1,5 år med hosta. Lunginflammation?
Har en pojk som snart är 1,5 år gammal. Sen i måndags kväll har han haft hög feber (upp till 40,6) till och från. Hostar en hel del och sover mest hela dygnet. Han säger själv till när han vill dricka, ganska ofta. Däremot får jag inte i honom nånting att äta.
I tisdags talade jag med bvc, och hon sa jag kunde ge honom mollipect (hostmedicin) och febernedsättande regelbundet.
Nu har han fått detta sen i tisdags och jag tycker inte han blir bättre. Febern försvinner inte heller helt.
Igår fick vi tid på barnmottagningen. Vi åkte dit och sköterskorna vägde, tog tempen (var då 40.3) och tog ett halsprov.
Vi väntade i över 3 timmar och blev ruskigt rastlösa. Dom hade fått in ett akutfall så läkaren var upptagen. Vi bad en sköterska kolla provet och komma till oss. Hon sa att halsprovet (kollar efter streptokoker stavning?) var bra. Hon trodde att han bara hade en rejäl förkylning och mådde nog bättre av att komma hem. Men om vi ville läkaren skulle kolla på honom så kunde vi vänta, men det skulle dröja länge antagligen. Så vi åkte hem.
Idag är han som han varit de senaste dagarna. Sover, feber och hostar. Då började jag fundera på lunginflammation. Kan dom se om han hade det på halsprovet? Det var ju ingen som lyssnade på hans lungor eller nått sånt. Hur vet jag om han har lunginfl.? Svårt att veta om han har svårt att andas, eftersom han har feber, frossa och ligger i fosterställning och sover, samt hostar.
Suck! Vet inte om någon har svar på mina frågor. Ville väl kanske mest skriva av mig lite. Tycker det är jobbigt att det inte blir bättre. Kanske inte sämre heller, men man vill ju veta vad det är och när det går över.