• Naimas mamma

Hur lång tid ska det ta för maten att gå genom kroppen?

Min dotter (6½ mån) har flera gånger bajsat ut maten i stort sett i samma skick som när hon åt den..Oftast är det då vid middagstid/kväll hon bajsar ut lunchen.
    Det har som sagt hänt flera gånger, och så nu idag. Då började jag fundera på att det kanske inte är normalt?
    Kan det vara nåt som är fel, eller kan det bara bli så ibland utan anledning..?

• Svar på tråden Hur lång tid ska det ta för maten att gå genom kroppen?
  • giraffi

det kan bli så utan någon speciell anledning, men om hon skulle verka medtagen på något vis kan du ju prata m bvc

• Julmust

Om du ger henne mycket fibrer och hon går dåligt upp i vikt så är det nog ide att minska fibrerna och öka fettet. Har läst om ngn barnläkare i aftonbladet som kallar det "ärtor och majs"-barn när de får för mycket fibrer. Fast hon kanske inte får just några fibrer alls om hon bara är 6 mån.

• Naimas mamma

Nä hon är jättepigg och jag har inte märkt nåt annat konstigt med henne i samband med det här..

Ang. fibrer, kan det vara av vällingen då kanske? Hon har nyss börjat med havrevälling, och hon fick en flaska igår kväll och så en på morgonen idag. Tidigare har hon fått välling bara på kvällen, och ersättning på morgonen..Sen äter hon alltid havregröt till middag.

Kan det vara så att magen inte är van bara och att det blir bättre sen?

• skrummelsudd

Naimas mamma, min son är 7 månader och jag känner igen det du skriver, ser ut som maten bara passerar igenom kroppen, det som åts till lunch kommer ut på eftermiddagen, men det blir bättre, nu har det inte varit så på några veckor. Vet dock inte varför.
    Min son är också pigg och glad, så då ska det inte vara någon fara.

• Naimas mamma

Ja alltså här händer det bara ibland. Och det skumma är att nästa gång hon bajsar, kanske efter bara nån timme, är det precis som vanligt igen. Lite hårt.

Men jag tror nog det ligger väldigt mycket i det julmust skriver, att det är fibrer som gör det. Jag ska till bvc på tis så då får jag höra om dom har nåt bra tips!

Svar på tråden Hur lång tid ska det ta för maten att gå genom kroppen?