• troddeduja

Övergång från Nutramigen till "vanlig" ersättning.

Ger i dagsläget min 8-dagars dotter dels bröstmjölk, dels Nutramigen pga att jag är själv lite laktosintolerant ( på inrådan från bb). Men jag tänkte nån gång gå över till Semper eller Nan, dels pga priset, dels pga den ska vara godare och mer mättande.
    Är det någon här som har gjort den övergången och hur gick det isåfall? Tacksam för alla goda råd och övergångstips ang. detta.

• Svar på tråden Övergång från Nutramigen till "vanlig" ersättning.
  • Lyxmorsan

Godare kan man ju inte säga, bebisar har inte samma smakpreferenser som vi vuxna. Billigare  för oss var Nutra då vi fick på livsmedelsrekvisition.
    När vi skulle byta till annan ersättning (då var barnen bra mycket större än din=kräsnare) så blandade vi båda sorterna och ökade den nya samtidigt som vi minskade på Nutran.
    Vi blandade var sort för sig och hällde sedan upp en blandning i flaskan. Båda barn tål numera mjölk, den lilla är 13 mån o den stora drygt 3 år.
    När de blev så stora att de inte mättade sig så bra på nutra så redde jag den eller gjorde gröt på nutra, det funkade bra. Det finns även Nutramigen 2LG (tror jag den heter) som är mer mättande och har lite annan sammansättning men när vår dotter var bebis så kunde man inte få den på livsmedelsrekvisition.

/\*Predikaren3*/\
  • Lyxmorsan

Vi fick det av barnläkaren, första barnet fick det under en tid även av husläkaren (som även jobbar på vår BVC).

/\*Predikaren3*/\
Svar på tråden Övergång från Nutramigen till "vanlig" ersättning.