• vårtulpan

Förkyld!! Nässpray??

Halloj!
    Jordens största förkylning har drabbat mig!
    Inte riktigt kanske men misstänker POLLEN... Kan det va det så tidigt på året? Ögonen har kliat i två veckor (trots droppar) och nu är jag så täppt så jag storknar. Imorgon ska vi lyxa till det på hotell(ett presentkort som eg. gått ut för länge sen och inte kan skjutas upp mer...) jag och maken, men kuul när man inte kommer känna smaken av den goda hotellmaten?? Och int sova så bra heller pga täppan...

Men okej, vilken nässprej kan jag som gravid ta egentligen? Finns det nåt mer att göra, nässprej hjälper ju inte så bra heller...

I-lands-problem? Javisst!

• Svar på tråden Förkyld!! Nässpray??
  • Jen 82

Kolla på www.fass.se o sök på det nässprejet du vill använda så ser du om man kan anv det som gravid .

Otrivin vet jag att man kan anv.

• Bebben

Jag har kört med de flesta nässprayer men mest Otrivin Barn för att jag håller på längre än de föreskrivna max 10 dagarna. Jag har haft grav.nästäppa i 2 månader nu och planerar att fortsätta spraya trill bebben kommer inom 3 veckor hoppas jag.

• nelie

det finns ju nässpray som bara e koksalt... Renässans eller nåt. inte jätteeffektiv, men bra att ha emellan den "riktiga" sprayen.

• BigRed

min läkare har sagt att man ska vara försiktig med nässpray under en graviditet då näsan kan reagera med att producera ännu mer snor och liknande. Vilket kan leda till att man blir beroende av nässpray eftersom man bara producerar mer och mer "täppa".

• Esmiraldas

ok med vanlig nässpray, även kortisonspray, som man dock måste få utskrivet av läkare är ok (iaf Nasonex) detta är väl främst om täppan beror på annat än förkylning...

• bella1981

Jag missbrukar nässpray! (ja nästan iaf..) Vet att det inte är bra, men jag får väldigt ofta bihåleinflammation... På sjukvårdsupplysningen rekommenderade de mig Rhinocort, ok för gravida. (om man har de problemen jag har då..) Annars är Otrivin det bästa, tycker jag.

♥ v.31 ♥
  • vårtulpan

Ja jag har också hört att man ju ska va försiktig under grav. Förra gången använde jag inte vanligt sprej alls under hela tiden men nu är det så extremt, tar i några dar då sen får man väl gå över till koksalt.

• bella1981

fass.se var ett bra tips, har kikat lite där.. Ang Rhinocort som jag sa, frågade läkaren som sa "inga risker" även på apoteket slog dom upp det och sa "inga risker" Men nu blev jag lite orolig när det står "tala ändå med din läkare...."
    Är ju inne på min tredje rejäla förkylning under graviditeten nämligen...

♥ v.31 ♥
  • Kattmamma24

Renässanssprayen finns som "näsdusch" också (eller vad det nu kan kallas...) Är i alla fall bra och spolar igenom ordentligt.
    Känns bra och är ju inte farligt på nåt sätt.

• numbernine

Finns Rhinocort receptfritt på apoteket?
    Är själv missbrukare av nässpray. Var det innan graviditeten oxå!!

• bella1981
    numbernine skrev 2007-02-23 19:40:03 följande:
    Finns Rhinocort receptfritt på apoteket?Är själv missbrukare av nässpray. Var det innan graviditeten oxå!!
    Japp! Lite dyrare än vanligt nässpray dock.. tror det låg på 100 kr nästan...
    ♥ v.31 ♥
Svar på tråden Förkyld!! Nässpray??