• BimBim o Knorrans Mamma

Hur bäddar man en barnvagn????

Tanken slog mig idag när jag var o handlade ett bäddset till bebisen.
    Hur ska vagnen vara "bäddad"?
    Såg att det fanns bäddset till vagn/vagga osv.
    Ska man köpa täcke, kudde & madrass till vagnen med?
    Har en kombivagn med uttagbar lift o så.
    trodde bara man hade lite filtar o ytterkläder på bebisen eller ja kläder efter väder.
    Men har ju aldrig tänkt på detta innan. hur ska det va?
    Hur har ni gjort osv?

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 35 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Hur bäddar man en barnvagn????
  • yuzz

Madrass får man när man köper vagnen.
    Själv har jag inte köpt något täcke eller liknande till vagnen utan jag har bara köpt en åkpåse och så kan man ha en extra filt med i vagnen.

• ludde1

jag har en lamm fäll och ytterkläder på mitt barn är det riktigt kallt  å bläsigt så lägger jag in en flecfilt
    man har ju överdraget på vagnen också

jag gorde misstaget att ha på förmycket till min son så han fick jätte mycke värme utslag.

• Mia Wallace

Jag har en åkpåse, där ligger lilltjejen med mössa, vantar och en filt. Är det mer än 5 minus får hon ha en overall på sig oxå.
    Har du kombivagn så skulle jag bara ha "kläder efter väder" och en filt.

• BimBim o Knorrans Mamma
    yuzz skrev 2007-02-23 23:40:08 följande:
    Madrass får man när man köper vagnen.Själv har jag inte köpt något täcke eller liknande till vagnen utan jag har bara köpt en åkpåse och så kan man ha en extra filt med i vagnen.
    Är det en lös madrass då som ska ligga i liften eller?
    För jag fick inte md nån madrass. Liften är ju lite "mjuk" i botten men inte som en madrass....
    ludde1 skrev 2007-02-23 23:40:55 följande:
    jag har en lamm fäll och ytterkläder på mitt barn är det riktigt kallt  å bläsigt så lägger jag in en flecfilt man har ju överdraget på vagnen ocksåjag gorde misstaget att ha på förmycket till min son så han fick jätte mycke värme utslag.
    Okej. men ingen madrass så det blir mjukt under?
    Aj då. Inte skönt....
    Mia Wallace skrev 2007-02-24 00:02:54 följande:
    Jag har en åkpåse, där ligger lilltjejen med mössa, vantar och en filt. Är det mer än 5 minus får hon ha en overall på sig oxå.Har du kombivagn så skulle jag bara ha "kläder efter väder" och en filt.
    Okej. Har åkpåse med men den är för stor att ha i liften. Den är mer till för att ha sen när man gör vagnen till sittvagn eller så.
    Men madrass har du ingen i botten så eller?
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 35 ♥ ¸.?°´¯)
  • Frostizz

Ingen madrass följde m våran vagn heller..
    Nu på vintern har vi klippt till ett fårskinn.
    Varmt o gott. Sen har vi filtar.
    Mjukliften kan man göra om till en åkpåse så d har vi använt ett par gånger m han verkar för stor för den nu.

• mummy5

Jag hade först mjukliften till min dotter (utan madrass)hon hade en liten filt och ytterkläder på hösten och nu till vintern har vi haft overoll och lift eller så har hon haft overoll och åkpåse.
    Tycker inte att det behövs både lift och bäddsest det får knappast plats i en lift.

• Marlie87

Till mjukliftar så ingår det sällan madrass, men jag tycker inte det är nödvändigt heller!

Jag funderar på ha ett lammskinn i liften när det är kallt.. Ha kläder efter väder och eventuellt en fleecefilt ifall det kan behövas. Om inte annat kan ju bara lägga en mysigt filt i botten och en filt över ifall det behövs... Som sagt, behövs inte så mkt när dom har kläder, för liften stängs ju igen - blir ju snudd på som en åkpåse.

Tänk också på att för varma barn är farligt.. Bebisar ska inte svettas, läste någonstans förut att för varma barn kan dö. Man kan alltid känna på bebisen på ryggen - är den jätte varm och klibbig så har den på tok för mkt kläder på sig.

Och för att kolla ifall bebisen är på tok för kall kan man känna på fötter och händer - för om kroppen är för kall så "stängs" blodomloppet till "mindre viktiga" kroppdelar av.

Ni får gärna rätta mig om ni anser att jag har fel - det här är bara saker jag läst :)

• miniGrynet

Till liggvagnar ingår det oftast (alltid?) en madrass, en tunn för att under är det ju bara det hårda trät/plasten.

Vi har en liggvag, så på madrassen har vi ett lakan, hon har en kudde.
    Har en ålpåse som botten hela tiden ligger kvar i vagnen, är det ca -5 sätter jag på överdelen på åkpåsen.
    Hon har overall o mössa, om det är riktigt kallt även tunna vantar o ett par extra strumpor.

Och så överdraget till vagnen.

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • mammamalin2

om man vill stänga ute kylan är det mest effektiva att se till att ha en bra botten. Jag har (förutom bottenplatta och madrass) klippt till ett gammalt liggunderlag efter vagnens form för att isolera mot den kyla som kommer nerifrån..

• yuzz

Jag har en hårdlift så därför har jag en madrass, man kanske inte får det när man köper en mjuklift.

• AmiliaK

Vi har en mjuklift. Jag tänkte lägga en filt längst ner och bädda lakan på den sen har jag köpt kudde och täcke och bäddar i övrigt som vanligt.

• Lajna84

Behöver man ha kudde i vagnen lr är det onödigt?

• AmiliaK

Jag kommer prova med en kudde, ser ju skönare ut enligt mig i alla fall

• Marlie87

Man bör ha kudde, precis av samma anledning att man bör ha kudde i sängen och så.. Man undviker att huvudet blir platt.

• Havsjungfrun

Kudde, täcke och filtar efter väder. Vi hade inte hunnit köpa någon åkpåse när vår son föddes en månad förtidigt i dec-05. Det var vi väldigt glada över, det var mycket smidigare att reglera värmen med filtar.

Kudde rekommenderas av BVC för att motverka att bakhuvudet blir platt.

• jenine

När jag var å frågade på babyland sa de att barnet helst inte ska ligga så mjukt, så till en mjuklift behövde man ingen madrass. Sen sa hon oxå att ett täcke inte skulle få plats.. så jag vet inte för bebisen är inte här ännu men jag tänkte bara lägga en filt ovanpå bebisen å sen får den ha kläder.. men det kanske blir för kallt, men vad jag har hört har man en tendens att bädda in å klä på de alldeles för mycket..

• Ilonasmamma

Vi har en väldigt bra åkpåse i våran kombivagn en BRIO, hårdliften till den har en liten madrass, men åkpåsen vi hade i den va rätt tjock så det blev lite mjukare då, annars tycker jag madrassen i vårdan lift var tillräcklig.

I åkpåsen har min dotter nu när hon sitter upp en jacka och och inga ytterbyxor om det inte är kallare än 2-3 minus, då har hon termobyxor oxå i åkpåsen och en extra tröja under jackan.

i höstas när hon låg ner så hade hon när det inte var allt för kallt bara vantar och mössa samt en tunn filt i åkpåsen.

alla åkpåsar är ju olika,man måste verkligen känna och prova sig fram, när man är ute att man känner på barnets hud innanför kläderna om h*n är varm eller kall.

Svar på tråden Hur bäddar man en barnvagn????