• sommarkompis

Hur mycket bröstmjölk ska en 3-veckor gammal få i sig?

Hejsan!
    Jag undrar som sagt hur mycket bröstmjölk en 3 veckor gammal bebis ska få i sig ungefär? Jag har börjat pumpa ur och ge på flaska för att få lite bättre koll, eftersom min lilla tjej har kommit in i en väldigt gnällig fas (speciellt på kvällar!) så jag vill se så att hon får i sig tillräckligt. Men vad är då tillräckligt...? På Babysemp-paketet står ju ungefär hur mycket de skall äta av ersättningen, men är det samma mängd när det gäller bröstmjölk? Finns det några rekommendationer?

Tack för svar!
    Kram Sommarkompis

• Svar på tråden Hur mycket bröstmjölk ska en 3-veckor gammal få i sig?
  • SnuttanSnuttan

Vår lillskrutta e också väldigt gnällig på kvällarna.. men då e hon inte hungrig.. hon e bara allmänt gnällig... Vi trodde med det va maten först... men det va det inte..

Så kanske det inte beror på maten för er sötis heller?

undrar också om det är samma mängd som gäller på bröstmjölk, som ersättningen.. ?

Hoppas det löser sig för er!

kram

• SysterYsster

beror ju på hur mycket hon väger och hur ofta hon äter... sen är det ju så att spädisar precis som vi äter olika mycket olika dagar och olika mål... och ja man man översätta bröstmjölk med ersättningsmängd.

• Kristin24

Om du vill fortsätta att amma så sluta ge från flaska nu, för det är två helt olika sugmetoder och det kan bli att hon ratar bröstet tillslut. 

Att hon gnäller vid bröstet är inget konstigt, de gör det i perioder. Det är bara att erbjuda bröstet så fort man märker att bebisen är hungrig. Mjölkmängden bestäms ju av hur ofta bebisen ammas. Det är tufft ibland men man ska inte ge upp, hon får säkert i sig det hon behöver..ta det lugnt och stressa inte.

Go och glad Kexchoklad
  • Blåmes

HejSommarkompis!

Jag hade precis samma frågor väldigt tidigt för man har ju faktiskt ingen volymmätare på tuttarna eller hur? Så hur vet man då hur mycket det finns och hur mycket någon skall ha.

BVC sa så här till mig (har nu 6 veckor gammal flicka)Om bebisen vill dia ofta kan det bero på att den vill öka mjölkmängd som beror på just frekvens av amningstillfällen, ju fler tillfällen ju mer mjölk. Själv pumpade jag ur mjölk för att låta brösten vila då det var ömt så där i början. På frågan hur mycket skall hon ha då sa BVC att nestles hemsida ger bra anvisningar, gäller nog även sempers sammanställning också. Då tar man hela dygnsbehovet och delar på det antal amningstillfällen man har själv på ett dygn och ger så mycket.

Jag har personligen inte haft några problem med att varva flaska och bröstamning. Har hela tiden varit noga med att amning skall ha företräde och flest tillfällen på dagen. Men när bebisar är i snuttfas så kan det vara skönt med en timmas paus och då ge flaska istället.

Lycka till!

• skoggie

måste nog tyvärr instämma i vad andra sagt. Pumpa inte om du inte själv behöver lite avlastning. Att en tre veckors bebis är gnällig, särskilt kvällstid låter helt naturligt tycker jag. Du ska INTE oroa dig över att hon inte får i sig tillräckligt. Med all sannolikhet är din mjölk perfekt i både mängd och innehåll. Kom ihåg att vissa mödrars mjölk kan vara jättefet medan andras är mindre fet och då behöver barnet äta oftare. Finns ju faktiskt de bebisar som sover hela natten från början, måste ju betyda att mjölk är fegafet om de klarar sig en hel natt när de växer som mest..! BVC-tanten kommer att hålla koll på att barnet ökar i vikt som hon ska. Är hon nöjd efter att hon ätit? Om inte märker du det!! Hjärtskärande skrik! Det är ofta så att mjölken inte är lika fet på kvällen och att de därför behöver äta mycket tätt på kvällen. Sedan kan det vara magont också, min pojke kunde ibland vara extra gnällig på kvällen antingen för att han var hungrig eller hade lite extra gaser eller magknip eller helt enkelt inte kunde komma till ro och behövde extra närhet. Gav honom ofta bröstet i vilket fall som helst då, men om jag misstänkte magont började jag med att ge napp (ännu mer mat kan bli lite för mycket för magen då) och om han ratade den betydde det att han var hungrig oftast. Sonen kunde äta varje timme på kvällen (en full bebismagsäck tömmer sig helt på en 1 1/5 timme ungefär). Lycka till!! Är hon inne i en tillväxtperiod ökar också matbehovet och därmed gnälligheten... men barnet kommer då bara äta oftare och därmed få i sig tillräckligt.

• liten H

håller med vad de andra sagt men inte när det gäller flaska. ibland kan det vara skönt att få ta en liten paus o då tycker jag det är och går utmärkt med flaska. min dotter har aldrig haft några amningsproblem för att vi har gett henne flaska istället. om amningen fungerar felfritt så ser jag inga som helst problem med att pumpa ut ibland. de lär sig båda teknikerna!

• sommarkompis

Tack alla för er hjälp!

Sommarkompis

Svar på tråden Hur mycket bröstmjölk ska en 3-veckor gammal få i sig?