Va, har jag Endometrios..?!?!
Måste bara få skriva av mig lite.....
Jag är en vilsen själ som nyss fått diagnosen ednometrios!
I fredags damp det ner ett brev i brevlådan med beskedet från läkaren den mikroskopiska undersökningen av den knöl som dom opererade bort från mitt kejsarsnittärr den 30 jan (Jag har en 7-årig dotter,Madelen) visade att det är endometrios.
Det behövdes inte göras nått speciellt just nu stod det men jag skulle höra av mig om det var så att jag hade problem med smärtsam mens och/eller samlagsrelaterase smärtor.
Eftersom jag har dom problemen så ringde jag och frågade.... då "kastade" dom på mig en tid den 13 mars för undersökning och bedömning... så nu är det bara att vänta.
Det barar snurrar runt i mitt huvud och man har ju miljoner av frågor men ingen att prata med så jag har varit ute på nätet och kikat runt lite... hittat massor med information om endo och det är fler än ett frågetecken som fått svar.... och det är ju bra i och för sig.
Läste att Endometrios till stor del är ärftlig, detta gjorde att jag funderat mycket under helgen över hur min mamma hade det med underlivet, kommer ihåg att hon blev opererad många gånger men har aldrig riktigt fått reda på varför (hon dog när jag var 14år), kommer bara ihåg att vi skojade om att hon borde få dragkedja insatt
I alla fall bestämde jag mig för att kolla upp det och när jag läste i journalen från min egen födelse för att ta reda på mammas födelsenummer fick jag genast svar på min fundering för i "historiken" i journalen stod det att mamma hade blivit opererad för Endomtetrios cystor 1963..... så det var det det.
Ja det är ju inte dödligt men jag känner mig lite "låg" pga detta och det som "ringer värst i mina öron" är just den delen där det står att det är en kroniskt sjukdom, det "klingar så illa" liksom.
Jag har inga STORA problem nu men e så himla orolig att det ska bli i framtiden.....
Tack för att du tog dig tid att läsa
Kram /A