• Venga

Paj i långpanna?

Jag tänker göra tre långpannepajer till min sons dop. Har ni några tips och recept på bra pajer?

• Svar på tråden Paj i långpanna?
  • Rosa Ljung

Jag älskar ju pajer, det finns ju vanlig köttfärspaj, skink o pujrolökspaj, kycklingpaj med smak av curry, laxpaj, västkustpaj, (supergod), ostpaj, tacopaj.

• AnnaK

Festpaj i långpanna
    Ett recept ur Guldkorn

8-10 portioner

Pajdeg:
    4 dl vetemjöl
    2 dl grahamsmjöl
    200 g Svenskt Smör
    4 msk kallt vatten

Fyllning:
    250 g fryst broccoli
    250 g rökt skinka
    1 burk champinjoner, 425 g
    1 dl hackad purjolök
    1 msk Svenskt Smör
    8 ägg
    8 dl Mjölk
    400 g riven Västerbottensost
    3 msk chilisås
    salt och svartpeppar

Hacka snabbt samman alla ingredienser till pajdegen och låt den vila ca 15 min. Kavla ut pajdegen i en långpanna, 30x40 cm. Nagga och förgrädda i 200° i 10 min.
    Koka broccolin enligt anvisning på förpackningen. Dela den i buketter. Finstrimla skinkan. Fräs champinjoner och purjolök i smör någon minut. Vispa samman ägg och mjölk. Rör ner ost, chilisås och kryddor. Lägg skinka, champinjoner och purjo i det förgräddade pajskalet. Slå äggstanningen över. Grädda i 200°, ca 40 min.

• AnnaK

Köttfärspaj i långpanna
    En härlig paj som du kan dubbla till hur många som helst. Pajskalet och fyllningen är helt förberedda. Sedan är det bara att sätta in alltsammans i ugnen ca 10 min före servering.

Det här behövs till 8-10 personer:
    4 dl vetemjöl
    2 dl grahamsmjöl
    1/2 tsk salt
    250 g smör
    3/4 dl vatten

Köttfärsfyllning
    1 kilo nötfärs
    2 msk olivolja
    1 1/2-2 tsk salt
    1 tsk nymald svartpeppar
    2 stora gula lökar
    3 stora finhackade vitlöksklyftor
    1 burk sardeller (ca 50 g)
    100 g torkade tomater
    1 msk timjan
    1 msk oregano
    2 burkar hela tomater (à 400 g)
    2 tsk strösocker
    2 dl rött vin
    200 g fetaost
    100-150 g oliver
    100-150 g delikatesskapris

Tillbehör:
    sallad
    gräddfil eller matlagningsyoghurt

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 225°. Finfördela fettet i mjöl och salt. Gärna i matberedare. Tillsätt vatten och kör ihop till en deg. Tryck ut degen i en ugnslångpanna. Ställ kallt.
    2. Bryn färsen i olivolja. Salta och peppra. Tänk på att sardeller, oliver och fetaost också ger sälta.
    3. Hacka lök. Låt den och vitlöken fräsa med färsen.
    4. Hacka sardellerna och skär de torkade tomaterna i bitar. Blanda ned det, timjan, oregano, krossade tomater, socker och vin. Sjud ca 20 min. Färsen ska vara lite fuktig men inte alltför blöt. Grädda under tiden pajskalet i mitten av ugnen ca 15 min. Hit kan förberedas.
    5. Värm färsen om den är kall. Fyll pajskalet med färsen. Smula över fetaost. Sätt in långpannan ca 10 min mitt i ugnen. Strö över oliver och kapris och servera med en klick gräddfil och sallad.

• AnnaK

Godaste quichen
    300 g margarin blandas med 5 dl mjöl och 1 dl vatten. Låt vila svalt och tryck sedan ut den i en långpanna 35*25 cm. Nagga och förgrädda i 225 grader i ca 10 minuter.

Fyllning: Strimla 500 g rökt skinka, grovriv 400 g lagrad grevéost. Tina 1 paker "Ärter, majs och paprika".

Äggstanning: Blanda 150 g Boursinost med vitlök med 4 ägg, ett i sänder, och rör till en jämn smet. Vispa ner 1 tsk salt, 1 krm peppar, 3 dl kaffegrädde och 1 dl mjölk.

Varva skinka, ost och grönsaker och slå över äggstanningen.

Grädda i 225 grader 30-40 minuter

• AnnaK

Pizzapaj (fast godare än vanlig paj)
    10 Portioner

Sconesdeg

8 dl Mjöl
    4 ts Bakpulver
    1/2 ts Salt
    100 g Margarin
    3 dl Mjölk; ev mer

Fyllning

700 g Köttfärs
    1 1/2 Påse Taco kryddmix Gul lök; i ringar Tomat; i skivor
    4 dl Creme fraiche
    3 tb Majonnäs Svartpeppar Ost; riven, mycket

Blanda mjöl, bakpulver och salt. Finfördela matfettet i mjölblandningen. Tillsätt mjölken. Bred ut degen i en långpanna eller annan djup form. Den ska sedan stå i ugnen 10-15 minuter i 175-200°.

