• Anonym (Moment 22)

Betalningsanmärkningar och jobb.

Sökte för ett tag sedan ett jobb. Jag studerar på universitetet och vill ha något vid sidan av detta för att dryga ut studiemedlet. Jag blev ganska snabbt kontaktad av företaget och de ville träffa mig för intervju. Intervjun gick mycket bra och jag fick reda på att jag hade alla egenskaper och kvalifikationer de efterfrågade för tjänsten.

Idag fick jag reda på att trots utmärkta kvalifikationer, kunde de inte ge mig jobbet på grund av att jag har betalningsanmärkningar. Dessa anmärkningar har jag fått på grund av ett par csn-skulder jag ej hade möjlighet att betala då jag var arbetslös för ett par år sedan, men allt är för längesedan betalt och jag har idag inga skulder.

Är detta verkligen rättvist? Är jag en usel människa för att jag en gång råkade bli arbetslös? Hur ska en människa med anmärkningar någonsin få ett jobb, om man anses oanställbar på grund av detta?

Någon mer med samma erfarenheter?

• Svar på tråden Betalningsanmärkningar och jobb.
  • Nicke

Japp. Det är helt sjukt! Man har hamnat på kant i livet och måste betala tillbaka pengarna. För att göra det skaffar man jobb och börjar betala av. Nu är det så att många jobb kan man inte få pga betalningsanmärkningarna så... det blir en ond cirkel.

Tack Sverige.

• Nicke

Jag vet inte varför det är så. Tror de att man per automatik är en dålig människa för att man har fått en betalningsanmärkning (eller flera)? Är man direkt en brottsling som stjäl pengar från kassan för att man har det svårt ekonomiskt? Skulle inte tro det.

• Anonym (Moment 22)

En enormt ond cirkel! Finns det något man kan göra? Borde man inte vara "grön" ifall man är fri från skulderna?

• Anonym

Är du med i facket? Jag undrar om de verkligen får neka pgr av betalningsanmärkningar?

• Sefyria

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att man kan bli nekad arbete p.g.a betalningsanmärkningar. Så här blev jag förvånad.

♥ Mamma till Sebastian 060409 ♥
  • Anonym (Moment 22)