• Anonym (Moment 22)

Betalningsanmärkningar och jobb.

Sökte för ett tag sedan ett jobb. Jag studerar på universitetet och vill ha något vid sidan av detta för att dryga ut studiemedlet. Jag blev ganska snabbt kontaktad av företaget och de ville träffa mig för intervju. Intervjun gick mycket bra och jag fick reda på att jag hade alla egenskaper och kvalifikationer de efterfrågade för tjänsten.

Idag fick jag reda på att trots utmärkta kvalifikationer, kunde de inte ge mig jobbet på grund av att jag har betalningsanmärkningar. Dessa anmärkningar har jag fått på grund av ett par csn-skulder jag ej hade möjlighet att betala då jag var arbetslös för ett par år sedan, men allt är för längesedan betalt och jag har idag inga skulder.

Är detta verkligen rättvist? Är jag en usel människa för att jag en gång råkade bli arbetslös? Hur ska en människa med anmärkningar någonsin få ett jobb, om man anses oanställbar på grund av detta?

Någon mer med samma erfarenheter?

• Svar på tråden Betalningsanmärkningar och jobb.
  • Nicke

Japp. Det är helt sjukt! Man har hamnat på kant i livet och måste betala tillbaka pengarna. För att göra det skaffar man jobb och börjar betala av. Nu är det så att många jobb kan man inte få pga betalningsanmärkningarna så... det blir en ond cirkel.

Tack Sverige.

• Nicke

Jag vet inte varför det är så. Tror de att man per automatik är en dålig människa för att man har fått en betalningsanmärkning (eller flera)? Är man direkt en brottsling som stjäl pengar från kassan för att man har det svårt ekonomiskt? Skulle inte tro det.

• Anonym (Moment 22)

En enormt ond cirkel! Finns det något man kan göra? Borde man inte vara "grön" ifall man är fri från skulderna?

• Anonym

Är du med i facket? Jag undrar om de verkligen får neka pgr av betalningsanmärkningar?

• Sefyria

Jag har faktiskt aldrig hört talas om att man kan bli nekad arbete p.g.a betalningsanmärkningar. Så här blev jag förvånad.

♥ Mamma till Sebastian 060409 ♥
  • Anonym (Moment 22)

N1klas: Ja, vad tror de egentligen? Betalningsanmärkningen har jag ju inte fått för att jag stulit något. Jag har fått den för att csn inte godkänner att man väntar med betalningen ens om man är arbetslös.

Värst av allt är nog att få höra att man har allt de söker för tjänsten i fråga och sedan bli totalt nekad på grund av detta.

• Anonym (Moment 22)

Anonym: Nä är inte med i facket, eller inte det fack som tjänsten låg under eftersom jag studerar. Många företag har idag infört denna policy, stora som små.

Sefyria: Jo, tråkigt men sant. Har själv hört studiekamrater som råkat ut för det, men trodde aldrig att det skulle drabba mig.

• Nicke

Det har tyvärr jag. Jag har själv inte blivit nekad men vissa tjänster i butiker och liknande kan man inte få om man har anmärkningar. När jag jobbade på Vivo ett par år sedan så var det alltid en eller flera som hade jouren när inte cheferna var där. De bestämde alltså och tömde även kassorna. Ingen som jobbade med jouren fick ha betalningsanmärkningar. Tydligen så är man mindre värd om man har det och så är man dessutom tjyv och snor pengar från kassorna.

Sefyria skrev 2007-02-23 18:14:04 följande:
    Jag har faktiskt aldrig hört talas om att man kan bli nekad arbete p.g.a betalningsanmärkningar. Så här blev jag förvånad.♥ Mamma till Sebastian 060409 ♥
  • Anonym (Moment 22)

Jag har haft ett par butiksjobb innan och anser att om det gäller pengahantering så hade de kunnat kontakta mina förra arbetsgivare och höra sig för. Jag har inte gjort något olagligt, jag blev arbetslös och hade just då ingen förmåga att betala bara.

• septbebis

Jag vet en som skulle ansökte om ett bussjobb men fick det inte pga han hade bet.anmärk. Kan det bero på att det var pengahantering, tro?

• Jan H

Mycket vanligt att de som söker jobb med bet.anm. inte får något. Särskilt om det handlar om hantering av pengar. Och dessvärre är det inget att göra. Till slut kan det bli ett moment 22 av det hela.

• Anonym

I min branch kollar de aldrig det, däremot måste man ha registerutdrag från polisen (lärare/barnomsorg).

Hoppas du hittar något annat!

• Cuthalion

"Ordnad privatekonomi" kallas det också, vari betalningsanmärkningar inte finns men de försvinner ju efter ett par år iaf.

Sedan så är det självklart att varken CSN eller något annat företag som lånar ut pengar anser att arbetslöshet är skäl nog att man struntar i sina åtaganden (att betala tillbaka).

• bimmer

En betalnings anmärkelse försvinner tre år efter det att skulden är färdigbetald eller inte ligger kvar hos fogden t.ex. Om ett företag har skickat en skuld till fogden så kan de ta tillbaka skulden om man själv är villig att göra upp en avbetalningsplan hos dem.

Det är tre låånga år men gud vad glad man blir när anmärkningen sen är borta för det drabbar även en om man t.ex vill köpa hus eller lägenhet. Under dessa tre år får man se till att inga nya skulder hamnar hos fogden och verkligen kolla upp så att det inte ligger ngn annan obetald skuld hos dem.

• Anonym (Moment 22)

Cinzano: Nu var det ju inte så att jag struntade i att betala tillbaka min csnskuld, jag var tvungen att skjuta upp den eftersom jag inte hade drygt 2500 kr att avvara från de 4000 kr jag hade i inkomst då jag just blivit arbetslös. Hade jag däremot ansökt om nedsättning ett halvår tidigare hade jag sluppit att betala just det året, men just då hade jag faktiskt ingen aning om att jag skulle bli arbetslös. Det är ju inte direkt något man väljer själv.

Anonym: Ja, sådana utdrag har även jag fått göra då jag jobbat länge som lärare. Utdrag från polisregistert har jag absolut inget emot eftersom de visar hur jag skött mig gentemot lagen. Eventuella lagbrott kan påverka hur jag sköter mitt jobb, att jag råkat vara arbetslös i 6 månader borde väl i stället gjort mig till en bättre anställd eftersom jag då varit myckrt tacksam för det arbete jag hade.

bimmer: Jag har ingen skuld, vilket jag poängterade i mitt inlägg.

• Anonym (Moment 22)

Septbebis: Mycket möjligt. Jag tror att det är där problemet ligger, att man inte får hantera pengar.

• Cuthalion

TS: Så Du kontaktade CSN direkt när Du märkte att Du inte skulle kunna betala räkningen? Vad bra i sådana fall.

Tyvärr är det så att vissa räkningar är viktigare än andra att prioritera då de lättare går till inkasso men om man kontaktar de företag man har skulder hos brukar det gå att lösa under en övergångsperiod. Men men skönt att det löst sig för Dig nu iaf .

• Anonym (Moment 22)

Cinzano: Ja, självklart kontaktade jag dem direkt. Jag har alltid varit mycket noga med att göra rätt för mig, därför är situationen mycket frustrerande. De kunde tyvärr inte göra något eftersom de ansåg att det var för sent att ansöka om nedsättning, trots att jag just blivit arbetslös.Jag tror att det är den sista november eller december varje år som ansökningar om nedsättnig skall vara inne. CSN skickar inte sina krav till inkasso utan direkt till Kronofogden.

Svar på tråden Betalningsanmärkningar och jobb.