• fitforfight

Min hand har blivit helt galen !

I flera nätter nu så har min högra hand kännts konstig. Det har liksom värkt i den och pulserat.

Nu i natt när jag skulle gå på toa så skulle jag greppa om något och kunde då knappt knyta handen. Jag försökte gång efter gång och det kändes som om senorna i handen va för korta helt enkelt.

När jag lyckats knyta den så skulle jag så klart öppna den och då följde inte ringfingret med utan satt fast i knutet läge, men efter några sekunder så släppte  det oxå.

Nu idag så är jag öm i fingrarna och när jag knyter handen känns det som om den gör det i steg (som en robothand).

Någon som varit med om nåt liknade eller har nån aning om vad det kan bero på.

Tacksam för svar /Erika

• Svar på tråden Min hand har blivit helt galen !
  • Esmeralda123

Jag har samma. Min doktor sa att det var inflamation i handleden.

• Jejja2

Jag hade precis likadant. Karpaltunnelsyndrom heter det. gå till din bm så får hon prova ut handskenor som du ska ha. Mitt blev bättre då men försvann först efter förlossningen. obehagligt är det iaf!

• Blå Flygare

Det kan också vara karpaltunnelsydrom som beror på svullnad i handleden. Då klämms nerverna där, och handen blir lite meck. I vilket fall så behövs någon form av åtgärd, så kontakta din BM.

• 1malle

Kan vara KARPALTUNNELSYNDROM
    Det är när passagen i handleden blir trån pga svullnad så nerverna klämms.. Värk o domningar till följd...
    Sök hjälp på Vc o be om hjälpmedel från arbetsterapeuten i form av handledsstöd att avlasta handleden under nätterna, förmodligen ligger du med böjd handled o liksom täpper igen nervernas bana...
    Hjälper inte sjukgymnastik eller hjälpmedel så kan det opereras Enklet

Ola är en liten prins, han är det finaste som finns
  • Ylwis

capraltunnelsyndrom låter det som, får du skenoor nu så kanske det löser sig men jag fick operera bägge händerna så  skynda prata med BM/läkare.

Mamma till Alvyn 051015
  • fitforfight

Tack för alla svar! sökte på nätet och det låter verkligen som om det är KARPALTUNNELSYNDROM som jag har. Ska genast prat med min BM .

tack ännu en gång ! /Erika

• frallan 77

Jag hade exakt lika!! Jag köpte hanleds skenor o sov med o det hjälpte jätte bra! Hade dom problemen i mitten av graviditeten men det försvann någon gång runt v 30!

• Irrebus

Hej

kan man få samma sak i foten/stortån! Får en pulserande stickande värk från stortån och uppåt foten när jag böjer den lite.

• jeannette

jag har haft den problem för länge sedan o jag fick hanleds skenor det hjälpte men jag fick för dag o sen för natt det var jobbig i längden man får ingenting gjort o det värker en massa.

men det tog slut med kortisonspruta
    det fick jag i flera omgångar o så blev jag frisk
    men sen när jag blev gravid hade jag samma prioblem men kunde knapp göra nåt vaknade av värk
    for till doktor fick kortisonspruta o klart över igen

Svar på tråden Min hand har blivit helt galen !