• A S K

Va, har jag Endometrios..?!?!

Måste bara få skriva av mig lite.....

Jag är en vilsen själ som nyss fått diagnosen ednometrios!

I fredags damp det ner ett brev i brevlådan med beskedet från läkaren den mikroskopiska undersökningen av den knöl som dom opererade bort från mitt kejsarsnittärr den 30 jan (Jag har en 7-årig dotter,Madelen) visade att det är endometrios.

Det behövdes inte göras nått speciellt just nu stod det men jag skulle höra av mig om det var så att jag hade problem med smärtsam mens och/eller samlagsrelaterase smärtor.

Eftersom jag har dom problemen så ringde jag och frågade.... då "kastade" dom på mig en tid den 13 mars för undersökning och bedömning... så nu är det bara att vänta.

Det barar snurrar runt i mitt huvud och man har ju miljoner av frågor men ingen att prata med så jag har varit ute på nätet och kikat runt lite... hittat massor med information om endo och det är fler än ett frågetecken som fått svar.... och det är ju bra i och för sig.

Läste att Endometrios till stor del är ärftlig, detta gjorde att jag funderat mycket under helgen över hur min mamma hade det med underlivet, kommer ihåg att hon blev opererad många gånger men har aldrig riktigt fått reda på varför (hon dog när jag var 14år), kommer bara ihåg att vi skojade om att hon borde få dragkedja insatt

I alla fall bestämde jag mig för att kolla upp det och när jag läste i journalen från min egen födelse för att ta reda på mammas födelsenummer fick jag genast svar på min fundering för i "historiken" i journalen stod det att mamma hade blivit opererad för Endomtetrios cystor 1963..... så det var det det.

Ja det är ju inte dödligt men jag känner mig lite "låg" pga detta och det som "ringer värst i mina öron" är just den delen där det står att det är en kroniskt sjukdom, det "klingar så illa" liksom.

Jag har inga STORA problem nu men e så himla orolig att det ska bli i framtiden.....

Tack för att du tog dig tid att läsa
    Kram /A

• Svar på tråden Va, har jag Endometrios..?!?!
  • Lolilla

Undersökningen som du fått tid till den 13: mars innebär det operation eller?
    Har själv endo och vill bara säga att om du inte har cystor och mkt problem så försök att avstå titthålsoperation. Den kan göra det värre. Sammanväxtningarna trivs och frodas xtra bra i operationsärr. Min endo blev värre efter operationen. Ett bra forum för er med endo: www.bygden.nu/endoliv/
    Fullt med tjejer i liknande situation, som vet vad de pratar om, (till skillnad från de flesta läkare tyvärr)
    Hoppas du har en "snäll" endo och inte får det för jobbigt med den! Kram!

• ChokladRosen

Alla har inte problem med sin endo.

Än mindre många vet av att dom har endo förrän sånt här händer.

Men en bra länk du kan läsa om du känner igen något är,,

www.endoliv.se/

eller den här kan du hitta mycket info på,,

www.morticia.se/index.shtml

• Lolilla

Morticias är också jättebra fast kanske inte så upplyftande. Känner iofs att det är där man är på väg att hamna ibland

• A S K

Tack så mycket för era svar, jag har varit ute på endoliv.se och Morticia, hennes sida är inte upplyftande precis som du skriver Loliia men den är väldigt bra tycker jag även om den är skrämmande.

Nu ska jag gå o lägga mig för jag är såå slut.

Kam på er!
    /A

• Lolilla

Natti!
    Kram!
    Glöm inte forumet jag tipsa om när du har ork, visserligen tror jag man måste regga sig, men det är det värt!

• A S K

Lolilla: Jag tror inte att tiden den 13:e innebär någon operation, det sa dom inte nått om men jag tror inte det jag har nog bara fått en tid för "konsultation" så at säga....

