• ikve
    Äldre 22 Feb 18:16
    2922 visningar
    1 svar
    1
    2922

    Streptokocker hund

    Vi var till veterinären igår med våran hund, där visade sig att han hade noskvalster + att dom tog halsprov. Halsprovet fick vi svar på idag och det visade sig att han har streptokocker så nu imorgon ska vi hämta ut pencillin som han ska äta.

    Han har haft sådan här hosta till och från i snart 1 år. Har varit till veterinären flera gånger med där har dom sagt att han varit lite inflammerad och gett honom kortison.
    Nu for vi till en annan veterinär och nu äntligen kanske dom kommit på vad han har.

    Nu undrar jag om det är någon fler som har haft hund med streptokocker? Varifrån får dom det?
    Eftersom våran haft det flera ggr tydligen (utan att vi vetat det eftersom det är samma symtom) så undrar vi om det kan komma från kattlådan? För ibland om vi lämnar honom så är han där och grejjar.

  • Svar på tråden Streptokocker hund
  • ixxia
    Äldre 22 Feb 18:46
    #1

    min schäfer har haft problem med streptokocker/halsfluss jätte mycket så tillslut fick dom operera bort halsmandlarna på honom. han var så smal att han vägde mellan 27-29 kg som 1 1/2 åring, då hade han gått på pencellin ett antal gånger fram å tillbaka till vetr,, han matvägrade och var jätte sjuk länge länge från och till.. han fick det så som vi människor får, speciellt om hunden umgås med många andra hundar.

    min andra hane har åxå haft "akut tonsillitet" (streptokocker) 2ggr men har blivit bra efter pencellinkur.

    hundar blir ju sjuka som vi, är vi förkylda kan vi smitta dom, har vi ont i halsen kan även dom smittas.
    det är jättevanligt.

Svar på tråden Streptokocker hund