• Anonym (knoppen)

Fungerar familjerådgivning?

Jag funderar allvarligt på att ringa och boka tid hos familjerådgivning idag. Jag har försökt övertala min man länge att vi inte klarar av att lösa våra problem hemma utan behöver hjälp. Han gillar absolut inte ide´n men har sagt att jag väl får ringa om jag nu måste. Hur fungerar det hos familjerådgivningen? Är det en instans där man bara kan tala ut eller kommer de med bra tips på hur man kan förbättra sin vardag? Säger de rent ut vad de tycker och har det hjälpt eller stjälpt era förhållanden? Jag vill inte göra ett misstag genom att ringa. Det får absolut inte bli värre.

• Svar på tråden Fungerar familjerådgivning?
  • sötäpplet

Ja. Det hjälper.

Har inte träffat EN ENDA PERSON som sagt att förhållandet blivit sämre av familje rådgivning. Däremot massor med par som säger att förhållandet blivit bättre. Inklusive mej själv.

• memlan

Har ingen personlig erfarenhet. Men jag har vänner som tycker sig ha fått bra hjälp där. Jag vet dock inte på vilket sätt.
    Som jag uppfattat det har de fått prata och fått hjälp genom att någon är med och "styr" samtalet. De kan antagligen också svara på frågor osv. om man har det.
    Lycka till!

• Anonym

För oss funkar det. vi hade stora problem med otrohet o svek o sånt o var på väg att bruta upp. Rådgivaren hon var jättebra! man fick både tillfälle att tala ut men det som var bäst var att hon fick min man att lyssna på vad jag kände utan att han kunde missförstå osv. om han missförstod så kunde hon förklara o "översätta". det funkade verkligen bra. vi har fortft problem men inte en hundradel av vad vi hade. det var drygt ett år sen vi gick på rådgivning o nu har vi sen ett år bott ihop o precis fått barn

• Anonym

För våran del var det ett viktigt steg att ta då vi hade kört fast. Vi bråkade jämt och familjerådgivaren hjälpte oss att se saken lite mer objektivt. Dessutom var beslutet att gå till familjerådgivning samtidigt ett beslut från bådas våran sida att vi verkligen vill leva ihop. Vi blev lyckligare, även om tiden då det pågick var känslomässigt jobbig( alltid jobbigt att rannsaka sig själv) Vi behövde 6 träffar med rådgivaren. Sedan har vi klarat oss själva.

• Anonym (knoppen)

Tack till er som svarat!
    Två små frågor till; Hur går det första mötet till? Hur långt är ett möte?

• Anonym (...)

Man sätter sig ner med en opartisk part i rummet och pratar med varandra och tar upp allt som man inte kan prata om hemma ensamma...... man pratar o pratar o pratar!
    Har själv varit på familjerådgivning med mitt ex endast för att vi ska kunna prata om våra gemensamma barn. Men för oss har det verkligen inte hjälpt ett dugg!

• Anonym (knoppen)

Ok, tack för svar igen!
    Hinner man "komma in i det" innan mötet är slut? Hur länge varar ett möte, är det någon som vet? Jag är lite rädd för att man ska börja rabbla upp sina problem och sedan är tiden slut innan man har fått någon feedback så att man grälar om samtalet på vägen hem från mötet, om någon förstår...

• Anonym (knoppen)

Är det verkligen ingen som vet?!

• Anonym

Vi hade samtalstid 1 timma åt gången(jag med inlägg 4) Vi gick till en privat så vi valde själva hur lång tid vi ville ha.
    Jo, det blev heta känslor på första samtalet. Och rådgivaren gav oss som första hemläxa att låta bli att prata om det vi tagit upp på rådgivnineg till nästa gång vi sågs . Och klarar man av att lägga band på sig alla de dagarna så har "konflikten" tappat sin laddning. Mycket handlar om att kunna lugna ned sig själv :) Jag tror det är viktigt att din partnerär med på 100%. Jag sa till min partner att han fick boka tid för att visa att han är seriös med att han vil lösa våra problem. Viktigt att man inte kommer dragandes med sambon till rådgivning, han ska helst gå för egen maskin .

• Anonym (knoppen)

Tack snälla som svarade igen!
    Tyvärr så måste jag nog släpa med honom då han inte har något förtroende för psykologer och liknande. Jag hoppas det hjälper lite ändå för annars får jag nog tänka över det igen innan jag bokar någon tid.

• Anonym (...)

Man betaler per timme... 1 timme e väl det normala....
    Ja som sagt jag ger inte mkt för det där!

• Sofis

Hej! Jag läser till psykolog och vi studerar just nu familjeterapi. Jag kan säga att jag tror absolut på denna form av terapi!! Det verkar hur coolt som helst, och sessionerna har oftast ett jättebra upplägg! Oftast brukar man träffas lite längre första gången, kanske ca 1½ timme eftersom det tar ett tag att komma igång (först måste man ju presentera sig och så) och sen tar det ett tag att sluta, eftersom man kommit in i det då och gärna vill prata mer om det! Det som är så bra med familjeterapi är också att alla (eller båda) i familjen måste inte "vilja" gå dit, det brukar lösa sig efter ett tag. T.ex. kan man göra så att den ovillige partnern sitter och lyssnar första sessionerna, tills den personen frivilligt känner att det är dags att börja engagera sig

• Bumbo

Familjerådgivning kan gå till på olika sätt beroende på vem man går till. Ofta finns det mycket info på nätet om olika ställen och hur de jobbar. Jag tror att det viktigaste man behöver tänka på när man vänder sig till en familjerådgivning är att det handlar om just RÅDGIVNING. Att det skulle bli fel av att gå dit beror alltså på hur ni tar emot RÅDEN NI FÅR. Om din man är tveksam till rådgivning vill han säkert inte ha råd och alltså bör du få honom att förstå varför du vill att ni ska gå. Prata med honom utifrån dina behov.

Lycka till!

• Anonym

vi har gått på familjeråd , vi var lika eniga båda två att lösa våra problem , Vi gick 5 gånger o en timme varje gång . Efter det har det funkat bra mellan oss
    Gör ett försök , ni har inget att förlora .

• Anonym (knoppen)

Åh, tack för alla svar!
    Då tror jag att jag vet allt jag behövde veta. Snällt att ni tog er tid!

Svar på tråden Fungerar familjerådgivning?