Vilken typ av spiral är bäst???
Undrar om jag ska välja hormonspiral eller kopparspiral. Vilken är bäst? Jag vill inte gå upp i vikt, blöda massor eller få finnar. hjälp mig.
Undrar om jag ska välja hormonspiral eller kopparspiral. Vilken är bäst? Jag vill inte gå upp i vikt, blöda massor eller få finnar. hjälp mig.
Jag har hormonspiral. Tycker att den fungerar jättebra. Har inte märkt av några biefekter, förutom att man inte har mens, använder trosskydd kanske 1-2dagar var 6e vecka. Min kompis (som mår dåligt av hormoner) har kopparspiral och hon blöder jättemycket! Ibland blöder hon igenom en tampong på 30min. Jag är inte avundsjuk.
Går ju inte att förutspåå hur man ska reagera men, spara kvittot på hormonspiralen så får man pengarna tillbaka om man tar ut den (pga. biverkningar) innom ett år. Jag resonerade som så: det kostar ju inget att prova och trivs som sagt utmärkt.
Har ingen aning om hormonspiral då jag inte fick ha något annat än koppar.. men jag rekomenderar inte kopparspiralen.
Hade konstig magvärk nästan hela tiden och blödde mycket, kändes som att man blödde mer än när man var utan spiralen.
Jag prövade hormonspiral men fick verkligen tonårshy, fet och finnig så nu har jag kopparspiral och för mig fungerar det bra. Nu har jag mens var 5:e vecka 2-3 dagar (ej mer än normalt utan spiral). Med hormonspiral hade jag inte mens alls och det var ju skönt men kändes samtidigt lite osäkert...
har nyss fått en kopparspiral insatt efter en operation i livmodern... funderar över om menstruationscyk. ändras? jag har haft lite nästan ingen mens förrut.. fast regelbundet, 28 dagars. Är det någon som märkt att den ändrat efter insättandet?
Hormonspiral. Har satt in den för andra gången och har inte haft mens en enda gång. Inga andra biefekter heller. Varken finnar eller viktuppgång. Den kostar ju dock ca 1100kr men det är det värt.
har oxå hormon spiral och jag tycker det är super bra. har väldigt små blödningar. Fast nu ahr det inte vart nån den här månaden. Och till mig sa dom att m,an kan blöde lite grann för början sen så kan det försvinna. eller så har man ingen blödning alls. Kunde inte sätta kopparspiralen p g a att jag har haft rätt jobbigt mens tidigare, mkt och länge. BM sa att det blir lite mer blöningar än annars när man har kopparspiral..
men men det är säkert olika från person till person. men jag rekomenderar hormon spiralen iaf :)
Har en hormonspiral och tyckte först den var superbra, nu 7 månader senare är jag inte lika förtjust, gått upp i vikt, tappat lusten, humörsvägningar, mm. Är det inte 6 mån med kvitto? Det sa min bm iallafall, kankse olika i landet?? vill ta u´t den men står ut i 1 år iallafall, sen får vi se...
Hej,
jag fick höra samma sak som Annica H efter mitt första barn - att man kan få lite kraftigare mens med kopparspiral än man har utan spiral. Enligt min gynekolog var kopparspiral ett jättebra alternativ om man har haft ganska normal mens tidigare - om man har haft kraftig mens och mycket ont vid mens var hormonspiral ett bättre alternativ.
Jag valde koppar (eftersom min mens alltid har varit ganska normal/OK) och var jättenöjd - fick lite kraftigare mens och kanske lite ont en dag i månaden, men absolut inga stora problem!
Väljer nog koppar igen denna gången (fick barn för 6 veckor sedan), vill helst undvika att att tillföra kroppen hormoner om inte besvären blir värre än dom jag fick.