• Melina07

Kräks upp allt av ersättningen!

Hur är det med era bebisar... kräks dom oxå upp allt när dom har käkat klart ersättningen?? Hjälpte det att byta märke på förpackningen? Eller hur löste ni det??

• Svar på tråden Kräks upp allt av ersättningen!
  • Jenny1

Kräks hon verkligen upp allt? Om spädbarn får i sig för mycket, kräks de upp det...

• agda06

Moa kräks en hel del. Men jag tror inte att hon kräker upp allt, så jag har inte brytt mig så mycket. Vissa tycker det hjälper att byta flaska.

• Melina07

vet inte om allt kommer upp, men det känns så... igår blev det värsta kranen av spy.. som en stråle lixom... å i natt srydde hon oxå mycket men ingen "kran".. så mycke spyr hon inte av den vanliga mjölken.. ger ersättning när inte den urpumpade mjölken räcker.. Ska det verkligen vara så? Jag använder ju samma flaskor till båda...

• Andariel

Spyr hon som en fontän typ VARJE gång du ger ersättning eller kan hon äta ersättning ibland utan att spy mer än hon gör när du ger bröstmjölk?
    Om hon spyr häftigt varenda gång hon äter ersättning så kan hon vara ellergisk mot mjölkprotein. Är det så att hon bara spyr ibland och inte så häftigt kan hon fått i sig för mycket på en gång och kräka upp överskottet.
    Misstänker du att det kan vara allergi så bör du kontakta BVC eller barnmottagningen/allergimottagningen om du inte får hjälp på BVC. De kan skriva ut mjölkfri ersättning som du får hämta på Apoteket. Det blir mycket billigare än att köpa själv. En burk rostar runt 180 kronor.

• rödpolly

Min flicka spyr också som en fontän ibland när hon har ätit ersättning. Men det beror lite på om hon har svalt mycket luft när hon åt och om man råkar hålla henne så att magsäcken trycks ihop. Jag tycker att det funkar bäst om hon halvligger lite när hon äter och sedan får ligga upp mot axeln en liten stund efter maten så att hon får rapa.

Du kan ju pröva det om du inte redan gör så men om hon fortätter att spy mycket efter varje mål så tycker jag att su ska prata med BVC. Lycka till.

• wajl

bebisar spyr ju, inget fel med det.. huvudsaken är att dom går upp i vikt har min bvc tant sagt..

• Lalalong

Klara spydde extremt mycket av sempers ersättning. Det var väldigt mycket som kom upp, det var dessutom väldigt slemmigt.
    När vi bytte till Nan slutade hon kräkas så.

• Rulltrappa

min son har alltid spytt av allt, modersmjölk, ersättning, välling, vatten, puré, gröt. präktigt glapp i magmunnen. :) det enda jag kan göra är att ge små portioner lite oftare och tvätta ofta.

• MrsXanadu

Det kan bero på vilket märke du har på ersättningen. När min stora började med ersättning så spydde hon enormt. Vi gav henne Semper och fick rådet att byta till NAN och då slutade hon spy. Det kan ha med stärkelsen att göra. Visa barn mår inte bra av risstärkelsen som semper har i sina ersättningar. Ser att feler haft den erfarenheten.
    Min lilla är allergisk mot komjölksproteinet men det upptäcktes inte pga av hon spydde utan pga av utslag över hela kroppen.

• Lalalong

MrsXandu
    Där ser man... nu fick jag en förklaring till vad det var för skillnad på Semper och Nan också och varför hon kräktes så mycket av sempers då!
    Tack!

• MrsXanadu

Lalalong Det var så lite så!
    Man lär så länge man lever heter det ju.

• wajl

vart köper man Nan? är det någon pris skillnad mellan Bs o Nan??

• MrsXanadu

Nan finns i den vanliga mataffären. Tror inte det är så stor prisskillnad. Minns inte så nog har inte köpt ersättning i mataffär på 3 år nu.

• Lalalong

wajl
    Nan finns på samma ställen som du köper babysemp. I de affärerna jag har handlat skiljer det kanske någon krona i pris men inte speciellt mycket. Inte på varje förpackning i alla fall. Men sen kan jag inte säga till hundra procent om det skiljer så lite i pris/liter för det kan vara så lurigt att det skiljer på innehållsvikten.
    Men jag tror inte det ska vara så mycket i alla fall.

• Jessica24

Vår son kräkte också en hel del då han var nyfödd. Det är vanligt att bebisar gör det, så länge dom mår bra och går upp i vikt som dom ska så är det ingen direkt fara.
    Men är du orolig, så hör med BVC.

Sedan så ser det ut att det är allt som kommer upp, då det i själva verket inte är så mycket.
    det behöver nödvändigtvis inte bero på att dom fått förmycket i sig, utan att magmunnen inte är helt utvecklad.

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • mallan75

Maja var den som kräktes när hon ätit, jämt känndes det som man var orolig att det var nåt fel men de sa att går de upp i vikt bara så är det ingen fara det sa de till oss. Jag frågade redan när vi låg på sjukhuset när tjejerna kom vi var kvar då i 8 dagar men jag fick samma svar där. I dag är de 7½ månader och hon kräks inte  längre.
    I början hade vi Sempers ersättning men sen böt jag till NAN och det blev bättre.
    Använde mig av NAN resten av ersättningsperioden men i dag har jag Sempers välling.

Mallan75 med Maja & Emma födda 9/7-06
  • wajl

okej tack för svar, har dok inte hittat det på maxi där vi brukar handla, allt är ifrån 4 månader förutom bs.. får kolla extra noga nästa gång om inte annat fast dotterns magproblem har börjat bli mycket bättre nu, det var nog så att den inte kommit igång ordentligt tidigare.

• mallan75

Är det NAN du letar efter? det står nog bara NAN 1 har jag för mig.

Mallan75 med Maja & Emma födda 9/7-06
  • Hia

Kan vara allergi. Kolla upp det med bvc.

Svar på tråden Kräks upp allt av ersättningen!