• Förhoppningar

Baby med iskalla händer och fötter

Finns det fler med småttingar som har iskalla händer och fötter?
    Min tös har väldigt vita händer och fötter. Jag masserar för att värma dem. Så håller de sig varma en stund - men blir åter kalla. Idag var de kalla så de var blå. Trots att vi har varmt och gott här inne. Och resten av hennes lilla kropp är varm.
    Undrar varför det blir så?

• Svar på tråden Baby med iskalla händer och fötter
  • Mamma Mysig

På bb sa de till mig att små händer o fötter brukar vara kalla, min dotters händer o fötter var jättekalla, men nu är det bättre hon är 6veckor nu

• mellowmom

Spädisar har ofta dålig blodcirkulation, men jag tycker att du ska ringa bvc på en gång och rådfråga de. Är hon även blå om läpparna stundvis?

• Förhoppningar

Min tös är 5 mån. Och hon har haft rätt kalla händer och fötter hela tiden. Men aldrig tidigare så här att de blir blå.

• busgnuttan

min lille pojk har ochså iskalla händer o fötter.... särskilt när han sover, trots att han e nerbäddad i varm filt. de små har lite kass blodcirkulation fortfarande o då prioriterar kroppen de inreorganen o huvet först händer o fötter kommer liksom i sista hand. tror inte de lider av det speciellt men e du orolig så använd varma strumpor o vantar även innomhus

• Blå Flygare

Förhoppningar: Har du tagit upp det med bvc? På vuxna är kalla händer o fötter ett tecken på dålig cirkulation. Bebeisar har sämre cirkulation än vuxna, men det kanske ändå är värt att kolla upp, så att det nu inte beror på något litet hjärtfel eller så.

• Förhoppningar

Jag har ringt sjukvårdesupplysningen och blev hänvisad till barnkliniken. Så dit har jag ringt och bokat tfntid kl 13.30.
    Så nu är det bara att vänta...

• LillaMalin

Det är som sagt vanligt att små barn har kalla händer och fötter.
    Men att dom blir blå har jag inte hört. Jag skulle ringa bvc och höra för säkerhetsskull!

• mamile

Leahs fötter (framförallt) har varit kalla sen födseln och jag går också och värmer och blåser på dom. Hörde med BVC och dom sa att det var normalt.
    Leah är 3 mån.

(¯`°?.¸ ♥ Leah min Leah ♥ ¸.?°´¯)
  • Mylla

Som sagt så är det vanligt att händer och fötter har sämre cirkulation. Hur gammal är hon?

Du kan ju prova att sätta på en tunn mössa även inne. Värmer upp kroppen bra, för huvet är så stort. Så kanske värmen räcker ut i händer och fötter. 

• Förhoppningar

Hon är 5 mån. Tunn mössa låter intressant. Det kan jag prova. Vantar är ju inte lika kul - för det är mkt som ska in i munnen just nu. Tyvärr blir ju händerna våta - och ännu kallare.

• Mylla
    Förhoppningar skrev 2007-02-22 12:41:57 följande:
    Hon är 5 mån. Tunn mössa låter intressant. Det kan jag prova. Vantar är ju inte lika kul - för det är mkt som ska in i munnen just nu. Tyvärr blir ju händerna våta - och ännu kallare.
    Ja, precis, vantar funkar inte praktiskt. Glad Men bra att du ringer och hör med barnkliniken så det inte är något på tok.
  • Förhoppningar

Ja, jag vågar då rakt inte chansa. Bättre fråga en gång för mycket - än en gång för lite.

Svar på tråden Baby med iskalla händer och fötter