tycker och offtast är det så att man skärper till sej den lilla stunden man träffar soc så dom inte kan se i vilket dåligt skick man är i.
    Jag lyckades få igenom ett LVM på min bror bara för han hade fått åka ambulans, han hade tagit en överdos heroin och var nästan död. Han var verkligen i så dåligt skick så han inte kunde dölja det.
    Men var ihärdig när du talar med soc för det är inte enkelt att få dom att fatta.
    Skickar lite styrka o envishet till dej för det behöver du!!

• engeln83

jag höll på mkt me tjack o piller innan, var hos soc ett par ggr...kunde lura i dom vad som helst tycker jag lättlurade,...de enda som hjälpte mig var att bryta med alla o flytta! o sen hade jag väl lite vilja oxå.....saknar inte det livet kan jag säja!!!!

• whitetiger

det är inte soc som är lättlurade .. :) dem är nog ganska skeptiska av sig :)
    det är snarare att man är djävlig bra lögnare och vet hur man övertygar folk när man går på speed :)

• engeln83

nä man blir ju rätt duktig på att manipulera folk oxå..jävligt bra på att ljuga oxå ...men dom krävde inte ens ett ynka pissprov..kostar väl för mkt!...
    nä skönt man kommit från den skiten!!!!

• Anonym

aa soc får reda på allt sånt. Men dom skiter i sånt. Speciellt i stokcholmsområdet. OCh en människa som inte vill sluta oavsett vilken hjälp personen än får kan inte om den saknar vilja.

• clementia67

Nej, släpp din vän. Du kan inte göra nått för att hjälpa längre.
    En vacker dag kommer kanske vännen, när han är klar med drogandet,
    Vem vet, när den tiden kommer..
    Mitt råd är, släpp det bara..

• Anonym

Jag ringde till polisen och änmälde min kille...
    Samma dag ett par timmar senare var dom hemma hos honom..

Svar på tråden amfetaminmissbruk