• AnetteGunnarsson

    Oregelbundna hjärtljud, v.32, hur farligt egentligen??

    Hej!

    Är i vecka 32, magen mätte som den skall ca 33cm, alla mina världen är bra. MEN när vi var på MVC idag så började hon med att hålla på och trycka och skulle känna hur barnet låg osv, och då blir ju bebisen arg, men hon lyssnade en gång men då var hjärtljudet på 195 och det är ju alldeles för högt så hon sa att det beror på att hon hållt på och tryckt på magen nyss..

    Sedan efter ca 30 minuter när vi hade pratat klart och så, så skulle vi kolla hjärtljudet igen, då fick jag sitta upp för hon visste vart huvudet var nu.. Då slog hjärtat oregelbundet, det liksom pausade och hade olika slag.. Tror det låg på 160 eller något men det blev ju olika..... Hon sa liksom inte, hon sa bara att hon skulle ringa till sjukhuset och fråga om jag behöver göra ett sådant där cbi test eller va det nu heter där man kollar det lilla hjärtat noga liksom.....
    Men borde vi inte liksom göra det ändå nu så fort hjärtat blir lite oregelbundet liksom???????

    Min pojkvän har lätt för att svimma och blev jätte orolig när hon sa så liksom att den kan ha något fel på hjärat liksom.. Så han tom svimmade, och jag blev ju as rädd!!!!!!!!!!!!!!!

    Men liksom.. Vad jag förstår så är det ändå ganska vanligt i mot slutet att dens lilla hjärta kan bli oregelbundet, för att sedan fixa sig???????
    Men hon sa också att det är jätte vanligt att folk lever med oregelbundna hjärtslag liksom, hmmm är det d???????

    Hon skall iaf ringa mig och säga hur vi skall göra, men då kommer jag begära att vi skall få göra ett sådant cbi test eller va det nu heter.... För det är ju bättre att göra det än att vi eller Johan skall behöva gå och vara SÅ orolig liksom!! Eller hur??

    Tack så mycket för svar!

    Vänlig hälsning
    Anette

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-23 11:10:08:
    CTG heter det :)

  • Svar på tråden Oregelbundna hjärtljud, v.32, hur farligt egentligen??
  • tiger2007

    Min kille hade oregelbundna hjärtslag fr v37 tom han föddes.

    Läkarna sa att det berodde på en omogenhet i "sinusknutan" (som styr takten på hjärtat) men när barnet ställer om till sin egen cirkulation så snart den är född så stabiliseras det oftast. Jag krävde att få göra en EKG-mätning så fort han var född och då var takten normal och först då kunde jag andas ut. För många ställer det om redan innan förlossningen. Annars kan man medicinera.

    Tycker att du ska kräva att en läkare gör ett extra UL på hjärtat (då lugnar man sig oftast om de inte ser något avvikande på själva hjärtat). Samt att de gör ett EKG efter födseln.

    Detta var vanligt fick jag höra...

  • AnetteGunnarsson

    Hej!
    Tack så mycket för svar!
    Vi fick en tid för CTG iaf på torsdag.. Långt kvar men det känns lugnare nu iaf när jag läst en del om att det verkar vara ganska vanligt dethär.

  • weteye

    Hej, jag ville bara tala om att när jag gjorde ctg-kurva under min förra graviditet så pendlade hjärtljuden enormt mycket. Det var inget som var farligt. Det var då i v 39. Jag tror ju även att om det hade varit akut och barnmorskan trott att det varit något "riktigt fel" på hjärtat så borde du ju blivit skickad till förlossningen på en gång. Det är antaglien ingen fara, men förstår din oro. Önskar iaf lycka till!

Svar på tråden Oregelbundna hjärtljud, v.32, hur farligt egentligen??