• Svar på tråden Jysk bäddlager stäms för barnsängar! Läs detta! Det är viktigt!
  • Salamandra

Läskigt! Är det nån som vet vilka sängar som klarat testerna?

• Sparvel

Äckligt, fast det var väl å andra sidan ingen nyhet att Jysk säljer kassa grejer? Det är ju ingen kvalitetsbutik precis... Skulle aldrig i mitt liv köpa barnsäng där.

• Skånetjej

Vi har köpt barnsäng på IKEA. "gulliver" heter den & fick best i test i ett test av Vi föräldrar. Bra pris också 545 kr + madrass 139 kr.

• Sparvel

Salamandra: på www.viforaldrar.se finns det testsidor på alla möjliga saker till barnen. Lösenordet denna månad är "barn". Det var Gulliver o en till säng som fick godkänt av kanske 20 stycken...

• jennan

Känns bra att vi också har Gulliver!!!

• ia25

Är det någon som vet vilka mått som är godkända?? Hur långt ska det vara mellan spjälorna för att sängen ska vara godkänd?
    Vi har en beggad spjälsäng och det skulle kännas skönt om man kunde mäta och kolla om den är godkänd.
    // ia

• Naimiez

Flyytar upp då det är så pass viktigt!

Har själv köpt en DIKTAD på IKEa som också skall vara godkänd. Känner dock inte till måtten på godkänd säng...någon annan?

• Naimiez

Hittade om godkända mått: Ett spjälskydd i sängen känns ombonat för baby. Fäst det på insidan av sängen mot botten, inte ovanpå madrassen! Avståndet mellan spjälorna ska vara 4,5 - 6,5 centimeter och mellan spjälorna i sängbotten högst 2,5 centimeter. Sidan på sängen ska vara minst 60 centimeter från botten av sängen i lägsta läge utan madrass. Ett hjulpar på spjälsängen gör det lättare att flytta på den. Men med två hjulpar kan det bli alltför lätt för ett syskon att få skjuts på sängen!

Om du köper en begagnad spjälsäng, känn på spjälorna och kontrollera att limmet inte har torkat så att spjälorna sitter lösa.

Läs mer på: www.radron.se/templates/appendix____3302.asp

• foxy

min barnmorska har sagt att spjälornas mellanrum får INTE vara mer än 9cm för då kan barnet fastna med huvudet... Jag har en säng från jysk som e köpt för ca 2 år sedan. va de bara nya modeller som inte va godkända?

Svar på tråden Jysk bäddlager stäms för barnsängar! Läs detta! Det är viktigt!