• Benet

Ni som samsover...

Jag skriver här för jag vet att det är många härinne som samsover...

Jag undrar hur ni har gjort när barnet/barnen börjat krypa?
    Vår Wilmer, 7 månader, sover oroligt nu sen han har börjat krypa och därför är jag lite ängslig att lämna honom i sängen. Jag "bullar" upp kanterna och har babyvakten på, men ändå...
    Tidigare så började han nätterna med att sova i sin spjälsäng för att efter nattmålet, ev tidigare, komma över i "vår" säng. Det kändes tryggare.

Tips?

Mamma till världens bästa ♥ Wilmer ♥
  • Svar på tråden Ni som samsover...
  • Tjej 83

varför ska du lämna han i din säng ensam?
    om du vaknar på morgonen o hans over så lyft över han till hans säng. så gör jag med lillan om hon sovit hos mej.
    hon vaknar inte. o om hon gör de så jaa då äter vi frukost ihop.

hon har krypigt sen 1 mån, o går lite smått med hjälp.
    men ja lämnar henne aldrig ensam i min säng. inte ens med skydd runt. ja vet att hon klättrar o klarar de mesta.

• Benet

Jag kanske var lite luddig...
    Jag menar på kvällen. När vi lagt honomvid 19 så vill jag gå upp och fixa med annat.
    Det är då han vanligtvis ligger i spjälsängen men det funkar inte nu. Och skulle jag lyfta över honom så vaknar han. Det har vi provat flera kvällar nu.

Tack för ditt svar!

• Helen72a

vo tog bort benen på våran säng så den står på golvet... sedan la vi kuddar på golvet.

• Nica74

Har inte tänkt på det så. Alla mina barn har sovit bara i vår säng. Har haft spjälsängen som fallskydd på min sida men inget på pappans sida.

• Olivia70

vi gjorde så att när hon började krypa så fick hon somna i vår säng sen la vi över henne i hennes säng.
    På natten när hon vaknar lyfter vi över henne till oss.

Ett tag byggde vi "vallar" men det funkade inte i längden.
    2 ggr ramlade hon i golvet innan vi sa att nu får det vara bra!

• danitra

vi har sängen in mot väggen så det är bara en långsida där han kan krypa ner. Vi hör alltid när han vaknar så det har inte varit något problem hittills.

• Tjej 83

TS men kanske ni kan försöka o lyfta över han. även om han vaknar. nångång lär han vll sej eller?
    man kan ju hoppas. annars är det svårt.

• Olivia70

I början vaknade hon när jag la över henne i spjälsängen sen kom jag på att jag kunde lägga henne på en filt redan från början -sen när jag lyfter över henne så tar jag med den och så får hon ligga på den-varmt och gott!

Inte så konstigt egentligen att de vaknar när dom somnat varmt och gott och sen hamnar i en kall säng

• blåfläck

Vi har madrasserna på golvet. Helt suveränt. Killen kan krypa in själv och lägga sig när han blir trött. Ingen risk för att trilla ner heller =)

• enny signatur

om du ställer in sängen mot väggen... skulle det hjälpa?

• lei

vi har också madrassen direkt på golvet det är fantastiskt!
    man slipper oroa sig, har man dessutom ett täcke eller kuddar på golvet så kan man vara ännu tryggare

• Jenniesmamma
    Hade aldrig problem med det,hon låg så still så när hon sov,hade henne hos mig tills hon var 10 månader,då hade hon tom börjat gå,men behövde aldrig vara orolig för att hon skulle åka ur sängen! Men bulla upp med saker runt om,kunnar och täcken,och en madrass på golvet,då bör det ju inte bara nån fara.
    Älskad och saknad av så många! RIP älskade lillebror!
  • Benet

Tack så mycket för era (snabba!) svar!

Madrasserna på golvet vore ju bäst men vi har en så bra säng med förvaringslådor under.... Fundersam

Ska skjuta in sängen mot väggen (att jag inte tänkt på det?!) men det eliminerar ju eg bara en "fallsida", vi har ingen fotgavel på sängen heller.

Olivia70 - Där sa du nåt! Det ska jag prova. Jag vill gärna ha honom i sängen men som sagt, inte själv och det där var ju ett bra sätt att flytta en sovande och lättväkt bebis på!

• Marlene

Vi har en ganska hög säng som inte går att göra lägre. Vi hade spjälsängmadrassen på golvet på ena sidan och tjocka täcken på andra sidan. Sängen stod i ett hörn så det var bara 2 sidor som det gick att ramla ner ifrån. Och vi passade honom ganska mycket, sovrummet är ganska centralt i lgh.

• Jonasson

Vi hade precis samma "problem " när vår pojk var i den åldern. Vi lade kuddar runt honom och sen även madrasser på golvet eftersom han ramlade ner från sängen vid några tillfällen. Även om han föll mjukt så är det ju inget trevligt uppvaknande så till slut gjorde vi så att han fick egen säng(växa)och så somnade vi honom där. (Låg bredvid)Om han sen vaknade innan vi lagt oss så nattade vi om honom. Annars så bar jag med honom in till oss. Nu är han 18 månader och vi somnar honom i hans säng och så tassar han in till oss när han vaknar och vill koma. Kommer han innan vi lat oss så nattar vi om som tidigare. Funkar kanon!

Svar på tråden Ni som samsover...