• Blåbär

Röda prickar på magen

Hej!!
    Jag har fått röda utslag på magen som kliar nåt hemskt. Barnmorskan hade ingen aning om vad det var, så jag gick till läkaresom inte heller visste vad det var,så ja lämna prover på levern o gallan m.m o inget av det visade nåt konstigt.
    Har läst här att det e fler som haft såna prickar.. tänkte kolla om ni fått nåt vettigt svar. Dt senaste beskedet jag fick var att det kan va en ökad bakterieflora i kroppen pga hormonerna som ger utslag precis som akne för tonåringar.

Tack sam för svar!! jag e i v 37

• Svar på tråden Röda prickar på magen
  • Damien och Adrian

Jag ahr röda prickar på benen, vi tror det är värmeutslag, man tar på sig mer grejer under kyliga dagar? Det klir enormt! Jag köpte kylbalsam (det avhjälper) och smörjer in. Ingen idé med kortison då man kanske har det länge. rekommendrades också att bara ha bomull och att lufta under natten.

• storåliten

Konstigt att de inte visste vad det var... Jag har precis likadant och läkaren sa att det var jättevanligt bland gravida med kliande rödprickiga magar. Jag fick Tavegyn (nja, heter nog nåt liknande men inte riktigt så... - är inte hemma och kan titta) som hjälper bra. Det är receptbelagt men helt ofarligt för barnet. Utan dem vet jag itne vad jag hade gjort... det kliar ju nåt fasligt!

Hör av dig om du vill veta exakt vad det heter!

• EmelieG84

E de inte hormons utslag då?
    De sa min bm att de va till mig iaf,har på bröstet,ben å rygg..

• Nena70

Jag har läst om något som heter "pruritic urticarial papules and plaques of pregnancy (PUPPP)" eller "polymorphic eruption of pregnancy" (vet inte vad det kallas på svenska). Väldigt kliiga utslag, oftast på magen, som ofta börjar i bristningar i huden och sen kan sprida sej. Går bort av sej själv inom 1 vecka efter förlossningen. (Ni kan kolla på Google under sökorden ovan, men det kanske även finns info på svenska som jag har missat.)

• storåliten

Enligt min läkare så beror prickarna på ökning av ämnet histamin i kroppen (tror det kommer från njurarna) och som sagt är det enligt henne vanligt vid graviditeter då hormonerna spelar en spratt

• gård

hade också så, och tog en massa prover. visade sig vara just PUPP, som de sa, men det fanns ingen annan orsak än att det var hormoner. fick zinkpudervätska, hjälpte föga. smorde in mig med aloevera gel och fett, så det kylde.
    nu andra grav. började jag få lite såna igen redan i vecka 18, men smorde in mig med aprikoskärnolja, då försvann de.
    lycka till.

• Blåbär

var hittade du aprikoskärnolja???

tack för era svar.. det kliar fortfarande nåt hemskt..o prickarna e kvar. konstigt!

• storåliten

Mina prickar försvann helt i mån 7 - tack å lov... så jobbigt med kli...

• Rosarin

Hej!

Har ocksa roda kliande prickar. Mest pa mage och rygg.
    Min doktor testade sa det inte var nagon slags svamp och det var det inte. Fick kortison-salva att smorja pa. Anvander Aloe vera annars vilket funkar ok. Ar i v.35 forresten.

• clay

Jag upptäckte också sådana prickar på min mage i förrgår och undrade vad det var för nåt!
    Jag gick precis in i vecka 32.

• MeLianna

Jag har också röda prickar på magen, men de kliar inte! Är i v 38..

Svar på tråden Röda prickar på magen