• Nalle Puh73

Tips på snäll mat efter magsjuka.

Behöver tips på snäll mat efter magsjuka, speciellt till sonen på 21 månader. Har legat i magsjuka hela familjen men börjar vara på bättringsväg nu. Vad ska man ge för mat som är snäll mot en liten mage. Har fått i honom lite majsvälling och rostad fralla, men tänkte mer på vad man kan ge till middag.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Svar på tråden Tips på snäll mat efter magsjuka.
  • Marie Curie

Kokt fisk och ris brukar vara bra

• mosterfialotta

kokt fisk och poattis, lite kryddor, kankse äggsås?! det fick alltid vi!

• ebbaochannasmamma

gröt kanske elelr också nåt som itne innehåller för mycket fibrer eller kryddor

• Kajee

blåbärssoppa

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Lilla Kimi

Blåbärssoppa, nyponsoppa, milda soppor överhuvud taget, och helst inga mjölkprodukter. Kokt mat, som fisk, pasta osv. Undvik stekt och grillat..

• zazla

Jag fick alltid potatis av mamma som första mat när jag hade varit magsjuk så det har jag kört med till min dotter också Funkar skitbra. Kokt fisk är också supersnällt mot magen. Akta dig för mjölkprodukter bara, det kan sätta igång allt igen.

• greeneyes

undvik helst laktos-produkter, såsom mjölk o fil som kan vara svårsmält.
    precis som alla skriver så är kokt fisk o välkokt ris jättebra för magen!

• Tisseltott

Allt (i princip) som inte är stekt, starkt kryddat eller fett är rätt snällt.
    Pastasallad med kyckling/tonfisk eller nåt sånt kanske?

• Nalle Puh73

Har försökt med nyponsoppa, men han vägrar. Har ingen fisk hemma, men kan man kanske koka kycklingfile och ge med ris. Är inte så sugen på att fara och handla när man legat i magsjuka själv till igårkväll.

• etanol

Bara det inte "luktar" mycket brukar det gå bra. Korv stinker tex efter magsjuka. Risgrynsgröt med lite socker eller sylt är bättre. Eller youghurt med bananbitar i. Lite bröd till kanske, och myyys i soffan.

• innana

Kalvsylta är milt för magen.
    Gör potatismos utan mjölk, kan vara gott att småsuga i sig från sked.
    Eller mosat/hackat kokt ägg på toast, blir lite matigare.

• Tisseltott

Ok... Det märks att jag inte har barn! Pastasallad till en 21-månaders kanske inte är någon hit!

• zazla

Tisseltott: Äh, bara man delar den i bitar så går det alldeles utmärkt Min 14-månaders älskar pastasallad. Skitbra att sitta och plocka med ju

• Beppis

koka potatis och blanda med bregott... lättätet och superenkelt.

• Nalle Puh73
    Tisseltott: Klart dom kan äta pastasallad . William äter all våran mat i vanliga fall. 
  • Nalle Puh73

Glömde tacka för alla tips jag fått.

Svar på tråden Tips på snäll mat efter magsjuka.