• Cillisen

Morotskaka med olja

Jag hade ett jättegott recept på morotskaka där man vispade sammans ägg, olja och morötter i början. Men detta recept har mina kära sambo kastat! Någon som har det, eller liknande?

• Svar på tråden Morotskaka med olja
  • JMD

ett recept från kladdkake boken!

Kaka:
    2½dl matolja
    3½dl strösocker
    4dl fint rivna morötter
    3ägg
    4dl vetemjöl
    1tsk bakpulver
    1tsk bikarbonat
    1tsk kanel
    ½tsk salt
    ½tsk nyriven muskot

Smörj o bröa en form. Rör ihop olja och socker. Tillsätt de rivna morötterna och därefter ett ägg i taget. Blanda de torra ingerienserna och rör ner i smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i 200grader i ca 40min. kakan ska vara fast, men gärna kladdig i mitten. Låt svalna medans du förbereder glasyren.

Glasyr:
    saft o skal av en ½ citron
    1 burk (250g) kesella
    ½dl florsocker
    1msk vaniljsocker

Riv citronskalet fint och pressa saften ur citronen. Blanda alla ingredienser och vispa till en luftig smet. Bred glasyrena över kakan och låt stå kallt tills den stelnat.

Lycka till o smaklig fika

• Cillisen

Tack! Jag kör nog på den. Det receptet jag ahde va ungefär fast philadelphia istället och hackade valnötter också har jag för mig...

• JMD

har också ett recept med philadelphia men kesellan är mkt billigare och godare

• lycklig fru

Låter som att det är morotskakan från Rosendals kokbok som du gjort tidigare. Här kommer receptet på den.

Kaka:                                                                                              Topping:       2 ½ dl  solrosolja                                                                      200 g  smält avsvalnat smör3 ½ dl  strösocker                                                                     200 g  philadelphiaost4 dl  fint rivna morötter                                                           3 dl  florsocker3 ägg                                                                                                2 tsk  vaniljsocker4 dl  vetemjöl                                                                                Saft och skal av 1 citron1 tsk  bakpulver1 tsk  bikarbonat½ tsk  salt½ tsk nyriven muskot1 tsk  kanel½ - 1 dl  grovt hackade valnötter  Kaka: Vispa socker och olja vitt. Tillsätt de rivna morötterna och sedan äggen ett i taget. Blanda de övriga torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Sist tillsätts valnötterna.Häll smeten i en smord och bröad form ( ca 23 cm i diameter ).Grädda kakan i 200 grader i ca 40-45 minuter. Topping: När kakan har svalnat vispas alla ingredienserna till en luftig smet som breds över kakan.Låt kakan stå kallt en stund så att toppingen stelnar något.
    ~~~ När blir det vår tur?~~~
  • lycklig fru

Oj, det blev visst lite konstigt.... Försöker igen.

Kaka:                                                                                                             

2 ½ dl  solrosolja                                                                               

3 ½ dl  strösocker                                                                             

4 dl  fint rivna morötter                                                                   

3 ägg                                                                                                       

4 dl  vetemjöl                                                                                        
    1 tsk  bakpulver1 tsk  bikarbonat½ tsk  salt½ tsk nyriven muskot1 tsk  kanel½ - 1 dl  grovt hackade valnötter Topping:       200 g  smält avsvalnat smör
    200 g  philadelphiaost3 dl  florsocker
    2 tsk  vaniljsockerSaft och skal av 1 citron

Kaka: Vispa socker och olja vitt. Tillsätt de rivna morötterna och sedan äggen ett i taget. Blanda de övriga torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Sist tillsätts valnötterna.Häll smeten i en smord och bröad form ( ca 23 cm i diameter ).Grädda kakan i 200 grader i ca 40-45 minuter. Topping: När kakan har svalnat vispas alla ingredienserna till en luftig smet som breds över kakan.Låt kakan stå kallt en stund så att toppingen stelnar något.
    ~~~ När blir det vår tur?~~~
Svar på tråden Morotskaka med olja