• Tisseltott

Avmaska innekatt?

Hur ofta bör man avmaska en innekatt? Det är nog ett år sen vår katt blev avmaskad, men då var hon utekatt.
    Hur märker man att en katt har mask? Kan någon speciell mat ge katten mask?
    Många frågor

• Svar på tråden Avmaska innekatt?
  • Jempa L

Det syns tydligt i baken... Cool*Yack*. I princip behöver inte innerkatter maskas av, då de ju inte kommer i kontakt med smittokällor såsom småfåglar o möss mm. När vår innekatt (raskatt) levde  så maskade jag av honom någon enstaka gång "bara för att"  pga att vi har två stallkatter som springer in och ut som de vill.

• Zeahawk

Vi brukade avmaska våra innekatter lite då och då innan, även om de aldrig var ute. De såg alltid mycket piggare och gladare ut efter att vi gjort det, även om de inte såg så glada ut just när de fick sprutan i halsen... ;)

• Tisseltott

Ok. Inte så ofta alltså/alls!
    Tack för snabba svar!

En sak till när jag ändå är på gång. Katten är snart 4 år (ungefär) och jag tycker hon spyr så ofta! Man hör när hon ska spy, hon mjauar HÖGT med basröst och springer baklänges tills hon börjar ulka och spy 2-3 ggr. Bara kattfoder, i princip osmält. Minst en gång i veckan gör hon så. Är hon bara lite väl glupsk ibland kanske, eller kan det bero på annat? Hon är inte så dundertokig i mat, utom vissa favoriter då som jag och sambon äter vid frukostbordet

• Zeahawk

Det gör våra ibland med, men oftast har de haft hårbollar eller tuggat på krukväxterna i samband med det. De äter ju normalt sett gräs för att få upp/ut sina hårbollar, så det är nog en naturlig sak, även om man klart blir orolig för dem...

• Tisseltott

Zeahawk: Ok. Blev mest fundersam eftersom att det ser ut som ren mat i princip. Men man kanske inte ser hårbollarna? Om dom är små alltså. En stor en går ju inte att missa

• Zeahawk

hehe, inga växtrester i heller? våra katter är som besatta av att tugga på yukapalmen, sen spyr de över halva lägenheten...

Testa att byta foder annars och se om det blir ngn skillnad.. Det kan ju kanske vara något i maten med. Vi byter foder var och varannan vecka så jag kan ju tyvärr inte svara på om ifall våra reagerar på ngt särskillt foder eller inte.

• Tisseltott

Jo, vi växlar mellan två foder. Hon är inte matgalen, men kräsen! Hon käkar inte på växterna.
    Hehe, ja hon verkar ju må toppen annars så det är väl ingen fara. Bara matte som inte är så van vid kisse som blitt orolig! Har "bara" haft henne ett halvår ungefär.

• Zeahawk

hehe, ok. man slutar aldrig att förvånas när de gäller katter. rätt vad det är kan de få fixa idéer som de vägrar att sluta med. i vår gamla lägenhet skulle en av katterna promt pinka utanför toadörren, stängde man ut där så skötte han sig, öppnade man dörren var han igång igen. vår hon har blivit besatt av att öppna en av garderobsdörrarna nu, det spelar ingen roll om man låser den, då sliter hon i den, hon ska in!

vad brukar du ge din katt? vår ena skogis älskar friskies, de andra föredrar royal canin, så vi brukar ha dem som bas, dock är ju märkesmaten lite väl dyr så vi brukar försöka blanda in lite andra märken, men det brukar inte bli så uppskattat av dem, men de tuggar i sig det, även om det är lite mer eller mindre motsträvigt.

• Tisseltott

Hon får Friskies eller KiteKat, BARA lax/tonfisk eller vad dom heter. Hon gick på diet när vi hade mage att köpa hem typ oxkött-smaken!
    Katter är då märkliga djur

• Zeahawk

Hahaha, ja, minst sagt... Men de är underbara... När jag var liten vill jag alltid ha en hund, men mina föräldrar vägrade. Sen när jag träffade min sambo så sa hon att det alltid varit hennes dröm att ha en skogis, så tja, hon tjatade tills hon fick en, och sen dess kan jag säga att det kommer aldrig in en hund i mitt hem! haha

• Tisseltott

Våran sötnos tog Sambon med hemifrån när vi flyttade ihop. Hans föräldrar hade fem katter, men Flora var speciell!
    Brukar kalla henne "spädbarn-light". Hon tål INTE att vara ensam och hoppar på en och klättrar upp på en så fort man kommer hem och ja, som en hund så lägger hon huvudet i knät på mig när jag sitter i soffan. Och tittar mig i ögonen! Duscha/bada med stängd dörr is a big no-no. Flora ska vara med på badkarskanten och slicka matte i håret

• Zeahawk

hehe, när vi hade badkar innan så skulle honan alltid balansera runt på badkaret... ganska ofta resulterade det dock i att hon trillade i och sen var det inte kul att sitta i badkaret... ;)

en av killarna skulle hoppa upp på toastolen en gång... det var bara det att för en gång skull så var locket inte nedfällt, så han fick ett litet ofrivilligt bad där.... haha

• LillaJag89

katter kan även spy upp maskar, som är som vita små spaghettistrån som då rör på sig om dom lever. märkte det med min katt som vart lämnad på kyrktrappen här i byn. men efter ett antal behandligar med läkemedel så är hon nu helt frisk :)

• Rigmor Mortis

Enligt Apoteket ska man bara avmaska om man misstänker mask (detta pga risken med resistenta parasiter).

Svar på tråden Avmaska innekatt?