• Chania

Fiskolja, rapsolja eller linfröolja - vilket är bäst att äta under/inför en graviditet?

Jag har surfat runt lite här och jag är som förr intresserad av att veta vad som är bästa sättet att få i sig omega 3 och andra nyttigheter som man bör få i sig. Äter inte fisk så ofta som jag borde och ska snart göra IVF. Vill då förbereda kroppen på bästa möjliga sätt och även ge ett eventuellt barn en så bra start i kroppen på mig som möjligt. Vet ju att det är nyttigt med Omega 3 men samtidigt ska man ju se upp med hälsokostpreparat och gifter kan finnas i vissa fiskoljor osv...

Så vad ska man egentligen satsa på? Linfröolja, rapsolja eller fiskolja? Intas som olja eller i kapselformat?

• Svar på tråden Fiskolja, rapsolja eller linfröolja - vilket är bäst att äta under/inför en graviditet?
  • Pyret på G

Hej!
    Jag har ätit vegetabiliska kapslar med Omega-3 från Multiplex innan jag blev gravid och fortsätter även nu under graviditeten. Det som är viktigt att de inte innehåller fiskleverolja eller tran. Tror att det beror på att det innehåller mycket A-vitaminer, vilket är skadligt för stora doser.

• Chania

Har din BM gett klartecken för det också? Hur är det med förpackningen, står det nåt om de rekommenderar dem för gravida också? Oftast står det ju att man inte bör äta dem då?

Vad är tran förresten? Många frågor..

• Pyret på G

Det står inget om gravida på min burk, varken förbud eller att det rekommenderas speciellt till gravida.

Tran är ett annat ord för fiskleverolja!

• lata kocken Johanna

Linfröolja och rapsolja innehåller inte de fettsyror som man vill åt dvs inte EPA och DHA

de innehåller dessutom för hög mängd n-6fetter i förhållande till n-3fetter för att man ska få den riktigt positiva effekten av n-3

fiskleverolja/tran används INTE till invärtes bruk sedan mååååånga år förr användes det istället för AD droppar

• Chania

lata kocken Johanna, så det är alltså fiskoljekapslar man ska ta om man vill ha även EPA och DHA? Jag natar att det finns olika sorter av de i handeln också, vilket val är bäst av fiskoljor? Förresten är det samma sak som Omega 3 tabletter?

• lata kocken Johanna

omega 3 är bara en beskrivning av VAR på fettsyran som dubbelbindningen sitter - det går lite inflation i hur "bra" alla dessa omega fetter är...

hjärnan behöver DHA (DokosaHexaenSyra/Acid)
    och EPA (EikosaPentaenSyra) är väldigt bra för hjärta, kärl etc

De två finns bara i fisk
    I Norge och USA och (tror jag) Storbrittanien rekommenderas blivande mammor att äta fiskolja motsvarande ett bra intag av fet fisk.

bra sorter - jag vet att det finns två sorter som är framtagna för gravida den ena är Efnatal den andra minns jag inte

det är viktigt att det är en sort som är fri från miljögifter

• Chania

Oj tack för din information. Mycket på en gång! Om man satsar på exempelvis Efnatal så borde man ju kunna känna sig trygg för om de riktar sig till gravida borde de vara säkert. Hur är det om man annars skulle äta mycket fetter en viss månad (exempelvis fet fisk och annat)man kan ju inte få för mycket av det goda, kroppen gör väl sig av med det som den inte behöver?

• Gose

Jag äter mumomega är speciellt framtagen för gravida och ammande finns i life butiker, den är fri och renad ifrån metaller som annars kan förekomma hos fisk.
    Linfröolja rekommenderas inte till gravida!

• lata kocken Johanna

eftersom det är fett så funkar det precis som allt annat fett

antingen förbränner kroppen det som energi
    eller lagrar i fettdepåerna - vilket man egentligen aldrig vill men det är bättre att ha omättat fett i depåerna än mättat

• Gose

www.naturmedel.org/sidor/mumomega.html

Forskning visar att DHA ochAA är speciellt viktiga fettsyror under uppbyggnaden av fostrets hjärna. Den växer med en oerhörd hastighet under de sista sex månaderna i fosterlivet och de första fem månaderna efter födelsen. Behovet av just dessa fettsyror fortsätter upp till 15 månaders ålder. Efter denna ålder är den viktigaste fettsyran att tillföra EPA i naturlig form, som i eye q.

• Chania

Tack Gose för din info. Jag ska höra mig för i en hälsokostaffär och se vad som finns. Vid oklarheter återkommer jag till er. Tusen tack!!

• lata kocken Johanna

naturlig form?!

finns det ngt naturligare än fiskolja?
    det är ju inte en fettsyra som man gör på syntetisk väg...

är lite skeptisk till att de använder tonfisk i mumomega - det är ju inte en fisk som man bör fiska för mkt av... om man vill ha en hållbar utveckling i haven

• Indianica

Det finns renade fiskoljor t ex på apoteket. Åt jag. Nackdelen rä att barn ofta blir stora av fiskolja. Mina barn vägde 4.5 kg...

• lata kocken Johanna

njaaaa

det är ffa höga insulinnivåer hos mamman som ger stora barn (kan bero på kosten eller bara en naturlig disposition)

känner mååånga som ätit fiskolja under graviditeten (kan bero på att jag gått en sådan utbildning att alla klasskamraterna mfl som fått barn har ätit fiskolja) och deras barn ar varierat väldigt i vikt från 2,5 till 4,5kg

Svar på tråden Fiskolja, rapsolja eller linfröolja - vilket är bäst att äta under/inför en graviditet?