• Anonym (oroligmor)

"spärra" barnens pass??

vet inte var jag skulle lägga denna frågan men lägger den här...

min snart exman vill resa till sitt hemland med våra 3 barn.. jag vill inte det, är rädd för att han inte skulle komma tillbaks med dem eftersom läget är som det är mellan honom och mig. och att han ändå planerar att flytta till hemlandet efter sommaren..
    det är bara den äldsta som har ett pass, de 2 andra har inte fått några.. kan man "spärra" barnens namn och personnummer på nåt sätt så polis och skatteverket är uppmärksamma på det ifall deras pappa lämnar in en ansökan om pass för barnen? jag vet att det krävs min underskrift för honom att ansöka om passs för barnen.. men förfalska underskrifter har han inte haft några problem med förut:S

vad kan jag göra för att förhindra att han reser iväg med mina barn?

• Svar på tråden "spärra" barnens pass??
  • helenagbg

Jag vet inte hur det är. men om man har gemensam vårdnad har ha väl " rätt" att ta med sig barnen.
    skit jobbigt verkar det vara.

• Anonym

du måste gå till polisen och ansöka om spärrat pass, tala bara om varför du vill det osv att du e rädd att pappan tar dem.

• Zemiramis

Gör en fuling annars och anmäl passen som stulna/borttappade.

• Astriden

Kontakta polisen anonymt och rådfråga om liknande situationer...
    de måste ju veta hur man hanterar liknande frågor.
    Har du pratat med din exman om detta? Vart skall de resa?

• snillis

Annars kan du prata med familjerätten i din kommun. De har koll på sådana saker.

• Anonym (jag)

Hur gör man om barnen har två pass? Ett svenskt och ett icke-svenskt? Har funderingar över samma sak nämligen...

• Anonym (lisa)

Kan tyvärr inte svara på din fråga, kan bara ge personliga erfarenheter. Min pappa skrev in mig i hans pass när jag var liten, genom att förfalska mammas namnteckning, då kunde barn resa på förälderns pass. Vet inte hur det är nu, men det är ju en möjlighet för pappan att ändå ta med sig barnen?
    Har barnen dubbelt medborgarskap? Då är det jättesvårt (om inte omöjligt) att få tillbaka dem om han skulle ta dem mot din vilja... Så sa de till min mamma iaf. När vi var i pappas land var vi medborgare där o då kunde inte sverige hämta hem oss. Detta var iofs -80 så förhoppningsvis har det ändrats nu. Lycka till!

• mamyleine

Är de inte så att man inte får resa utan den andra föräldrerns tillåtelse?
    Har för mig att jag läst det i alla fall.

Båda föräldrarna måste skriva under. De är lika vid flytt också.

~ Alla kan göra fel utom jag ~
  • Astriden

Oj,
    2 pass kan bli klurigt, men de måste känna till sånt här hos Polisen alt. familjerätten.
    Ring dem & fråga.

• sötäpplet

kan inte DU ansöka om pass innan och sedan se till att du har dem hemma hos dig?

Jag menar. Finns det redan pass kan han ju inte få ut nya?

Svar på tråden "spärra" barnens pass??