• Iorsson

1,5 år med hosta. Lunginflammation?

Har en pojk som snart är 1,5 år gammal. Sen i måndags kväll har han haft hög feber (upp till 40,6) till och från. Hostar en hel del och sover mest hela dygnet. Han säger själv till när han vill dricka, ganska ofta. Däremot får jag inte i honom nånting att äta.

I tisdags talade jag med bvc, och hon sa jag kunde ge honom mollipect (hostmedicin) och febernedsättande regelbundet.

Nu har han fått detta sen i tisdags och jag tycker inte han blir bättre. Febern försvinner inte heller helt.

Igår fick vi tid på barnmottagningen. Vi åkte dit och sköterskorna vägde, tog tempen (var då 40.3) och tog ett halsprov.

Vi väntade i över 3 timmar och blev ruskigt rastlösa. Dom hade fått in ett akutfall så läkaren var upptagen. Vi bad en sköterska kolla provet och komma till oss. Hon sa att halsprovet (kollar efter streptokoker stavning?) var bra. Hon trodde att han bara hade en rejäl förkylning och mådde nog bättre av att komma hem. Men om vi ville läkaren skulle kolla på honom så kunde vi vänta, men det skulle dröja länge antagligen. Så vi åkte hem.

Idag är han som han varit de senaste dagarna. Sover, feber och hostar. Då började jag fundera på lunginflammation. Kan dom se om han hade det på halsprovet? Det var ju ingen som lyssnade på hans lungor eller nått sånt. Hur vet jag om han har lunginfl.? Svårt att veta om han har svårt att andas, eftersom han har feber, frossa och ligger i fosterställning och sover, samt hostar.

Suck! Vet inte om någon har svar på mina frågor. Ville väl kanske mest skriva av mig lite. Tycker det är jobbigt att det inte blir bättre. Kanske inte sämre heller, men man vill ju veta vad det är och när det går över.

• Svar på tråden 1,5 år med hosta. Lunginflammation?
  • Stora

Jag tror du kan avvakta ett tag. jag har en 10 månades med samma symptom - han får febernedsättande o molipect. Vi var på vårdcentralen i går och där fick han andas ventoline och dricka kortison(betapred) för att det skulle lätta lite - han lät väldigt tät i bröstet. Läkarnen lyssnade dock på lungorna och antagligen är det ett virus. Kan vara infulensa också. Vid lunginflamation är det bakterier och det kollar de säkert på halsprovet. Dessutom brukar det vara så att febern går ner och sen upp igen efter ett par dagar. då kan lunginflamation ha tillstött.

• Jempa L

Var ner med min skrutta i dag, men de hittade inget direkt. Fick också mollipect.

Tog de ingen snabbsänka? Det gjorde de här... Isåfall borde ju den ge snabbt svar på om det är en infektion.

• Iorsson

Okej. Tack så mycket för era inlägg. Väntar väl över helgen så får vi se. Sköterskan sa igår att om det är ett virus så kan febern sitta i upp till fem dygn. Vi går in på femte dygnet natten till lördag.

Jag trodde dom skulle bli lite piggare av febernedsättande, men han bara fortsätter att sova och sova. Vill inte leka inte äta ingenting, bara ligga på mig.

Nej, dom tog ingen sänka eller nått sånt.

• Fru B

Det viktigaste är att man kollar sänkan. Kräv att de gör det! Jättehög sänka+feber+hosta kan vara lunginflammation.

Mollipect är slemlösande och luftrörsvidgande. Har han en slemmig hosta löser den upp slemmet men den tar inte bort hostan, vilket man inte heller skall med en slemmig hosta.

Jag hade beställt tid på närakuten och krävt att de tog en snabbsänka (CRP)för att fastställa om det är en bakterieinfektion han har.

• Jempa L

Appropå att ligga på en så är vår Ergo-sele oumbärlig just nu! Min rygg är enda stället som hon är nöjd på emellanåt... Värd sin vikt i guld för att man inte ska få orangutangarmar och möjlighet att göra något annat än att bara sitta still med henne i famnen.

• Iorsson

Jempa L: En sele skulle man haft nu ja. Har suttit på samma ställe i soffan hela veckan känns det som. Längtar dessutom efter en dusch, känns som det är jag som legat med hög feber i flera dagar.

• Chax

Håller med Fru B. Säg att du vill att dom kollar sänkan. Är den hög så har han en infektion i kroppen, behöver inte vara lunginflammation (han måste röntgas för att veta om det är lunginflammation). I vilket fall om han har en infektion i kroppen så behöver han nog penicillin.

• Fru B

Om han inte blir piggare av febernedsättande och är slö hade jag ringt närakuten.

• Iorsson

Tack ska ni ha. Borde kanske ringa upp till dom igen.

Han är ju med och pratar å så. Igår lekte han till o med när sköterskan pratade med oss.

Jag tycker det är så svårt att veta hur sjuk han är o så. Men så är det väl med första barnet, ingen erfarenhet alls och lite nojjigare kanske

• Fru B

Noja på du! Hellre det än tvärt om! Hög feber länge på små barn skall alltid kollas upp och för att veta om det är en bakterie måste man ta blodprov, så propsa på det du!

(Alla bakterier syns inte på halsprov, inte ens alla streptokocker syns på halsprov!)

Svar på tråden 1,5 år med hosta. Lunginflammation?