• loppis7

Recept på moussaka ?

Hade tidigare ett bra recept på moussaka då man anv yoghurt till själva "såsen" o man hade även i potatis , nån som har ett bra recept ?

• Svar på tråden Recept på moussaka ?
  • AnnaK

Moussaka
    4 personer

1 aubergin
    500 g potatis
    1 stor lök
    1 vitlöksklyfta
    2 paprika
    500 gr köttfärs
    1 msk olivolja
    1 burk hackade tomater
    1 tsk timjan
    ½ tsk muskatnöt
    3 dl yoghurt naturell
    3 ägg
    2 msk riven ost

Värm ugnen till 200 grader. Skiva aubergin och potatis. Lägg potatisskivorna i kokande vatten med lite salt , i 8 minuter. Auberginen läggs i ett durkslag över kastrullen med potatisen. Häll bort vattnet och låt potatis och aubergine vila några minuter. Lägg dem därefter i en smord, ugnsfast form. Hacka lök och vitlök samt paprika. Stek köttfärsen i olja några minuter, tillsätt lök och vitlök och stek ytterligare i 2 minuter. Tillsätt paprikan och steks i 2 minuter till. Tillsätt tomater, timjan och muskatnöt och koka i ytterligare 5 minuter. Häll köttfärsblandningen över aubergin- och potatisblandningen. Blanda yoghurt och ägg med 1 tsk salt, fördela över fatet och strö osten över fatet. Gratinera i ca 15 minuter.

Tillbehör: Grönsallad och grovt bröd.

• AnnaK

Moussaka
    Ingredienser
    Portioner: 4

1 gul lök
    2-3 vitlöksklyftor
    3 msk olivolja
    500 g lamm- eller köttfärs
    1 förpackning (500 g) krossad tomater
    2 msk tomatpuré
    1 tsk socker
    1 tsk salt
    1 krm peppar
    2 auberginer, ca 600 g
    1 tsk salt
    3 dl mild naturell yoghurt
    3 ägg
    1-2 krm peppar
    200 g fetaost

Gör så här
    Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken i 1 msk av olivoljan i en stekpanna. Tillsätt färsen och låt bryna med tills den fått fin färg. Häll över tomatkross och tillsätt tomatpuré, socker, salt och peppar. Låt puttra under lock ca 30 min.

Skölj och skär auberginen i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg ut skivorna på dubbelvikt hushållspapper och strö över saltet. Låt ligga ca 15 min. Stek auberginskivorna i resten av olivoljan i en stekpanna ca 2 min per sida. Varva köttfärssås och aubergine i en lätt smord ugnssäker form. Vispa samman yoghurt, ägg och peppar. Häll blandningen i formen och smula över fetaosten.
    Gratinera mitt i ugnen i 225ºC, ca 20 min.
    Servera moussakan med en grön sallad.

• AnnaK

Moussaka

4 portioner

Ingredienser
    2 st små aubergine
    800 g potatis (9-10 st)
    2 gula lökar
    1 msk majsolja
    300 g nötfärs (10% fett)
    1 ½ burk krossade tomater
    1 klyfta vitlök
    malen kanel
    malen muskotnöt

Topping:
    2 dl mild naturell lättyoghurt
    2 msk riven parmesan

Tillagningsmetod
    Skär auberginerna i drygt centimetertjocka skivor på längden, strö på salt och låt dem ligga och dra i ca ½ timme. Skiva potatis och lök och fräs upp dem i majsoljan. Torka av aubergineskivorna och fräs dem separat.
    Bryn köttfärs och lök och tillsätt krossad tomat. Smaksätt med kanel, muskot och pressad vitlök. Vispa samman yoghurt och ägg.
    Varva i smord form: 1 lager med auberginer + 1/3 köttfärssås, 1 lager med potatis/lök + 1/3 köttfärssås, 1 lager med auberginer + 1/3 köttfärssås. Fördela yoghurtblandningen över och strö sedan parmesanosten på toppen. Gratinera i 175 grader ca 40 min.

Näringsvärde: 409 kcal per portion

• loppis7

Tack för alla recepten AnnaK ! Kommer att testa det med fetaosten imorgon .

Svar på tråden Recept på moussaka ?