• Bebis0707

Hur ofta känner ni sparkar?

Nu när jag börjat känna sparkar (är i 20 veckan och med livmoder i framvägg) känner jag att jag blir lite nojig. Hur ofta sparkar bebisen egentligen? Sover den inte lite då och då? Urkorkade frågor kanske! Verkar som om jag känner mest på kvällen och lite på morgonen.

• Svar på tråden Hur ofta känner ni sparkar?
  • Vikbolandet79

Det är väl lite olika....Efter att jag började känna sparkar har jag känt dom varje dag, från morgon till kväll. På natten känns nästan inget (bara när jag går upp för att kissa).
    Har en kompis som oxå är gravid och hon känner sparkar endast på kvällen och min mamma berättade att när hon väntade min bror så kände hon sparkar bara två gånger! Medan jag låg på tvären, sparkade och gjorde graviditeten svår för henne (hon fick ligga på soffan i 5 månader) :)

• vill bli mamma meddetsamma

Hej! Jag är i v 26 och har moderkakan i framvägg och började därför inte känna sparkar förrän v 21 på riktigt. Jag har nu under sportlovet (är lärare och därför ledig) gjort ett sparkschema där jag skriver ner hur bebisen sparkar under morgon middag och kväll och där kan man tydligt se att bebisen är vaken och sparkar lite på morgonen, lite under dagen men allra mest på kvällen och natten!

Rätt så kul att skriva ner och jämföra! Fast i v 20 kände jag ju inget så det är nog lite tidigt för dig. Oftast när jag känner så känner jag på sidorna av magen, bebisen måste ju först växa sig förbi moderkakan för det känns ju inget när den sparkar mot den!

• Bebis0707

TAck för svar. Egetnligen är jag ju inte bombis på att det är sparkar men jag tycker nog att känns lite annorlunda än vanliga gaser från tarmen.

• Tvåbarnsmamman0507

hej hej jag började känns lite buffar o att den rörde sig där inne i vecka 16 o nu börjar det bli lite mer, i vecka 17 kunde jag känna ibland när jag satt ner framåt lutat, och nu kommer det mest när jag ligger på rygg, idag har jag känt lite när jag har stått upp att den trycker ut fötter eller händerna eller vad det är i ena sidan av magen, men inga sparkar ännu utan mer mjuka rörelser o att den vänder sig o så. var inte orolig, det kommer.

• Ögonljus

jag är i vecka 22 och kan väl inte säga att jag har känt några "spontana" sparkar förrän nu. Men det är inte ofta eller mycket. Mest vill bebben sparka när jag lägger mig på mage.

• AlvastraPetra

Jag är iv14 o har känt rörelser sen förra veckan. Speciellt i lördags då vi var på en konsert. Det känns mest som fladder o tryck...

• stellaluna

Hej! jag har också moderkakan i framvägg. Jag kände sparkarna senare än med mina två andra mennu känner jag regelbundna sparkar under dygnet, ganska livlig krabat även om moderkakans placering gör att det blir lite "dämpat"...
    Jag är i v 26.

Ha det!

• pyret0707

Min lilla pyret känner jag av mest på eftermiddagar och kvällar... Trots att jag bara är i v 20 så syns det ibland på magen med.... Ler... HÄRLIGT!!!

• Peachy

Jag är i vecka 21 och har kännt sparkarna i ca 3 veckor..Den första veckan kände jag det mest på kvällen men nu sparkar han hela tiden.

• Känslan

Ni ska inte haka upp er på hur många gånger per dag den sparkar utan att den gör det.From ca v 25 varje dag.Alla bebisar i magen är olika aktiva.När du själv är aktiv känner man inte alltid varje spark och det kan vara svårt att känna när de sparkar innåt.Så att skriva upp schema skapar nog mer oro än lättnad för tänk när den inte sparkar de tiderna.Lycka till allihopa!

• UllaBella

Min bebis är ganska regelbunden, och sparkar morgon,middag och kväll. Ibland sparkar den "utåt" och det känns klart mycket mer än när den sparkar "inåt" då känns det mer som små sprattel.

• CochN

Kände första sparkarna i v 18 (17+3) och har sedan känt varje dag men bara när jag sitter ner och tar det lugnt. Min man kände för en vecka sedan en spark utanpå magen! Men det var bara vid ett tillfälle, än så länge. (Min moderkaka ligger i bakvägg). De flesta jag har pratat med kände först i v 21-23. En kompis kände redan i v 13 (mannen utanpå i v 16), vilket ju är extremt ovanligt.

Svar på tråden Hur ofta känner ni sparkar?