• 2006ängel

Hur många tänder?

Någon som vet hur många tänder de ska få upp och under hur lång tid brukar dett hålla på?

Än så länge har hon fått upp 4, varje tand har varit ett mindre helvete att få upp för henne.

Tacksam för svar!

//Mamma & dotter som börjat tröttna på detta tandstrul :(

• Svar på tråden Hur många tänder?
  • 1malle

Min son är 1 år ( fyllde igår) o har 2 nere o 2 uppe... inga nya på väg än så länge...

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Jullan84

Tror det är 20 mjölktänder som ska komma upp..

• CoMad

6 tänder har kommit nu. de 2 senaste gjorde att hon vaknade ofta på kvällarna och natten.

• Jullan84

"Ett barn får ca 20 mjölktänder från 6 månaders ålder till och med 2 år."

• Katie

Från ca 5 månader till 1 år fick våran tjej 4 tänder uppe och 4 tänder nere. Nu vid 16 månader håller kindtänderna på att spricka, 4 nere och 4 uppe.

Tror att alla tänder skall vara framme vid 2 års åldern, förutom dom som är längst bak som kommer senare, typ visdomständer får man ju sent i livet.

• Ylwis

20 tänder ska de få tills de är 2 år.

min son är 16 månader och har 16 tänder. han fick de 2 första tänderna när han var 6 mån.
    det enda man ska vara uppmörksam är att om banet har blivit 1 år och har inga tänder, då ska man  gå till tandläkaren.

Mamma till Alvyn 051015
  • TvåM

Melker fick sina två första vid 5 mån, sen var det lugnt ett tag. Nu vid 10 månader kommer det 6 tänder på en gång. Gissa om vi har det skoj?

• 2006ängel

Hjälp detta kan alltså hålla på i ett ÅR till :(

Blääääää, tycker sååå synd om henne!

Tack för alla svar, någon mer som har barn som har riktigt ont av tänderna?

• 2006ängel

Kalmarmamman :
    Å fy stackars liten!

Kan han sova något om nätterna?

• Jossisen

Min son är snart 10 mån och har inte fått en enda tand ännu. Ska man alltså gå till tandläkaren om de inte fått några innan ett års ålder? Kan det vara nåt fel då, eller?

• Ylwis
    Jossisen skrev 2007-02-23 12:55:45 följande:
    Min son är snart 10 mån och har inte fått en enda tand ännu. Ska man alltså gå till tandläkaren om de inte fått några innan ett års ålder? Kan det vara nåt fel då, eller?
    ja de säger så på BVC och  tandläkare att ha de inte fått tänder när de är 1 år så ska man undersöka dem
    Mamma till Alvyn 051015
  • TvåM

Nja, vissa nätter är det ganska jobbigt. Han vaknar ofta och är ledsen. På dagarna biter han på ALLT och dreglar flera liter känns det som. Skulle tro att det kliar en hel del.

• Ylwis

det går  gnugga  flyutande alvedon i unnen, där tänderna kommer ,ska tydligen bedöva lite. till natten har vi gjort så. sen så massa bitringar,kalla!

Mamma till Alvyn 051015
  • snillis

Jossisen: min son fick sin första tand veckan innan han fyllde 1. Nu är han 17 månader och har 4 tänder och fler på g.

• Jossisen

Snillis:
    Känns skönt att veta att det är fler som är lite sena med tänderna.

• snillis

Jossisen: det finns både fördelar och nackdelar med "sena tänder".
    Fördelen är ju att de håller bättre tills de skall byta, nackdelen är att tandköttet blivit så hårt av allt tuggande utan tänder så när tänderna skall spricka igenom brukar "sena" barn ha mycket ondare.
    Så ha alvedonet i beredskap

• Cinnalinna

10 månader och 7 tänder. Han har haft jättejobbigt med alla tänderna. Mycket gråt och sömnlösa nätter i en vecka innan varje tand spruckit igenom.

• Nassegrisen

Sonen är 16 mån och har 16 tänder, han fick den första vid 3½ månad.
    Han har i regel blivit förkyld med feber i samband att tänderna kommit.

~Mamma till go´ knoppen Oliver~
Svar på tråden Hur många tänder?