• FH Mamma

Hund om man är funktionshindrad?

Jag vet finns säkert massor av funktionshindrade som har hund tyvärr känner jag inte en enda.

Nackdelar
    *bor 2:a våningen
    *sitter oftast i rullstol
    vet inte hur bra jag blir

Fördelar
    *kan gå i trappor och lite ute med kryckor
    *älskar hundar

Jag vet inte vad som är bäst hund eller inte..

Om jag skulle skaffa hund borde det vara en mindre hund som inte orkar dra omkull mig eller en arbetande hund man kan träna till service hund?

• Svar på tråden Hund om man är funktionshindrad?
  • Essica

det är ju lite upp till dig, kan du se till så hunden kommer ut på sina runder (4st minst?) Jag hade nog valt en medelstor hund, golden, labbe eller så. Men ingen valp...

• Gnista

Kolla in detta: Genom Svenska kennelklubbens assistanshundsfond kan man ansöka om bidrag för att med hjälp av en instruktör att utbilda en assistanshund. Det finns nog info på hemsidan (jag har läst detta i Hundsport). Sista ansökningsdag är 30 mars. Det är overdelig hjälp att få hjälp med träningen, det är mycket svårt på egen hand.
    Jag tror absolut du skulle ha störst glädje av en lite större robustare hund som kan hjälpa dig i vardagen. Dessa tränade hundar skulle aldrig drömma om att dra omkull dig. labrador elle Golden är vanliga raser som assistanshundar.
    Världens bästa kompis får du på köpet
    Varmt lycka till!

• Gnista

www.skk.se är hemsidan. Där finns en broschyr om assistanshundar för nedladdning samt ansökningsblankett till fonden.

• Gnista

Har du elrullstol eller vanlig rullstol? Vet en person här hemma som har elrullstol och assistanshund, och den hunden får mer än väl sin motion när man gasar på Har du vanlig kanske du behöver lite hjälp med längre promenader.

• Lindhis

klart du kan har hund, skulle satsa på en mellan hund som du kan utbilda till servicehund. Är vän med en av de instruktörerna som hjälper till vid utbildning och hon har även en hund själv. Det funkar jätte bra med hund trots handikapp.

Svar på tråden Hund om man är funktionshindrad?