• Anonym (orolig)

12 åring m synbortfall,huvudvärk & yrsel..?? Nån som känner igen detta?

Har en son på 12 år som under senaste året haft mycket huvudvärk,"tappar" ögat (typ skelning) & är yr från o till. Vi har varit på Ögon kliniken där vi fått konstaterat att han INTE har nåt synfel,ingen skelning heller (alltså barnskelning). Han får typ som attacker där han ser dubbelt ,blir yr.
    Vi gick även till en privat ögonläkare för att kolla m en till o samma svar där,INGET fel på ögon & syn.
    Då sökte vi till barn läkare på sjukhuset,han har gått igenom honom från topp till tå utan att hitta nåt speciellt.Vi har tänkt på om de kan va migrän så vi fick testa migrän medicin utan resultat. Det som återstår nu är magnetröntgen på tors,vi har faktiskt fått en akuttid för läkaren tyckte att vi ska kolla så snabbt de går...

Undrar om någon mer känner igen dessa symtom o vad fick ni för diagnos?? ( Ni behöver inte va rädda för o "skrämma upp mej")

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-07 14:20:34:
    Magnetröntgen var utan anmärkning,en liten cysta som är (?) ofarlig och som inte ska påverka honom (?)
    Väntar på tid till Sahlgrenska nu.

• Svar på tråden 12 åring m synbortfall,huvudvärk & yrsel..?? Nån som känner igen detta?
  • Anonym

epilepsi var min första tanke, har han gjort nån eeg?

• Arietta

Hade liknande när jag gick i 7 an typ... kunde plödsligt få tunnelseende och flimmer i ögonen ett par timmar då och då, och hade Konstant ont i huvudet.

Det slutade med hjärnröntken för att utesluta en hjärntumör... kom fram till att jag hade spänningshuvudvärk. Minnd dock inte vad vi gjorde åt saken, men det gav med sej av sej själv efter en tid...

• Anonym (orolig)

Ep har ingen pratat om,men han tappar ju inte "verkligheten" liksom

• dinos

jag tycker att det kan låta som migrän. jag brukade ha det så och mitt kom runt 12 årsålder. var hos läkaren då och fick tabletter som jag skulle ta när jag kände att det var på gång. idag finns det nässpray att få.

• Anonym (orolig)

Jag var oxå väldigt inne på migrän men de va inte läkaren pga att man kan "locka" fram anfallen genom fysisk aktivitet,tex genom att låta honom spela pingis eller innebandy,då kommer det typ efter 5-10min. Men tv & data inga som helst problem,inte heller läsning eller liknande...skumt!!

• Anonym (orolig)

Lite problem m balansen oxå förresten men de har väl m yrseln o göra.

• Anonym (ssk)

låter som kraftig migrän

• Anonym (orolig)

Läkaren pratade om att om MR inte visar nåt så ska vi testa förebyggande migrän medicin ändå,men han sa att det finns en del biverkningar av det,bla som trötthet o dåsighet o lite annat som jag inte kommer i håg,nån som har erfarenhet av sådan förebyggande medicin?

• Anonym (orolig)

Jag vill ju inte att han ska gå upp i vikt pga av trötthet heller,att han blir inaktiv alltså

• Indianica

Ja, alltså, det jag skulle trycka på är att man kollar att det inte är en hjärntumör, för det kan ge precis de symptomen eftersom tumören kan trycka på olika nerver när den växer och då kan ögon och huvud påverkas på olika sätt. Annars ligger väl migrän nära till hands. Kanske medicinen ni fick inte passade? Migrän kan ju vara knepigt båd etat diagnosticera hos barn och medicinera.

Sedan kan dte vara någon neurologisk sjukdom också som t ex MS.

Eftersom symptomen är lokaliserade till ögon och yrsel tippar jag ändå att problemet är vid hjärnan eller neurologiskt.

Svar på tråden 12 åring m synbortfall,huvudvärk & yrsel..?? Nån som känner igen detta?