• Nea85

begravning imorgon

hur ska jag bete mig imorgon, en nära väns pappa har dött och det är begravning imorgon, kommer vi få bestämda sittplatser eller ska vi bestämma själva? ska vi ha med oss blommor? ska vi köpa en blomma fr våra barn som inte närvarar? ska vi sätta oss längst bak?

• Svar på tråden begravning imorgon
  • ChokladRosen

Rosor brukar oftast ligga utdelade på bänkarna för gäster.

Men för att vara på säkra sidan så tar man med sig en ros.

Du bör sitta bakom din vän (bänken bakom)..
    MEN om det är mycket släktigra så ska dom fylla dom främre raderna & vänner sitter bakom allt detta.

Bästa är att invänta tills alla satt sig dvs anhöriga.

Sedan sätter sig övriga som är inbjudna eller kommer för att ge en sista hälsning, ex arbestkamrater, barndomskamrater.

• Nea85

chokladrosen

ska vi köpa en varsin ros från barnen åxå? eller bara från oss vuxna som är närvarande

• ChokladRosen

Glömde,,Man går inte fram för att lägga rosen i slutet INNAN alla nära anhöriga vart framma..

Prästen säger NÄR alla andra "får" lämna sit sista hälsning.

• ChokladRosen

Det är vilket som..
    Ofta vill barnen lämna en ros eller en blomma.

Dom gör ju som vuxna gör.

• Nea85

chokladrosen

barnen kommer inte att vara där

• ChokladRosen

Ahh,, nu missförstod jag dig..

Om barnen era inte är med, så "behövs" inte någon ros/blomma för det..
    Är det bara du & ex din man så har ni varsin. Men vill ni så kan ni lägga en ros från era barn med.

• Nea85

kan man lägga vita kallor eller ÄR det rosor som gäller

• musli

Jag kan ju bara säga hur det var på min lillebrors begravning. På vänster sida längst fram satt min familj och Andreas fru och 2 barn. Bakom oss satt min mammas och pappas släkt på 2 eller 3 bänkrader.
    På höger sida satt Andreas frus familj och deras släkt.
    Längre bak på båda sidor satt Andreas vänner och kollegor.

Lita inte på att det finns rosor utlagda, ta med en egen, en räcker för hela familjen om ni vill det, annars ta med 2-3 stycken, större buketter behövs inte om inte ni känner att den döde var som familj för er.

Kramar

//heavy metal-mamma...
  • Nea85

musli:
    Han som dog va sonens gudfar så vi va ju nästan familj, kan man fixa blommor samma dag?

• musli

Ok, ang. blommor så kan du be om bukett samma dag i en blomsterbutik om du inte ska ha något särskilt gjort utan bara en vanlig bukett, vill du ha med hälsnings-band på eller krans som ska ställas fram innan begravningen börjar vid kistan så bör du beställa i god tid.

//heavy metal-mamma...
  • spiritsinlove

En ros kan man ju fixa samma dag..

Men ska man ge krans/bukett ska det väl beställas.
    - alla stavfel är medvetna -
  • MaijaO

Vita kallor går bra. Är det avsked i kyrkan eller gravsättning? Sätt er på den sida som släkten sitter och eftersom han var din sons gudfar så kan du ta med en blomma eller någon annan hälsning från honom om du (eller din son) vill det.

• Nea85
    maijao

vi ska va i kyrkan "bara" sen fika typ.. sonen min är bara 3½månad så han förstår inte riktigt

Musli

ekonomin är inte den bästa hos oss just nu så det blir "bara" en bukett alt ngra blommor

spiritsinlove

hoppas att det går bra med vanliga blommor 
  • MaijaO

När min syster dog så la mamman till min systers gudbarn en liten vit nalle på kistan från gudbarnet. Ingen misstyckte.
    Du behöver absolut inte ha någon bukett, lägg bara en blomma. Oftast kan de i blomsterbutiken hjälpa dig med val av sort och färg.

• ChokladRosen

TS,, om han är din sons gudfar så bör du ge en blomma från honom.

Det går utmärkt med "vanliga" blommor. Behöver inte vara rosor eller kallor.

Enklast är väl att köpa en bukett från hela familjen. Men jag hade nog köpt en egen blomma/kalla/ros från din son.

Sedan kan du & mannen din köpa bara några få rosor/blommor/kallor, 2-3st.
    Det kostar inte så mycket. Det är tanken som räknas.

Då min kompis gick bort hastigt, så köpte jag tre st Garbera i hennes älsklingsfärg på den blomman .

• Nea85

vill inte!! vill ha honom tillbka

• maddy26

Hej
    När min pappa dog så la barnbarnen varsitt vitt trähjärta med en hälsning på och det gjorde även min Anton som då var 3mån. De större barnbarnen hade målat en teckning till morfar/farfar. det äldsta barnbarnet hade köpt morfars favoritchoklad.
    Lycka till på begravningen

• hib58

Hej
    Det går säkert bra idag. Hos oss så brukar släkten sitta på vänster och övriga vänner på höger. Men det kan du fråga antingen begravningsentrep. eller kyrkvaktmästaren som brukar stå någon stans när man gått in i kyrkan.
    Här brukar det inte ligga några blommor man kan ta av.Utan man brukar ta med en ros eller annan blomma . Blomsterbutiken hjälper dig med detta och vet säkert hur det brukar eller kan vara. Jag brukar ha en ros med lite grönt som är fint satt ihop.
    Ibland så vill man lämna en bukett eller krans. Kanske man var nära familjen. Då fixar blombutiken det. Då brukar det också vara med ett kort med en hälsning och namn på. Funderar du på det ring nu tidigt på morgonen till blombutiken och fråga om de hinner fixa en sån åt dig. Sen ger du den till begravningsentrepenören som lägger den framme i kyrkan vid kistan. Kram

Svar på tråden begravning imorgon