Forumet har jag registrerat mig till men jag har inte "gjort nått där inne än....
    Kram

• Lolilla

Okej. Passa på att läs så mkt du bara kan om endo innan konsultationen är mitt tips. Skriv ned frågor osv innan du ska dit för det är lätt att glömma allt när man väl sitter där. På forumet kan du även få svar på massor av frågor. När det gäller endo verkar det tyvärr som att man måste vara väl påläst annars kan de (läkarna) hitta på vad som helst med en. Kramis

• A S K

Okej då är det som vanligt då med sjukvården Man måste vara medicinkunnig själv för att kunna få hjälp!

Vet du om det är vanligt att få njurstensliknande smärtor av endo?
    Jag har haft det men dom har inte hittat några njurstenar, men däremot så satt jag o titta igenom mina almanackor häromkvällen o upptäckte att de gågner jag haft dessa "anfall" av smärta har jag antingen haft ÄL eller mens..... så nu funderar jag ju så klart.

Kram

• Bispan

Det är förmodligen bäst för dig om du kan undvika mensblödningar. De "matar" endon med blodet du blöder ut på fel sätt.

• A S K

Glömde skriva att jag läser allt jag kan komma över!

Och så har jag en lista där jag skriver upp allt jag funderar över... tänker ta med den till läkaren.....

Jag har erfarenhet av att gå till läkaren eftersom jag har en whiplashskada sedan 1997 så jag vet hur man funkar, man har 1000 frågor men det finns ingen i minnet när man väl är hos doktorn...

Nä nu måste jag rusa iväg jag ska åka och jobba.
    Kram!

• A S K

Bispan: Tack det ska jag tänka på jag satte in en hormonspiral i augusi o blöder väldigt lite nu....

• Vujka

A S K: Det är nog jobbigast i början när man fått diagnosen. Så var det för mig i alla fall, fick en chock, visste inte alls vad den kroniska sjukdomen innebär...
    Samtidigt som det var skönt att veta att mina smärt-attacker och alla besök på akuten inte var någon gallsten som läkarna trodde. Hade så mycket smärta att hela magen värkte och hade svårt att peka på något ställe var det kom ifrån...tills jag träffade en läkare som misstänkte att det kunde komma från underlivet...för där hade jag ju ont också...
    Efter en akutoperation fick jag diagnos via ett brev och samma sak stod det: det behövs inte göras något speciellt...läkaren på kliniken sa att jag skulle glömma att jag har endo, det kanske kommer aldrig tillbaka, jag skulle inte oroa mig eller tänka så mycket på det...och jag lyssnade på de för vad visste jag då...ingenting..
    Läkaren har inte ens berättat att han tagit bort en halv äggstock i samband med borttagning av cystan...den äggstock fungerar inte alls idag, inte ens under stimulering...

Och jag är sååå arg på dem alla där på kliniken...Hade jag fått någon behandling då, direkt efter min första oper. så hade jag sluppit min andra oper. (fick en cysta ganska snart efter första oper) och de fyra cystor som jag har idag.

Ville berätta min historia i hopp om att det på något sätt kan hjälpa dig. Att du står på dig och kräver svar på dina frågor. Tyvärr så måste man vara ganska insatt i det hela för läkarna kan vara ganska nonchalanta.

Jag är säker på att det ordnar sig för dig på något sätt. Tycker det är bra att du ringde och att du fått en tid, då kanske ni kommer att diskutera någon hormonbehandling?
    Lycka till den 13/3! Och skriv gärna hur det gått för dig.

• A S K

Vujka; Tack, jag informerar hur det går....

Jag håller med om att det är jobbigast precis när man just fått diagnosen...
    Igår så kom alla känlsorna med storm!!
    Jag satt och tittade på en film tillsammans med min sambo när det kom en "gråtscen" som fick igång mig o sedan kunde jag inte sluta gråta jag satt och snörvlade som en tok över detta, åhh skiit vad jobbigt det ska behöva vara....

Mitt förnuft säger att det är lugnt, det ordnar sig men mina känslor bara väller över hela tiden..... *suck*

Kram /A

Svar på tråden Va, har jag Endometrios..?!?!