Stek köttfärsen tillsammans med kryddmixen. Låt kallna och lägg det ovanpå sconesplattan i långpannan. Lägg lökringar och tomatskivor ovanpå. Blanda creme fraiche med majonnäs och lite svartpeppar och bred över. Toppa med massor av riven ost. Sätt in i ugnen i 10 minuter i 225°.

Fördelen med denna rätt är att den går att förbereda innan och bara 10 minuter i ugnen behövs sedan.

• AnnaK

Paj med grönsaker och räkor
    Buffé nr 6 1996, sid 9

Ingredienser
    Portioner: 10

PAJDEG:
    6 dl vetemjöl
    3 dl havrekli
    375 g smör
    1 1/2 dl iskallt vatten

FYLLNING:
    750 g oskalade räkor
    1 blomkålshuvud
    2 små zucchini
    2 gula paprikor
    1 liten knippa salladslök
    200 g färska eller frysta sockerärter
    1 liten knippa rädisor
    150 g körsbärstomater
    persiljekvistar

SÅS:
    300 g fetaost , grekisk eller bulgarisk
    3 vitlöksklyftor
    6 dl matlagningsyoghurt

Gör så här
    Börja med pajdegen. Blanda vetemjöl och havrekli. Skär det kalla smöret i små bitar. Finfördela smöret i mjölet. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Platta ut till en stor tjock rundel, slå in i plastfolie och låt ligga svalt minst 30 minuter.

Värm ugnen till 250°C.

Kavla ut ett degsjok så stort att det täcker ugnens långpanna och sticker upp längs kanten. Fodra kanten med folie så faller inte kanten ner.

Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter. Ta bort folien, sänk värmen till 175°C och grädda i ytterligare 10 minuter.

Skölj och ansa grönsakerna. Dela blomkålshuvudet i buketter, hyvla zucchinin i breda band, strimla paprikan, dela salladslöken i mindre bitar. Dela rädisorna och körsbärstomaterna i halvor.

Koka blomkålen, zucchinin, sockerärterna, paprikan samt löken någon minut. Häll av vattnet och spola med iskallt vatten tills grönsakerna har svalnat. Rensa räkorna.
    Fyll pajskalet med grönsaker och räkor. Dekorera med persiljeblad.

Kör fårosten till mos i mixer. Pressa vitlöken och blanda snabbt ner yoghurten.

Servera med bröd och ost

• Venga

Anna K: Vilken guldgruva! Tusen tack, nu gäller det bara att kunna välja ut tre av alla goda pajer.

• MagdaA

Jag har recept på några olika kalla pajer om det kan vara intressant.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Venga

Magda84: Jag tar gärna emot recept på kalla pajer också. Kan vara bra att inte behöva värma alla pajer i ugnen:)

• MagdaA

KALL PAJ MED CRABFISH

Pajskal:

125 g margarin

3 dl vetemjöl

2 msk vatten

Fyllning:

1 pkt crabfish (225 g)

1 dl gröna ärtor

2 dl creme´ fraiche

1 dl majonäs

3 msk purjolök, finstrimlad

1 msk chilisås

1 krm tabasco (kan uteslutas)

salt, peppar

hackad dill

Kör ihop degen i matberedareKläm ut den i smord pajform, nagga, ställ kalltGrädda i 200 grader, ca 25 minuterRör ihop creme´ fraiche, majonäs, chilisås och kryddorRör i övriga ingredienserFördela i pajskaletGarnera med citron och dillkvistar
  • MagdaA

KALL PAJ MED KASSLER

Pajdeg:

125 g margarin

3 dl vetemjöl

2 msk vatten

Fyllning:

3 hg kassler, tärnas

4 ananasringar, tärnas

½ purjolök, strimlas

3 kokta, kalla ägg, hackas

2 dl vispgrädde

1 dl majonäs

2 dl gröna ärtor

Kör ihop degen i matberedareKläm ut den i smord pajform, nagga, ställ kalltGrädda i 200 grader, ca 25 minuterVispa gräddenBlanda i majonäsRör ner övriga ingredienserLägg salladsblad i pajskaletFördela fyllningen ovanpåGarnera med äggklyftor och persilja
  • MagdaA

KALL PAJ MED KYCKLING

Pajskal:

1 kokt, kall, riven potatis

100 g margarin

2,5 dl vetemjöl

salt

2-3 msk vatten

Fyllning:

3 dl cremé fraiche

½ dl chilisås

1 röd lök, finhackad

1 äpple, fin hackat

1 tsk curry

2 krm salt

1 grillad kyckling i bitar

Kör ihop degen i matberedareTryck ut i en formGrädda i 200 grader, ca 18-20 minuterLåt kallnaRör ihop creme´ fraich, chilisås och kryddorRör i övriga ingredienserFördela i pajskaletGarnera med t ex skivad paprika och vindruvor
  • MagdaA

Recepten är för vanlig paj-fomr. Men det är bara å öka på så det räcker till långpanna. Min favorit är den med kyckling!

Svar på tråden Paj i långpanna?