Garderob eller byrå i barnrum...
Hej, vi står å väljer mellan garderob eller byrå till barnens rum... vad skulle ni rekommendera ?
Hej, vi står å väljer mellan garderob eller byrå till barnens rum... vad skulle ni rekommendera ?
Vi har köpt Ikea Pax garderober med björkdörrar till våra barn. Längst ned har de 3 trälådor vardera där jag förvarar minisockarna och annat smått, sen har de en stång däruppe där jag kan hänga lite små finkläder. Än så länge är ju kläderna inte så långa. Tycker det funkar bar och sväljer också mycket kläder även för framtiden.
Garderob är mer platseffektiv - byrå hjälper till att skapa mer "space" i rummet... Vad vill ni helst ha?
GARDEROB: använd halva garderoben till "häng" och halva till t ex trådbackar för sådant som ska vikas och läggas in. Trådbackar från Elfa kan du ju få i många olika höjder och bredder. Vi har t ex en 80 cm-garderob med två trådbacksställ på respektive 35 (bredd) och 74,5 (höjd), en till vardera unge. Ovanpå det en hylla och resten för deras hängande kläder. Rymmer mycket. Använder dessutom utrymmet ovanpå garderoben till två lådor med deras "sånt-som-ska-sparas-tills-de-blir-äldre", respektive "sånt-som-lillasyster-ska-ärva"
Utöver det har vi målat den tidigare vita, trista (billiga) garderoben i färger och med utsmyckningar som passar rummets övriga stil
BYRÅ: Med bra "lådplanering" kan det svälja mycket och hjälpa till med "strukturen" på saker och ting. Fördel är att man kan använda ovansidan till sådant som ungarna ska kunna komma åt, som dockskåp, böcker och leksaker i övrigt. Kanske prioriterar man den typen av avställningsyta? Man kan sedan ha hyllor ovanför, som man slipper slå huvudet i, vilka kan rymma en massa annat man behöver förvaringsplats till.
Kort och gott: vad är det som ska förvaras? hur mycket plats har ni? Vilka behov finns i övrigt på rummets funktion?
tack för svar ! såhär är det nog... jag tycker byrå är snyggast i ett barnrum, men garderob fyller faktiskt all funktion jag letar efter. Om vi väljer garderob så måste vi ändå ha nån klädstång nån annanstans för lite finare hängkläder...
Jag får nog börja kolla på garderop åt dottern, byrå blir det till lillkillen 10 månader så länge:O))