• vänat

    Utdrag försäkringskassan

    Undrar bara hur är det med utdrag från försäkringskassan tas det alltid ett såndt utdrag eller bara vid kronsik sjukdom?
    Undrar dels fyllar man ju i en hälosdeklarion där man på heder och samvere garanterar att man är frisk sen har man ju också ett intyg från läkare som säger att man är frisk eller om man har någon sjukdom?

    Undrar bara känns bara som om det skulle vara onödigt mycket pappaer arbete om läkren intyget se ok ut och hälsodekarationen personeran själva skrivit under!

  • Svar på tråden Utdrag försäkringskassan
  • Gnista

    Jag är nästan säker på att det alltid tas utdrag från Försäkringskassan. Även fast man ska skriva under på heder och samvete finns det ju en risk att oärliga personer ljuger eller undanhåller något. Försäkringskassans utdrag ger ju svart på vitt om någon varit sjukskriven. Våra utredare sa att dom skulle ta två år bakåt i tiden, men när utdraget sen kom hade dom "råkat" beställa ett från 10 år bakåt i tiden istället. Vi fick då förklara en händelse vi inte tagit upp (som resulterade i en kortare sjukskrivning) eftersom vi trodde att dom inte skulle se den. Vet inte varför vi undanhöll det tidigare, det bara blev så. Det var ingenting som påverkade hälsan på längre sikt överhuvudtaget, så det var lugnt. Händelsen stod inte med i utredningen sen.

  • skruttigumman

    Det är upp till utredarne om de vill eller/ och tycker det behövs. För vår del så gjordes det inget registerutdrag från FK.

  • esperando

    Tror att dom gör det vid alla adoptionsansökningar. Man gör inte det själv utan utredaren gör det.

  • Hej och Hopp

    Om min hemutredare gjorde det så sa hon i alla fall inget till mig - polisen,skattemyndigheten och socialen - ja, men inte försäkringskassan...

  • esperando

    Vår sa förs'äkringskassan...ja då kanske hon va superduper noggrann...mysko

  • Hej och Hopp

    JAg tycker i och för sig att det vore rimligt att man även begärde ett utdrag därifrån - eller i och för sig - man ska ju lämna ett friskhetsintyg. Min hemutredare var mycket noga med att jag skulle titta på mina blanka registerutdrag från polisen och socialen så hon hade nog säkerligen visat mig försäkringskassans också...

  • esperando

    Ja absolut. Tror inte hon ljög för dig. Men måste säja att jag tycker det är mysko att det skiljer så i olika kommuner...

  • mammatillvictor

    Det är inte något som alla gör, vår utredare förklarade att dom gör inte så i vår kommun utan det är olika rutiner i olika kommuner. I Göteborg sade hon, där gör man det som en rutin. I vår kommun gör man det endast om det är några oklarheter och man är osäker på om man ska rekommendera eller ej. Hon gjorde det inte i vårt fall. Nu bad jag om ett utdrag själv och Försäkringskassan skickade detta till vår utredare då jag varit sjuk i 10 månader. Vår utredare sade dock att det inte hade behövts då hon får ett utlåtande från min läkare som räcker och förklarar varför jag varit borta och det är inga konstigheter som påverkar vår adoptionsprocess eller vår lämplighet att bli föräldrar.

  • Cessie

    De tog inget utdrag ur FK för oss.

    Men som ngn skriver så kand et säkert skilja från Kommun till Kommun.

  • Mila50

    Jag har skickat ansökan om sjukersättning 6 månader sen och inte fått inte endaste papper som kallas Beslut. Men fått kallelse på Avstämningsmöte med FK och AF. Vad det betyder? Dom har informerat mig att sista dag med sjukpenning infaller i augusti. Undrar bara, om jag har dagar kvar till augusti, kan dom kalla mig på möte i maj månad? (Jag har rätt till min sjukpenning, sjukskriven 100%).

    Tack för alla svar!

Svar på tråden Utdrag försäkringskassan