• idalin

Gammal arrakspunsch

håller på att städa skafferiet och då hittar jag arrakspunsch i en oöppnad flaska. utgångsdatum april 2005. jag är inget kräsen så jag skulle lugnt kunna använda den.

nu är frågan; jag dricker aldrig alkohol och har ingen aning om hur alkohol funkar i kroppen och vad som ev kan hända. kan jag använda punschen nu? jag använder den bara till ett recept på långpannekaka. det är 1 dl - "utspritt" i en långpanna alltså. eftersom det även är barn som äter av kakan, vill jag veta vad ni tycker och vad som kan ha "hänt" med punschen nu.

som ni förstår är det väldigt länge sen jag gjorde denna kaka, eftersom flaskan har hunnit bli 2 år gammal...!

• Svar på tråden Gammal arrakspunsch
  • Magdan

JAg vet inte hur det är med själva arraksessänsen, men i princip är ju punch ganska starkt, 40% tror jag, och alkohol är ju koncerverande så det borde kunna gå att använda. Det bästa sättet att ta reda på det är väl helt enkelt att lukta på den och eventuellt smaka litegrann på toppen av en tesked; som man gör med mjölk som man känner sig osäker på. Men i princip skulle jag tro att det inte är något fel på den.

• idalin

tack magdan!

nån mer som har nån åsikt?

• bitte67

Är det alkohol kan det hålla sig hur länge som helst. Blir inte förstört.

Vad gäller frågan om alkohol i kakan så försvinner ju själva alkoholen om man hettar upp den. Det är alltså riskfritt att äta av kakan.

• idalin

tack gittan67!

då ska jag göra den kakan snart igen...

Svar på tråden Gammal arrakspunsch