• Tette

Sova med bebis i sängen

Hej

Jag undrar om det är någon som vet om det är OK ha sin bebis brevid sig i sängen eller bör man i så fall ha en sån där "sovsak" med hårda kanter som bebisen kan ligga i? Någon som har erfarenhet av detta? Har inte fått min bebis än men det verkar ju så mysigt om man kan ha barnet i sängen och kanske mer praktiskt å slippa gå upp varje gång man ska amma....

• Svar på tråden Sova med bebis i sängen
  • BigMama

visst kan du sova med barnet i sängen om du vill...min första tös sov hos oss i sängen...jättepraktiskt att slippa gå upp när det var matdax

• Vågen

BigMama: Hur länge sov hon i er säng? Nyfiken...

• Cess

Jag har alltid sovit med min dotter i samma säng. Första 3 månaderna sov hon på bröstet, tills hon började rulla....sedan sov hon i min famn. Amningen blev då aldrig ett besvär...ammade när jag låg på sidan och hon på rygg....

• Tette

Men är man inte orolig hela tiden för att man ska råka ligga mot barnet så det kvävs? Hörde nånstans att risken för plötslig spädbarnsdöd kan öka???

• Mandy

Har man en bebis som vill ha mat ofta och äter länge + har svårt att somna om kan det nog vara bra att sova med bebisen och amma i sängen. Visst kan det vara mysigt men för min del hade jag svårt att sova och vaknade på morgonen och hade ont i kroppen + att min dotter vaknade lätt när jag rörde mig. Sen ammade hon inte så mycket på nätterna och högst 20 minuter åt gången. Tyckte då det var bekvämare att gå upp och amma och sen lägga henne i hennes säng.
    Men att man skulle råka ligga mot barnet tror jag inte på. Jag rör mig väldigt när jag sover men har aldrig ens varit i närheten av att komma åt henne.

• BigMama

Vågen

nästan alltid de första månaderna...sen fick hon ju längre och längre sömnperioder och åt inte lika ofta så då lade jag ofta henne i sin säng när hon ätit färdigt

• Vågen

En kompis råkade ha täcket över hela sin bebis i sömnen. bebisen var helt genomblöt av svett samt mycket anfådd när de kom på det. Efter det hade han inte beisen i sängen igen.

• Mickis74

Vi har inte haft Moa i vår säng en enda natt. Jag far omkring så mycket på nätterna, så jag skulle inte få en blund. Dessutom tycker jag det är rätt skönt nu att hon vant sig att alltid sova i sin egen säng, den dan lär ju komma ändå när hon kommer övertultande o lägger sig emellan oss.....*S*

• BigMama

Tette

det är bara om man är påverkad av tex alkoho eller droger som det finns ökad risk att man skulle "lägga sig" på barnet...så sov lungt du

• Cess

Kvinnor har en inbyggd instinkt.....i början vaknade jag så fort Isolde rörde sig!

• kixan

klart man ska sova tillsammans ifall man trivs med det. I dom flesta fall så sover bebisen bättre och det är betydligt lättare att amma på nätterna när barnet ligger i samma säng.

• pl77

Jag har en rullad stor handduk mellan mig och sonen på 10 veckor för säkerhets skull.
    Höll på att lägga mig över honom en gång.........huaaa.

• Roisin Dubh

Milla sov mellan oss på min sida av dubbelsängen fram till hon var 2 månader. Sedan började hon sova i sin spjälsäng men så länge jag ammade fick hon sova hos mig också för vi somnade om vid morgonamningen

Jag låg blixtstilla när hon sov hos mig, det sitter liksom i märgen på många att inte stöka runt som man brukar när man har en liten ömtålig varelse hos sig!

Svar på tråden Sova med bebis i sängen