Måla egna tavlor?
Det är så att jag köpte 3 st tavlor med spänd duk när jag var i Ullared senast, som jag tänkt måla egna motiv på..
Frågan är bara den att jag inte alls vet vad man använder sig av för typ av färger..
Vet du?
Det är så att jag köpte 3 st tavlor med spänd duk när jag var i Ullared senast, som jag tänkt måla egna motiv på..
Frågan är bara den att jag inte alls vet vad man använder sig av för typ av färger..
Vet du?
Olje färg brukar jag använda.
akryl eller olja..
olja torkar lååångsamt men har den fördelen att färgen går att ta bort om man målar "fel" om man gör det inan den torkar för mycket..
akryl torkar fort.... inom en timme brukar det vara knastorrt så vill man ha snabbt resultat och inte har tålamod att vänta är det ett alternativ
Just de.... Jag personligen målar helst med olja...
Tack för svaren!
Just det.. Var köper man oljefärg? Finns det att få tag på i "vanliga" affärer typ Ica Maxi, Coop, eller måste man gå till speciella ställen?
Hobby affären eller i typ där man köper vanlig färg, olika färgvaruhus! Har inte sett att Coop eller maxi har de sakerna men det kankse är möjligt där du bor.
Brukar finnas på rusta och Clas ohlsson också... kanske inte världens kvalité men de duger att "leka" med
Jag föredrar akryl... torkar snabbare - man kan måla lager på lager utan att vänta. Luktar bättre och lättare att sköta verktygen som man tvättar med vatten.
Min senaste och bästa tavla har jag målat med väggfärg som vi hade kvar från renoveringen... jätte billigt blev det.
Är hobbyfärg något man kan använda?
Jo det kan man... eller allmogefärg eller vad man nu har... det mesta går att använda... det är nog en smaksak...
jag personligen gillar olja bäst som jag redan sagt även om akryl har den fördelen att den torkar snabbt...
Tror nog man kan använda alla sorters färger... det är helt enkelt en smaksak...
Lånar tråden med en liten fråga om det är OK :)
Jag har också köpt dukar till för att min son (snart 2år) ska få måla en tavla.
Men jag vet ej vad som fastnar på duken som han kan kladda med?
Funderar på fingerfärg men vet ej om det håller?
Kan inte så mycket om fingerfärg... men visst kan man använda det på papper??.. isf borde man kunna använda det på dessa tavlor också...
jag målar med mest olja, en oxå akryl..
Oljefärg tar tid att torka. Om du ska måla med oljefärger så rekommenderar jag att du använder någon form av medium att "spä ut" färgen med. Dock inte linolja för det gör att oljefärgen tar ännu längre tid på sig att torka (upp till en månad eller mer beroende på hur tjocka lager man målar)
Terpinex kan jag rekommendera. Det är en form av terpentin som är i princip luktfri.
Medium samt oljefärg kan du typ köpa i en målaraffär (en sån som säljer färg och tapeter till hus mm.)