• Fidget

Hur sjutton skaffar man ID-kort nu för tiden?

Måste skaffa nytt id-kort då mitt gamla leg gått ut. Men vart går man? Till Posten? Banken? Kassaservice? Passmyndigheten?

Och vad behöver man? Kort och Personbevis?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur sjutton skaffar man ID-kort nu för tiden?
  • Sefyria

Du går till Svensk Kassaservice, ber om att få förnya ditt ID och så görs det direkt vid kassan med blankettifyllning.
    Du bör ha med dig personbevis, ditt gamla ID, nya kort och någon som kan bekräfta att du är du. Jag är osäker på om den personen behöver personbevis själv, förutöver egen legitimation. Det kostar 600 kr och det tar ungefär 4-6 veckor, då hämtar du ut ID-kortet på samma Kassaservice med ditt kvitto som du fått från första gången du gick dit.

♥ Mamma till Sebastian 060409 ♥
  • Shaun the sheep

Jag gick till min Bank. Swedbank. Hade mitt pass med mig. Funkar inte det för alla?

Bebis i maj♥♥
  • Fidget

Jag har det gamla passet ( det blåa ) och det funkar ej som giltig legitimation.

Får ta och rycka med mig sambon till Kassaservice då.

Tack för hjälpen!

• maddis72

kostar det 600:- ???????

• Fidget

JAg kan ju skriva här efter att ha att ha varit till kassaservice så ska jag berätta hur det gick till!

• maddis72

Inser det var länge sedan man skaffade ID för trodde det kostade max ett par hundra!

• T0morrow

man går till SIN bank, alla banker kan göra ID kort, hos oss (SEB) kostar det 250,- om du är över 21 är du under är det gratis (om man skaffar ett maestro kort samtidigt- ett b-mat kort som går att använda i affärer som OXÅ är gratis tills du fyller 21) är du under 16år behöver du ha med föräldrarna är du äldre så ta med ditt pass och gå in på ett kontor....

jag har inte en aning om hur andra banker gör men det är så VI gör...

• miniGrynet

Jag har hört att man kan göra det både hos sin bank, kassaservice och polisen.

Måste oxå göra nytt, är trött på att gå omkring med passet som id.
    Men man får ju aldrig arslet ur vagnen!

Men 600 kr lät väldigt dyrt...?

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
Svar på tråden Hur sjutton skaffar man ID-kort nu för tiden?