Morotskaka med olja
Jag hade ett jättegott recept på morotskaka där man vispade sammans ägg, olja och morötter i början. Men detta recept har mina kära sambo kastat! Någon som har det, eller liknande?
Jag hade ett jättegott recept på morotskaka där man vispade sammans ägg, olja och morötter i början. Men detta recept har mina kära sambo kastat! Någon som har det, eller liknande?
ett recept från kladdkake boken!
Kaka:
2½dl matolja
3½dl strösocker
4dl fint rivna morötter
3ägg
4dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1tsk bikarbonat
1tsk kanel
½tsk salt
½tsk nyriven muskot
Smörj o bröa en form. Rör ihop olja och socker. Tillsätt de rivna morötterna och därefter ett ägg i taget. Blanda de torra ingerienserna och rör ner i smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i 200grader i ca 40min. kakan ska vara fast, men gärna kladdig i mitten. Låt svalna medans du förbereder glasyren.
Glasyr:
saft o skal av en ½ citron
1 burk (250g) kesella
½dl florsocker
1msk vaniljsocker
Riv citronskalet fint och pressa saften ur citronen. Blanda alla ingredienser och vispa till en luftig smet. Bred glasyrena över kakan och låt stå kallt tills den stelnat.
Lycka till o smaklig fika
Tack! Jag kör nog på den. Det receptet jag ahde va ungefär fast philadelphia istället och hackade valnötter också har jag för mig...
Muskotnöt också
har också ett recept med philadelphia men kesellan är mkt billigare och godare
Låter som att det är morotskakan från Rosendals kokbok som du gjort tidigare. Här kommer receptet på den.
Oj, det blev visst lite konstigt.... Försöker igen.
Kaka:
2 ½ dl solrosolja
3 ½ dl strösocker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg